ויקרא רבה פרשה טו סוף סימן ח – כבודו של אהרון
רבי לוי בשם רבי חמא ברבי חנינה: צער גדול היה לו למשה בדבר הזה: כך הוא כבודו של אהרן אחי להיות רואה את הנגעים?1 אמר לו הקב"ה: ולא נהנה מבני עשרים וארבע מתנות? ובמשל אומרים: האוכל מן הַקּוֹר לוקה מן הקוֹרָה.2
תוספתא מסכת דמאי (ליברמן) פרק ב הלכה ז – מתנות מותנות בשירות
כל המקבל עליו שֵׁירוּת – יש לו במתנות. כל שאין מקבל עליו שירות – אין לו במתנות.3
בראשית רבה פרשה פ סימן א – טענות הכהנים
יוסי המעוני תרגם בבית הכנסת של מעון: "שמעו זאת הכהנים והקשיבו בית ישראל ובית המלך האזינו כי לכם המשפט" (הושע ה א) – אמר: עתיד הקב"ה ליטול את הכוהנים ולהעמידן בדין ולאמר להם: למה לא יגעתם בתורה? לא הייתם נהנים מארבע ועשרים מתנות כהונה? והם אומרים לו: אין הם נותנים לנו כלום. "והקשיבו בית ישראל" – למה לא הייתם נותנים לכוהנים ארבע ועשרים מתנות כהונה שכתבתי לכם בתורה? והם אומרים לו על אותם של בית הנשיא שהיו נוטלים הכל … שמע רבי וכעס.4
מסכת הוריות דף י עמוד א – שררה היא עבדות
… נתן דעתו להושיבם בראש … שלח להם ולא באו, חזר ושלח ובאו. אמר להם: כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם, שנאמר: "וידברו אליו לאמר אם היום תהיה עבד לעם הזה" (מלכים א יב ז).5
שמות רבה פרשה כז סימן ט – בין בית המדרש לתפקיד ציבורי
זהו שכתוב "בני אם ערבת לרעך, תקעת לזר כפך… נלכדת באמרי פיך…" (משלי ו א-ה) – אמר רבי נחמיה: נאמרה על החברים. כל הימים שאדם חבר,6 לא איכפת לו בצבור ואינו נענש עליו. נתמנה אדם בראש ונטל טלית,7 לא יאמר: לטובתי אני נזקק, לא איכפת לי בצבור. אלא כל טורח הצבור עליו. אם ראה אדם מעביר בִּיָא (עושה עוול) על חברו, או עובר עבירה ולא ממחה בידו, הוא נענש עליו. ורוח הקדש צווחת: "בני אם ערבת לרעך" – אתה ערב עליו. "תקעת לזר כפיך".8
מסכת מגילה דף טז עמוד ב – אי אפשר לרצות את כולם
"כי מרדכי היהודי משנה למלך אחשורוש וגדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו". לרוב אחיו – ולא לכל אחיו, מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין.9
סנהדרין דף יז עמוד א – העיסוק בצרכיי ציבור מכלה
"אדני משה כלאם" … מאי כלאם? אמר ליה: הטל עליהן צרכי ציבור, והן כלין מאיליהן.10
שמות רבה (שנאן) פרשה ז – מחיר ההנהגה
"ויצום אל בני ישראל ואל פרעה" (שמות ו יג). אמר להם הקב"ה: בני טרחנים הם, סרבנים הם, על מנת כן תהיו מקבלין עליכם, שיהו מקללין אתכם, שיהיו מסקלין אתכם באבנים.11
במדבר רבה ג א פרשת במדבר – גם בית המדרש מסוכן
"צדיק כתמר יפרח" (תהלים צב) …12 דבר אחר: מה התמרה הזו עושה תמרים ועושה קוצים, וכל מי שהוא מבקש לגבות תמרים, הקוצים שיש בה שולטים בו; כך הם הצדיקים, כל מי שאינו משמר עצמו מהם: נשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב ולחישתן לחישת שרף ואף כל דבריהם כגחלי אש.13
שבת שלום
חודש טוב ואביב פורח
מחלקי המים
מים אחרונים 1: ראו ברכות יד ע"א: "כך אמר דוד לפני הקב"ה: "ריבונו של עולם, לא חסיד אני? שכל מלכי מזרח ומערב יושבים אגודות אגודות בכבודם, ואני ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא כדי לטהר אשה לבעלה", נראה שמדרש זה יכול להיות תשובה למדרש בו פתחנו. אין למשה להצטער על אהרון אחיו שמתעסק בנגעים. זהו שבחו של מלך ושל כהן גדול שיורד אל העם ועוסק בדברים ה"מלוכלכים" ביותר שלכאורה אינם לפי כבודו ובאמת כן לפי כבודו.
מים אחרונים 2: ראו גישה שונה בתכלית לכל הנ"ל. משנת רבי אליעזר פרשה י עמוד 184: "גדולה היא הענוה, שבה נתגדל אהרן. בנוהג שבעולם אדם מכבד את ביתו בבגדי בליות, שמא מתעטף הוא בכל כליו ומכבד את הבית. אבל אהרן לובש שמונה בגדים, ודומה כחתן בחופתו, ואף על פי כן והרים את הדשן". ראו דברינו תרומת הדשן בפרשת צו.