מים ראשונים: בדף זה נעזרנו רבות, הן בבחירת הנושא והן באיתור המקורות, במאמר של אהרון שמש: מי מקדש את השבת? שהופיע בספר היובל לכבוד יוסף אחיטוב: תרבות יהודית בעין הסערה, אבי שגיא ונחם אילן עורכים, הקיבוץ המאוחד ומרכז יעקב הרצוג, עין צורים תשס"ב, עמ' 699-708. ולמעוניינים, נשמח לשלוח את המאמר.
מסכת סופרים פרק יג הלכות יג – יד
על התורה, ועל העבודה, ועל הנביאים, ועל יום פלוני הקדוש הזה, אשר נתת לנו י"י אלהינו לקדושה ולמנוחה לכבוד ולתפארת. על הכל י"י אלהינו אנו מודים לך, ומברכים את שמך תמיד, אלהי ישעינו, ברוך אתה י"י מקדש ישראל ויום פלוני.1
חוץ משבת, שאינו מזכיר בחתימה ישראל, אלא מקדש השבת בלבד, שהשבת קדמה לישראל, כדכתיב: "כי ששת ימים עשה י"י את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש", ואומר: "ראו כי י"י נתן לכם השבת" – שהיתה כבר.2
פסיקתא דרב כהנא פיסקא ה – החדש הזה
תני ר' הושעיה: גזרו בית דין למטן ואמרו היום ראש השנה, אמר הקב"ה למלאכי השרת: העמידו בימה, ויעמדו סניגורין ויעמדו סקיפטורין, שגזרו בית דין למטן ואמרו היום ראש השנה. נשתהו העדים מלבוא או שנמלכו בית דין לעבר את השנה למחר, הקב"ה אומר למלאכי השרת: העבירו בימה, ויעבירו סניגורין ויעבירו סקיפטורין, שגזרו בית דין למטן ואמרו למחר ראש השנה. ומה טעמא? "כי חוק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב" (תהלים פא ה) – אם אינו חוק לישראל הוא, כביכול אינו משפט לאלהי יעקב.3
מסכת נדרים דף עח עמוד א – שבת קבועה ועומדת
… והתניא, רבי יוסי הגלילי אומר: מוֹעֲדֵי נאמרו ולא נאמרה שבת בראשית עמהן … רב אסי בר נתן קשיא ליה הא מתניתא … מועדי ה' נאמרו ולא נאמרה שבת בראשית עמהן? והא כתיב שבת עמהן!4 … א"ל, הכי קתני: מועדי ה' צריכין קידוש בית דין, שבת בראשית אין צריכה קידוש בית דין.5
מסכת ביצה דף יז עמוד א – דיון בבבל
תנו רבנן: יום טוב שחל להיות בשבת. בית שמאי אומרים: מתפלל שמונה ואומר של שבת בפני עצמה ושל יום טוב בפני עצמה.6 ובית הלל אומרים: מתפלל שבע, מתחיל בשל שבת ומסיים בשל שבת, ואומר קדושת היום באמצע.7 רבי אומר: אף חותם בה: מקדש השבת ישראל והזמנים. תני תנא קמיה דרבינא: מקדש ישראל והשבת והזמנים.8 אמר ליה: אטו שבת ישראל מקדשי ליה? והא שבת מקדשא וקיימא! אלא אימא: מקדש השבת ישראל והזמנים. אמר רב יוסף: הלכה כרבי, וכדתריץ רבינא.9
תלמוד ירושלמי מסכת פסחים פרק י הלכה ב
אמר רבי יוסי בי רבי בון: נהגין תמן במקום שאין יין שליח ציבור יורד לפני התיבה ואומר ברכה אחת מעין שבע וחותם: מקדש ישראל ויום השבת.10
בראשית רבה יא ח
