מים ראשונים: הביטוי "עשר המכות" או "עשר מכות מצרים" שגור על לשוננו, אבל איננו במקרא. אם תאמר משום שכל מכה נחשבת לעצמה והתורה לא חששה לכלול אותן בשם מספרי כולל, הרי לנו "עשרת הדברות" אשר זכו הן לפירוט (פעמיים!) והן לשם מספרי כולל שלוש פעמים במקרא: שמות לד כח, דברים ד יג, י ד. השוואה אחרת על דרך ההיפוך היא עם ניסיונות בני ישראל במדבר, אשר זכו לשם כמספר כולל, ככתוב: " … וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי" (במדבר יד כב) בלי לפרט מה הם הניסיונות,1 מנגד, מכות מצרים מתוארות במקרא אחת לאחת בפירוט רב, אך בלי לסכמם או להכתירם בכותרת "עשר המכות". ואת מה שהחסיר המקרא, באים חז"ל ומשלימים.
וַיַּהֲפֹךְ לְדָם יְאֹרֵיהֶם וְנֹזְלֵיהֶם בַּל יִשְׁתָּיוּן: יְשַׁלַּח בָּהֶם עָרֹב וַיֹּאכְלֵם וּצְפַרְדֵּעַ וַתַּשְׁחִיתֵם: וַיִּתֵּן לֶחָסִיל יְבוּלָם וִיגִיעָם לָאַרְבֶּה: יַהֲרֹג בַּבָּרָד גַּפְנָם וְשִׁקְמוֹתָם בַּחֲנָמַל: וַיַּסְגֵּר לַבָּרָד בְּעִירָם וּמִקְנֵיהֶם לָרְשָׁפִים: יְשַׁלַּח בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים: (תהלים פרק עח פסוקים מד–מט).2
אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לָכֶם ה' אֱלֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ: (דברים ד לד פרשת ואתחנן).3
אלו עשר המכות שהביא הקב"ה על המצרים במצרים ואלו הם: דם, צפרדע, כינים וכו' … דצ"ץ, עד"ש באח"ב (מתוך ההגדה לליל הסדר).4
מסכת אבות פרק ה משנה ד – אזכור ראשון במשנה
עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשרה על הים. עשר מכות הביא הקב"ה על המצריים במצרים ועשרה על הים.5
מכילתא דרבי ישמעאל בשלח מסכתא דויהי פרשה ו – חשבון האצבע והיד
ר' יוסי הגלילי אומר: מנין שלקו המצרים במצרים עשר מכות ועל הים לקו חמשים מכות? במצרים מה הוא אומר: "ויאמרו החרטמים אל פרעה אצבע אלהים היא וגו' " ועל הים מהו אומר: "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים וגו' ". כמה לקו באצבע? עשר מכות. אמור מעתה: במצרים לקו עשר מכות ועל הים לקו חמשים מכות.6 ר' אליעזר אומר מנין אתה אומר שכל מכה ומכה שלקו המצרים במצרים היתה של ארבע מכות וגו'. ר' עקיבא אומר מנין אתה אומר שכל מכה ומכה שלקו המצרים במצרים היתה של חמש מכות וכו' ועל הים לקו מאתים וחמשים מכות.7
ספרי דברים פרשת ואתחנן פיסקא כז – עשר המכות הם היד החזקה
"ואת ידך החזקה" (דברים ג כד), אלו עשר מכות שהביא הקב"ה על המצרים במצרים, שנאמר בהם: "נטה את ידך" (שמות ח א).8
אבות דרבי נתן נוסחא א פרק לג – תשלום החשבון עם אברהם
כנגד עשרה ניסיונות שנתנסה אברהם אבינו ובכולם נמצא שלם. כנגדן עשה הקב"ה נסים לבניו במצרים. כנגדן הביא הקב"ה עשר מכות על המצרים במצרים. כנגדן נעשו לישראל עשרה נסים על הים. כנגדן הביא עשר מכות על המצריים בים.9
ספרי דברים פרשת האזינו פיסקא שו – קידוש השם
ומנין אתה אומר שלא ירדו אבותינו למצרים אלא כדי שיעשה להם הקב"ה נסים וגבורות ובשביל לקדש את שמו הגדול בעולם? שנאמר: "ויהי בימים הרבים ההם וימת מלך מצרים ואומר וישמע אלהים את נאקתם ויזכור אלהים את בריתו" (שמות ב כג-כד). ואומר: "כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו". ומנין שלא הביא המקום פורענות ולא הביא עשר מכות על פרעה ועל מצרים אלא בשביל לקדש את שמו הגדול בעולם? שמתחילת הענין הוא אומר: "מי ה' אשר אשמע בקולו" (שמות ה ב), ובסוף הענין הוא אומר: "ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים" (שמות ט כז).10
איכה רבה פרשה ב סימן יז – תוכחה לישראל
