וַיִּסְעוּ מִבֵּית אֵל וַיְהִי עוֹד כִּבְרַת הָאָרֶץ לָבוֹא אֶפְרָתָה וַתֵּלֶד רָחֵל וַתְּקַשׁ בְּלִדְתָּהּ: וַיְהִי בְהַקְשֹׁתָהּ בְּלִדְתָּהּ וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְיַלֶּדֶת אַל תִּירְאִי כִּי גַם זֶה לָךְ בֵּן: וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין: וַתָּמָת רָחֵל וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה הִוא בֵּית לָחֶם: וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה עַל קְבֻרָתָהּ הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת רָחֵל עַד הַיּוֹם: (בראשית לה טז-כ).1
וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ בְּעוֹד כִּבְרַת אֶרֶץ לָבֹא אֶפְרָתָה וָאֶקְבְּרֶהָ שָּׁם בְּדֶרֶךְ אֶפְרָת הִוא בֵּית לָחֶם: (בראשית מח ז).2
בְּלֶכְתְּךָ הַיּוֹם מֵעִמָּדִי וּמָצָאתָ שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִם קְבֻרַת רָחֵל בִּגְבוּל בִּנְיָמִן בְּצֶלְצַח וְאָמְרוּ אֵלֶיךָ נִמְצְאוּ הָאֲתֹנוֹת אֲשֶׁר הָלַכְתָּ לְבַקֵּשׁ: (שמואל א פרק י פסוק ב).3
בראשית רבה עד ד פרשת ויצא – בשל מה נפטרה רחל
"ותען רחל ולאה ותאמרנה לו" (בראשית לא יד) – למה מתה רחל תחילה?4 ר' יודן ור' יוסי.5 ר' יודן אמר: שדברה בפני אחותה. א"ל ר' יוסי: ראית מימיך אדם קורא ראובן ושמעון עונה אותו? והלא לרחל קרא ורחל ענתה אותו.6 על דעתיה דר' יהודה ניחא7 על דעתיה דרבי יוסי לא מתה אלא מקללתו של זקן, שנאמר: "עם אשר תמצא את אלהיך לא יחיה", והיה "כִּשְׁגָגָה שֶׁיֹּצָא מִלִּפְנֵי הַשַּׁלִּיט" (קהלת י ה).8
אגדת בראשית (בובר) פרק נב – משל הרועה הזאב והכבשה
"ויזכור אלהים את רחל". זהו שאומר הכתוב: "יִזְכֹּר אַדִּירָיו יִכָּשְׁלוּ בַּהֲלִיכָתָם" (נחום ב ו).9 אדיריו – זה יעקב ורחל שזכרן הקב"ה ושילם מהן החשבון שאמר לאברהם: "כה יהיה זרעך" (בראשית טו ה).10 אלא "יכשלו בהליכתם", שיעקב אמר: "עם אשר תמצא את אלהיך לא יחיה" (בראשית לא לב). והלך אל רחל ולא ידע יעקב.11 ומי גרם לה שמתה בדרך? שנאמר: "ואני בבאי מפדן מתה עלי רחל" (בראשית מח ז).12 זהו שכתוב: "יכשלו בהליכתם". למה הדבר דומה? לרועה שראה את הזאב שנכנס לחטוף כבש. נטל (הרועה) אבן לזרוק בזאב, והלך בכבשה.13 וכך יעקב קילל, והיה סבור שהוא מקלל ללבן, ולא היה יודע שקללתו הולכת על כבשתו,14 שנאמר: "ולא ידע יעקב" (בראשית לא לב). לפיכך מתה בדרך.15
מדרש תנחומא פרשת וישלח סימן ח – מאחר את נדרו, מתמהמה ולא מרגיש
