קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח: כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְעָלַיִךְ יִזְרַח ה' וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה: (ישעיהו פרק ס פסוקים א-ב).1
איכה זוטא בובר א י (נוסח ב סימן יד) – נחמה בכפליים
ולפי שחטאו בכפל לקו בכפל, שנאמר: "כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאותיה" (ישעיה מ ב). ולפי שחטאיה כפולים מכותיה כפולות, לכך נחמותיה כפולות, שנאמר: "נחמו נחמו עמי" (ישעיה מ א). "עורי עורי לבשי עוז" (שם נב א). "התעוררי התעוררי" (שם נא יז). "קומי אורי כי בא אורך" (שם ס א). "אנכי אנכי הוא מנחמכם" (שם נא יב). "אנכי אנכי הוא מוחה פשעיך למעני" (שם מג כה). "שוש אשיש בה' " (שם סא י).2
רד"ק ישעיהו פרק ס פסוק א – אור בכפליים
קומי אורי – אמר כנגד ירושלם, ואורי ציווי וכבר פירשנו כי האורה משל על השמחה ועל הטובה, והחושך בהפכו על הצדה ועל הרעה שיבא: כי בא אורך – הגיע זמן ישועתך שהוא לך אורה גדולה.3
אבן עזרא דניאל ט כד – בא אורך – שקע אורך
וזהו קומי אורי כי בא אורך, כי שקע אורך עד עתה.4
בראשית רבה ב ה – אור בריאת העולם
אמר ר' חייא רבה: מתחילת ברייתו של עולם צפה הקב"ה בית המקדש בנוי, וחרב, ובנוי.5 "בראשית ברא אלוהים" – הרי בנוי … "והארץ היתה תוהו ובוהו" – הרי חרב … "ויאמר אלהים יהי אור" – הרי בנוי ומשוכלל לעתיד לבוא. כמו שאתה אומר: "קומי אורי כי בא אורך".6
מכילתא ויהי בשלח פרשה ד – האורה של יציאת מצרים
מגיד הכתוב שהיו ישראל נתונין באורה ומצרים באפלה, שנאמר: "לא ראו איש את אחיו ולא קמו איש מתחתיו שלשת ימים" (שמות י כג). וכן אתה מוצא לעתיד לבוא הרי הוא אומר: "קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח". מפני מה? "כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה". ולא עוד, אלא כל מי שהוא נתון באפלה רואה כל מי שהוא נתון באורה.7
במדבר רבה כא כב – לפי כוחו או לפי לפי כוחם
כשבקש מהם לא ביקש אלא לפי כוחן: "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד" וכשהאיר להם – לפי כוחו: "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן … ולילה בעמוד אש להאיר להם". ולעתיד לבוא: "קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח".8
במדבר רבה טו ב – בזכות אור הנרות
אם אתם זהירים להדליק את הנרות לפני, אני מאיר לכם אורה גדולה לעתיד לבוא, לכך נאמר: "קומי אורי כי בא אורך … והלכו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך".9
פסיקתא דרב כהנא, ראש פיסקא כא קומי אורי – עששיות ופנסים של בית הכנסת
"על כן בָּאוּרִים כַּבְּדוּ ה', באיי הים שֵׁם ה' אלוהי ישראל" (ישעיה כד טו) – במה מכבדין אותו? באילין פנסייא.10 ר' אבהו אומר: בשני מאורות, "ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים" (בראשית א טז) – הא כיצד? חמה זורחת ומברכין עליה, לבנה זורחת ומברכין עליה.11 ורבנן אמרין: אמר הקב"ה לישראל: בניי, הואיל ואוֹרי הוא אוֹרכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון – "קומי אורי כי בא אורך".12
ספרי במדבר פסקא מא – האור של ברכת כהנים
"יאר ה' פניו אליך" – יתן לך מאור פנים. ר' נתן אומר: זה מאור השכינה, שנאמר: "קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח וגו' כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים" (ישעיה ס א-ב).13
"אלהים יחננו ויברכנו יאר פניו אתנו סלה" (תהלים סז ב).14 ואומר: "אל ה' ויאר לנו" (תהלים קיח כז).15
דבר אחר: "יאר" – זה מאור תורה, שנאמר: "כי נר מצוה ותורה אור" (משלי ו כג).16
השמן והנר – הכלי והתוכן
אמר ר' אחא: נמשלו ישראל כזית, "זית רענן יפה פרי תואר" (ירמיה יא טז), ונמשל הקב"ה כנר: "נר אלהים נשמת אדם" (משלי כ כז). מה דרכו של שמן להינתן בנר והן מאירים שניהם כאחת, כך אמר הקב"ה לישראל: בניי, הואיל ואורי הוא אורכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון: "קומי אורי כי בא אורך" (שם).17
התעוררי התעוררי, כי בא אורך קומי אורי (רבי שלמה אלקבץ, פיוט לכה דודי).18
אני ה' בעתה אחישנה
זכו – אחישנה, לא זכו – בעתה (סנהדרין צח ע"א).19
שבת שלום ונחמה בכפליים
מחלקי המים