מים ראשונים: בפרשת חיי שרה אנחנו נפרדים לא רק משרה, אלא גם מאברהם, ככתוב: "וְאֵלֶּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אַבְרָהָם אֲשֶׁר חָי מְאַת שָׁנָה וְשִׁבְעִים שָׁנָה וְחָמֵשׁ שָׁנִים: וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו" (בראשית כה ז-ח). לפיכך בחרנו להידרש בפרשה זו, במעין דברי הספד ופרידה, לתואר שהצמיד לו המדרש "האדם הגדול בענקים". אך אברהם כדמות וסמל לדורות "האדם הגדול בענקים" ממשיך ומלווה את עם ישראל לדורותיו וחלקים גדולים מהאנושות, עד ימינו אנו.
וַיְבָרְכֵהוּ יְהוֹשֻׁעַ וַיִּתֵּן אֶת חֶבְרוֹן לְכָלֵב בֶּן יְפֻנֶּה לְנַחֲלָה: עַל כֵּן הָיְתָה חֶבְרוֹן לְכָלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי לְנַחֲלָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה יַעַן אֲשֶׁר מִלֵּא אַחֲרֵי ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: וְשֵׁם חֶבְרוֹן לְפָנִים קִרְיַת אַרְבַּע הָאָדָם הַגָּדוֹל בָּעֲנָקִים הוּא וְהָאָרֶץ שָׁקְטָה מִמִּלְחָמָה: (יהושע פרק יד פסוקים יג – טו).1
רש"י יהושע פרק יד פסוק טו – פשט הפסוק
האדם הגדול בענקים הוא – אביהם של אחימן ששי ותלמי – ארבע היה שמו. דבר אחר: על שם האב וג' בנים שכן קורא אותם ילידי הענק.2
ירושלמי שבת פרק טז הלכה א – האדם הגדול בענקים
א"ר יהושע בן לוי: הדא אגדתא הכותבה אין לו חלק. הדורשה מתברך3 השומעה אינו מקבל שכר. א"ר יהושע בן לוי: אנא מן יומוי לא איסתכלית בספרא דאגדתא.4 אלא חד זמן איסתכלית אשכחית כתוב בה: מאה ושבעים וחמש פרשיות שכתוב בתורה: דבר, אמירה, ציווי – כנגד שנותיו של אבינו אברהם דכתיב [תהילים סח יט]: "לָקַחְתָּ מַתָּנוֹת בָּאָדָם". וכתיב [יהושע יד טו]: "האדם הגדול בענקים".5
בראשית רבה יד ו פרשת בראשית – הקשר עם אדם הראשון
"את האדם" – בזכותו של אברהם. א"ר לוי: "האדם הגדול בענקים" – זה אברהם. למה קורא אותו "גדול"? שהיה ראוי להיבראות קודם לאדם הראשון. אלא אמר הקב"ה: שמא יקלקל, ואין מי שיבוא לתקן תחתיו. אלא הרי אני בורא את האדם תחילה, שאם יקלקל, יבוא אברהם ויתקן תחתיו. אמר רבי אבא בר כהנא: בנוהג שבעולם, אדם יש לו קורה שופעת,6 היכן הוא נותנה, לא באמצע טרקלין כדי שתסבול קורות שלפניה וקורות שלאחריה? כך, למה ברא הקב"ה את אברהם באמצע הדורות? כדי שיסבול דורות שלפניו והדורות שלאחריו. אמר רבי לוי: מכניסין את המתוקנת לבית של מקולקלת, ואין מכניסין את המקולקלת לביתה של מתוקנת.7
אגדת בראשית (בובר) פרק נ – אדם אחד מאלף מצאתי
"אדם אחד מאלף מצאתי" (קהלת ז כח) – זה אברהם, והאיך?8 אלא צפוי היה עד שלא יעמוד אברהם שיעמדו אלף דור, ואח"כ אברהם.9 וכן דוד אומר: "דבר צוה לאלף דור אשר כרת את אברהם" (תהלים קה ט). וכיון שראה שאין מהם הנייה, אלא כולם רשעים, קפל אותן והעבירן מהם עשרים דור,10 ואח"כ ברא לאברהם, לכך נאמר: "אדם אחד מאלף מצאתי" – מצא את "האדם הגדול בענקים הוא" (יהושע יד טו).11
ספרא אחרי מות פרשה ח סוף פרק יב – שכר הכנענים שכבדו את אברהם
ר' יוסי הגלילי אומר: אחר שהכתוב שוקל מעשה ארץ מצרים כמעשה ארץ כנען, ומעשה ארץ כנען כמעשה ארץ מצרים12 – מפני מה זכו הכנענים לישב בארצם ארבעים ושבע שנים, שנאמר: "וחברון שבע שנים נבנתה לפני צוען מצרים" (במדבר יג כב)?13 אלא בשביל שכר שכבדו את אברהם אבינו שאמרו לו: "שמענו אדוני נשיא אלהים אתה בתוכינו" – בני אדם שכבדו את אברהם אבינו זכו לישב בארצם שבע וארבעים שנה. רבן שמעון בן גמליאל אומר משום ר' יהודה בן לקיש: הרי הוא אומר: "האדם הגדול בענקים הוא והארץ שקטה ממלחמה" – בני אדם שכבדו את הצדיק זכו שתשקוט עליהם את הארץ.14