"מה אעידך מה אדמה לך" (איכה ב יג) – לאיזו אומה דמיתי אתכם? לאיזה אומה גאלתי ביד חזקה והבאתי על אויביה עשר מכות? לאיזו אומה קרעתי הים והורדתי את המן והגזתי את השלו והעליתי להם את הבאר? לאיזו אומה הקפתי ענני כבוד וקרבתי לפני הר סיני ונתתי להם תורתי?11
מדרש זוטא (בובר) שיר השירים פרק ח פסוק ו – בימי חזקיהו וסנחריב
"כי עזה כמות אהבה". עזה היתה האהבה שהקב"ה אהב את ישראל בימי סנחריב, שנאמר: "הוי היורדים מצרים לעזרה ועל סוסים ישענו וגו' " (ישעיה לא א).12 אמרו: עשר מכות הביא הקב"ה עליהם כדרך שהביא על פרעה ועל מצרים. שנאמר ומטהו על הים ונשאו בדרך מצרים (ישעיה י' כ"ו). רבי נתן אומר הרים במטה יד על (השירים) [אשורים]. שנאמר הוי אשור שבט אפי ומטה הוא בידם זעמי (שם שם /ישעיהו י'/ ה').13
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות י כד פרשת בא – התאמה עם לוח השנה
"ויקרא פרעה אל משה". יש אומרים כי מִשְׁבָט התחילו המכות למצריים, לפיכך נקרא שְׁבָט שֶׁבֶט למצריים. חשוב עשר מכות לשמונה שבועות: ארבעה בחודש שבט, וארבעה באדר, ושנים בחצי ניסן. ובחמשה עשר בניסן יצאו. "כַּאֲשֶׁר שֵׁמַע לְמִצְרָיִם יָחִילוּ כְּשֵׁמַע צֹר" (ישעיה כג ה).14
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כא – עשרת הדברות כנגד עשר המכות
נאמרו עשרת הדברות כנגד עשר מכות שהביא הקב"ה על המצרים במצרים:
"אנכי" כנגד מכת דם: "ויהפך לדם יאוריהם" (תהלים עח מד). אל תאמר כפרעה: "לי יאורי ואני עשיתני" (יחזקאל כט ג), אל תאמר שאני בראתי עצמי.15
"לא יהיה לך" כנגד מכת צפרדעים שעלו בתנורים בחומם. אמר הקב"ה: הצפרדעים חלקו לי כבוד ואין אתם חולקים לי כבוד?16
"לא תשא" כנגד מכת כינים שהִשְׁבִּיעָם הקב"ה ועלו.17
"זכור" כנגד מכת ערוב. אמר הקב"ה: לא תערוב ולידון חולא ושבתא כחד.18
"כבד" כנגד מכת דבר דכתיב: "למען יאריכון ימיך" (שמות כ יא).19
"לא תרצח" כנגד מכת שחין. אמר הקב"ה: אל תהי רוצח ודמו של אותו האיש בגופו.20
"לא תנאף" כנגד מכת ברד "ויהי ברד ואש מתלקחת בתוך הברד" (שמות ט כד) וכתוב: "היחתה איש אש בחיקו וגו' כן הבא על אשת איש וגו' " (משלי ו כז-כט).21
"לא תגנוב" כנגד מכת ארבה כתוב: "בעד החלונות יבואו כגנב" (יואל ב ט).
"לא תענה" כנגד מכת חושך. אמר הקב"ה: אם אין עדותך מאירה לך כאורה הזאת, אל תעידנה.
"לא תחמוד" כנגד מכת בכורות שהיו המצרים שטופים בזימה ונמצאו כולם בכורים.22
רמב"ן בראשית פרשת לך לך פרק יז פסוק א – ייחודיות עשר המכות
"אני אל שדי" … וטעם להזכיר עתה זה השם, כי בו יעשו הנסים הנסתרים לצדיקים, להציל ממות נפשם, ולחיותם ברעב, ולפדותם במלחמה מיד חרב, ככל הנסים הנעשים לאברהם ולאבות … וכן כל היעודים שבתורה … כולם נסים ובכולם תתנצח מערכת המזלות, אלא שאין בהם שנוי ממנהגו של עולם כנסים הנעשים על ידי משה רבינו בעשר המכות ובקריעת הים והמן והבאר וזולתם, שהם מופתים משנים הטבע בפירסום, והם שיעשו בשם המיוחד אשר הגיד לו.23
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: ואנחנו הוספנו לעשר המכות את המכה אחת עשרה של עשיית השפטים באלוהי מצרים שהיא אולי המכה שיש בה את המסר החשוב לבני ישראל עצמם אשר יוצאים לא רק משעבוד ועבודת פרך לחירות, אלא גם מטומאת מצרים וגילוליה אל עבודת ה'. נושא חשוב שלא כללנו בדף זה על מנת שלא להאריך יתר על המילה הוא הסימן דצ"ך עד"ש באח"ב וחלוקת המכות לקבוצות משנה. לכך נקדיש בע"ה דף נפרד כעת חיה בשנה האחרת. נראה שגם העימות שסקרנו בקצרה בין מכות מצרים וניסי קריעת ים סוף: מי משניהם נחשב יותר בשעתו ונחקק יותר לדורות, ראוי להרחבה בהזדמנות.