בוא וראה: כשהלך יעקב לארם נהרים מה כתיב שם? "וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה אלהים עמדי וגו' " (בראשית כח כ) – השיבו על כל דבר ודבר.16 הלך ונתעשר – ובא וישב לו ולא שלם את נדרו.17 הביא עליו עשו ובקש להורגו, נטל ממנו כל אותו דורון עזים מאתים – לא הרגיש.18 הביא עליו המלאך ורפש עמו ולא הרגו, שנאמר: "ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו" – זה סמאל שרו של עשו שבקש להורגו … ונעשה צולע. כיון שלא הרגיש, באת עליו צרת דינה, שנאמר: "ותצא דינה". כיון שלא הרגיש, באת עליו צרת רחל, שנאמר: "ותמת רחל ותקבר". מסייע ליה לרב שמואל בר נחמן, דאמר: כל הנודר ואינו משלם גורם לאשתו שתמות, שנאמר: "אִם אֵין לְךָ לְשַׁלֵּם לָמָּה יִקַּח מִשְׁכָּבְךָ מִתַּחְתֶּיךָ" (משלי כב כז). אמר הקב"ה: עד מתי יהא הצדיק הזה לוקה ואינו מרגיש באיזה חטא לוקה.19
סדר עולם רבה פרק ב – בת כמה רחל במותה
יצא מארם נהרים ובא לסכות ועשה שם י"ח חדשים … יצא מסכות ובא לבית אל ועשה שם ששה חדשים מקריב למקום. יצא משם ונולד לו בנימן ומתה רחל. ובו בפרק מתה רבקה ודבורה, נמצאת רחל מתה בת ל"ו שנה, ולאה לא עברה על מ"ד שנה, נמצאו רחל ולאה נשאו בנות כ"ב כ"ב, שהיו תאומות.20
רמב"ן ויקרא יח כה פרשת אחרי מות – בזכות הארץ ובגלל מצוותיה
"ותטמא הארץ ואפקוד עונה עליה ותקיא הארץ את יושביה – החמיר הכתוב בעריות, בעבור הארץ שתטמא בהן ותקיא הנפשות העושות21 … וזו היא מצות יעקב אבינו לביתו ולכל אשר עמו בשעת ביאתם לארץ: "הסירו את אלהי הנכר אשר בתוככם והטהרו" (בראשית לה ב). והשם לו לבדו נתכנו עלילות שמתה רחל בדרך בתחילת בואם בארץ, כי בזכותה לא מתה בחוצה לארץ, ובזכותו לא ישב בארץ עם שתי אחיות והיא היתה הנשאת באיסור האחוה. ונראה שנתעברה מבנימין קודם בואם בשכם ולא נגע בה בארץ כלל, מפני הענין שהזכרנו:22
בראשית רבה פב ט פרשת וישלח – בן אוני
"ויהי בצאת נפשה ותקרא שמו בן אוני" (בראשית לה יח) – בר צערי בלשון ארמי. "ואביו קרא לו בנימין", בלשון הקודש.23
תוספתא מסכת סוטה (ליברמן) פרק יא הלכה יג – איפה קבר רחל24
… כיוצא בדבר אתה אומר: "בְּלֶכְתְּךָ הַיּוֹם מֵעִמָּדִי וּמָצָאתָ שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִם קְבֻרַת רָחֵל בִּגְבוּל בִּנְיָמִן בְּצֶלְצַח" (שמואל א י ב). היכן מצינו שנקברה רחל? והלא לא נקברה אלא בבית לחם חלקו של יהודה, שנאמר: "ותמת רחל ותקבר בדרך אפרת" – ואין אפרת אלו25 חלקו של יהודה, שנאמר: "ואתה בית לחם אפרתה צעיר להיות באלפי יהודה" (מיכה ה א).26 אלא אמר לו:27 עכשיו שאני מדבר עמך הנם על קבורת רחל, אתה הולך והן באין ומוצא אתה אותן בגבול בנימן בצלצח.28
בראשית רבה פב י פרשת וישלח – זכרון רחל ובכיה
"ויצב יעקב מצבה" [לה, כ] תנן התם: מותר המתים כו', ר' נתן אמר: מותר המת יבנה לו בית על גבי קברו וכו'.29 תני ר' שמעון בן גמליאל: אין עושין נפשות לצדיקים – דבריהם הן זכרוניהם.30 למדנו שנקראו ישראל על שם רחל, שנאמר: "הבן יקיר לי אפרים" (ירמיה לא).31