מסכת בבא בתרא דף צא עמוד א – קברניט ומנהיג
אמר רב חנן בר רבא אמר רב: אותו היום שנפטר אברהם אבינו מן העולם, עמדו כל גדולי אומות העולם בשורה ואמרו: אוי לו לעולם שאבד מנהיגו, ואוי לה לספינה שאבד קברינטָא.15
רש"י איוב פרק א פסוק ג – השוואה עם איוב
"גדול מכל בני קדם" – מדור הפלגה דכתיב: "ויהי בנסעם מקדם" (בראשית יא). אבל מאברהם אינו כן, שהרי באברהם כתיב בו "הגדול", שנאמר: "ושם חברון לפנים קרית ארבע האדם הגדול בענקים הוא" (יהושע יד). היה לו לכתוב 'אדם גדול' ולמה כתב "האדם הגדול"? אלא רמז שהוא אדם גדול שעמד בעשר נסיונות לפיכך כותבין אותו שני ההי"ן. ואיוב שנאמר בו "גדול" לא עמד אלא באחת, שנאמר: "תם וישר וירא אלהים" (איוב א א) – מכל אותו הדור שלא נתפס על אותו עון.16
מדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור מט – בניו של האדם הגדול בענקים
"גם בני אדם גם בני איש" (תהלים מט ג).17 מהו "גם בני אדם"? אלו בני אברהם דכתיב ביה: "האדם הגדול בענקים" (יהושע יד טו). "גם" – לרבות בני ישמעאל ובני קטורה.18 "בני איש" – בני נח, דכתיב ביה: "איש צדיק היה בדורותיו" (בראשית ו ט).19
שמות רבה כח א פרשת יתרו – מתנת התורה בזכות אברהם
דבר אחר: "עלית למרום שבית שבי" – בנוהג שבעולם הנכנס למדינה נוטל דבר שאין עין בני המדינה עליו, ומשה עלה למרום ונטל את התורה שהיו הכל נושאין עיניהם עליה, הוי: "עלית למרום שבית שבי". יכול מפני ששבה אותה נטלה חינם? תלמוד לומר: "לקחת מתנות באדם" – בלקיחה נתנה לו. יכול יהא חייב ליתן לו דמים? תלמוד לומר: "מתנות" – במתנה נתנה לו. באותה שעה בקשו מלאכי השרת לפגוע במשה. עשה הקב"ה קלסתר פניו של משה דומה לאברהם. אמר להם הקב"ה: אי אתם מתביישים הימנו?! לא זהו שירדתם אצלו ואכלתם בתוך ביתו?! אמר הקב"ה למשה: לא נתנה לך תורה אלא בזכות אברהם, שנאמר: "לקחת מתנות באדם". ואין "אדם" האמור כאן אלא אברהם, שנאמר: "האדם הגדול בענקים" (יהושע יד טו). הוי: "ומשה עלה אל האלהים".20
רש"י שיר השירים פרק ד פסוק ט – הענק שבצוואר כנסת ישראל
באחד ענק – באחד מאבותיך, הוא אחד היה מיוחד וזה אברהם הנקרא ענק האדם הגדול בענקים:21
ויקרא רבה כט ח פרשת אמור – כדאי הוא אברהם לכפר
"אַךְ הֶבֶל בְּנֵי אָדָם כָּזָב בְּנֵי אִישׁ בְּמֹאזְנַיִם לַעֲלוֹת וכו' " (תהלים סב י) … א"ר יוחנן: כל הבלים וכזבים שישראל עושין בעולם הזה,22 כְּדַי אברהם אבינו לכפר על כולן. מאי טעמיה? "האדם הגדול בענקים הוא" (יהושע יד טו). אימתי מתכפר להם? בחודש שמזלו מאזנים.23
מדרש זוטא – שיר השירים (בובר) א טו – הגדולה ממשיכה אצל יצחק ויעקב
"האדם הגדול בענקים". "האדם" – זה אדם הראשון, "הגדול" – זה אברהם יצחק ויעקב שנקראו גדולים: באברהם כתיב: "וה' ברך את אדני מאד ויגדל וכו' " (בראשית כד לה).24 ביצחק כתיב: "ויגדל האיש וילך הלוך וגדול" (שם כו יג), ביעקב כתיב: "ויגדלו הנערים" (שם כה כז).25
שבת שלום וגשמים בעיתם
מחלקי המים
מים אחרונים: ראו מסכת סופרים הוספה א פרק א, התיאור של אברהם כענק פיסי "שהיה גבוה קומתו כנגד שבעים וארבעה אנשים, ואכילתו ושתייתו כך היה, כנגד שבעים וארבעה אנשים, וכוחו כן". עוד שם על "עוג הוא אליעזר, ופרסות רגליו של אברהם אבינו היה, טומנו בכף ידו". ממדי גודל פיסיים ענקיים אלה, מזכירים את גודלו הפיסי של אדם הראשון כמתואר בבראשית רבה ח א: "אדם הראשון גולם בראו והיה מוטל מסוף העולם ועד סופו". ולא זכינו לירד לסוף מחשבתו של המדרש בתיאורים קיצוניים אלה.