למה בֵּרְכוֹ?11 ר' ברכיה ור' דוסתאי אומרים: שאין לו בן זוג: אחד בשבת שני בשבת, שלישי רביעי, חמישי ערב שבת… תני ר' שמעון בן יוחי: אמרה שבת לפני הקב"ה: ריבון העולמים, לכולם יש בן זוג, ולי אין בן זוג, אתמהא! אמר לה הקב"ה: כנסת ישראל היא בן זוגך. וכיון שעמדו ישראל לפני הר סיני, אמר להם הקב"ה: זכרו הדבר שאמרתי לשבת: כנסת ישראל היא בן זוגך – "זכור את יום השבת לקדשו".12
בראשית רבה יא ב – מאור פניו של האדם
"ויברך אלהים את יום השביעי ויקדש אותו" … ברכו באור פניו של אדם, קדשו באור פניו של אדם. לא דומה אור פניו של אדם כל ימות השבת, כמו שהוא דומה בשבת.13
בראשית רבתי פרשת בראשית עמ' 13
ומנין שקדמה שבת ליציאת מצרים עשרים שנה? שנאמר: "ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם" (שמות ב יא). מה ראה? ראה להם תקנה לשעבודם כדי שינפשו ופרש להם הלכות שבת לנוח ולהינפש. כיצד עשה? נכנס אצל פרעה, אמר לו: אני רואה מלאכת שלך עתידה להיבטל. א"ל המלך: כיצד? א"ל: לפי שאין קצבה לעבודתם. ולא עוד, אלא שעושין הנער כבחור והבחור כזקן ואין להם ריוח במלאכתם. אם יהיה עבד לאדם שאין לו קצבה במלאכתו, אינו מת? א"ל: הן. א"ל משה: אלו עבדיך, אם אין אתה נותן להם ריוח במלאכתם הם מתים. א"ל פרעה: כבר מניתיך על מלאכת שלי, לך עשה להם כשאתה רואה. הלך משה ובא לו אצל ישראל וישב וחישב מששת ימי בראשית אימתי יהיה שבת והתקין את השבת.14 ואמר לנוגשים: כן צוה המלך שיהא ריוח במלאכתן יום אחד בשבוע. יעשו מלאכה ו' ימים וינוחו בשבת. ומנין שבמצרים נתן להם את השבת? שנאמר: "כי ה' נתן לכם השבת" (שמות טז כט). נותן אין כתיב כאן, אלא כבר נתן לכם במצרים".15
שבת בראשית שלום16
וחורף טוב ורטוב
מחלקי המים
מים אחרונים 1: ידועה האמרה המיוחסת לאשר גינזבורג (אחד העם): "יותר משישראל שמרו על השבת, השבת שמרה על ישראל". האם מתחבאת כאן גישה שלישית של "מקדש השבת וישראל והשבת"? – גישה של דור שעבר מהגלות, בה פעמים רבות נאלצו יהודים לעבוד בשבת, לארץ ישראל המתחדשת, בה אין מצב שהשלטון יכפה עבודה בשבת? נשאיר לשואבי המים לפלפל במאמר זה ושיוכו למנהג בבל, למנהג ארץ ישראל הקדום, או לימינו.
מים אחרונים 2: בהמשך לרעיון הזוגיות של עם ישראל והשבת, ראו דברי רמב"ן, במדבר כח ב, בתחילת פרשת קרבנות המועדים בפרשת פנחס, שמסביר מדוע אין בשבת קרבן חטאת, כפי שיש בכל החגים והמועדים (וראש חודש). ואלה דבריו הקצרים והנפלאים: "אין במוספי השבת חטאת כשאר כל המוספין, מפני שכנסת ישראל בת זוגו והכל שלום. והמשכיל יבין". אשרינו אם השכלנו.
מים אחרונים 3: אפשר אולי לקשר את כל הנושא לדיון המיוחד של פיקוח נפש דוחה את השבת (יומא פה ע"ב, דברינו חלל עליו שבת אחת בפרשת כי תשא), ולנושא של "הבל השבת" משום "מחלליה מות יומת", בדברינו הבל השבת בפרשת בראשית. שבת קבועה ועומדת מששת ימי הבריאה, אבל בפועל והלכה למעשה, ישראל הם שמקדשים את השבת, בקביעתם את גבולותיה וגדריה ההלכתיים. מתי העושה בו מלאכה חייב בנפשו ומתי נפשו של האדם מחייבת כביכול את השבת.