דבר אחר: "ותמת רחל ותקבר בדרך אפרת" – מה ראה אבינו יעקב לקבור את רחל בדרך אפרת? אלא צפה יעקב אבינו שהגליות עתידות לעבור שם, לפיכך קברה שם, כדי שתהא מבקשת עליהם רחמים, זהו שכתוב: "קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה" (ירמיהו לא יד).32
פסיקתא רבתי פיסקא ג ביום השמיני – או תרחם על בני או תן לי האונאה שלי
אמר לו יוסף: גזור עכשיו ואני מעלה אותה וקוברתה. אמר לו יעקב: אין אתה יכול בני, שלא קברתיה שם אלא על פי הדיבור, שאף אני בקשתי להעלותה ולקוברה ולא הניחני הקב"ה, שנאמר: "ואקברה שם" (בראשית מח ז). מהו "שם" – על פי הדיבור. ולמה? שגלוי וצפוי לפניו שסוף בית המקדש עתיד ליחרב ובניו עתידים לצאת בגולה והם הולכין אצל אבות ומבקשים מהם שיתפללו עליהם ואינם מועילין להם.33
וכיון שהם הולכין בדרך, הם באין ומחבקין קבורת רחל והיא עומדת ומבקשת רחמים מן הקב"ה ואומרת לפניו: ריבונו של עולם, שמע בקול בכייתי ורחם על בניי. או תן לי האוניא שלי.34
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית לה כ פרשת וישלח – ממה נבנתה מצבת רחל?
ויצב יעקב מצבה על קבורתה. מלמד שכל אחד מהבנים שמו אבן על האבנים ההם, על שם אחד עשר שבטים: "הוא מצבת קבורת רחל". האבן של יעקב הוא על כולן כי שמו י"ב אבנים זו למעלה מזו, לכך נאמר: "מצבת קבורת רחל".35
בראשית רבה צט ב (תיאודור-אלבק פרשה ק) – בית המקדש וקבר רחל
… וכן אתה מוצא שקודם לארבע מאות ושמונים שנה בני קרח מתנבאין עליה, שהיא עתידה להיות בתוך חלקו של בנימין, זהו שכתוב: "נִכְסְפָה וְגַם כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת ה' לִבִּי וּבְשָׂרִי יְרַנְּנוּ אֶל אֵל חָי" (תהלים פד ג), וכן הוא אומר: "הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר" (תהלים קלב ו).36
רבי יהודה אומר: בית המקדש נבנה בתוך חלקו של יהודה, דכתיב: "וְדָוִד בֶּן אִישׁ אֶפְרָתִי הַזֶּה מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה וכו' " (שמואל א יז יב).37 ר' שמעון אומר: בתוך חלקו של בְּנָה, של מי שמתה באפרתה. ומי מתה באפרתה? רחל. יכול בתוך חלקו של יוסף שהוא מבניה? תלמוד לומר: "מצאנוה בשדי יער" (תהלים קלב ו) – בתוך חלקו של מי שנמשל בחית היער. ומי נמשל בחית היער? בנימין, דכתיב: "בנימין זאב יטרף".38
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: 'אי שם' לאחר פטירת רחל ולאה נפטרה גם זלפה (במפרשים) ויעקב נותר עם בלהה, היא הירח – הָאֵם בחלום יוסף שבפרשה הבאה: "לפי שגידלה אותו כאמו" (רש"י תחילת פרשת וישב). ועפ"י מדרש בראשית רבתי בלהה היא גם מי שהניקה את בנימין וגידלה אותו.