וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה: (בראשית כה א-ד).1
וּבְנֵי קְטוּרָה פִּילֶגֶשׁ אַבְרָהָם יָלְדָה אֶת זִמְרָן וְיָקְשָׁן וּמְדָן וּמִדְיָן וְיִשְׁבָּק וְשׁוּחַ וּבְנֵי יָקְשָׁן שְׁבָא וּדְדָן: (דברי הימים א א לב).2
רש"י שיר השירים פרק ו פסוק ח – שישים המלכות
ששים המה מלכות – אברהם ויוצאי יריכו: בני קטורה שש עשרה, ישמעאל ובניו שלש עשרה, יצחק ובניו שלושה, בני יעקב שנים עשר, בני עשו שש עשרה, בדברי הימים, הרי ששים.3
בראשית רבה פרשה סא סימן א – כל אשר יעשה יצליח
"ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה". כתוב: "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים וכו' " (תהלים א א). "אשרי האיש" – זה אברהם; "אשר לא הלך בעצת רשעים" – זה דור הפלגה …4 "כי אם בתורת ה' חפצו" – "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו וכו' " …. "והיה כעץ שתול" – ששתלו הקב"ה בארץ ישראל.5
"אשר פריו יתן בעתו" – זה ישמעאל; "ועלהו לא יבול" – זה יצחק; "וכל אשר יעשה יצליח" – אלו בני קטורה, שנאמר: "ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה".6
בראשית רבה סא ו פרשת חיי שרה – סם חיים וסם מוות
"ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק" (בראשית כה ה)7 … משל למלך שהיה לו פרדס, מסרו לאריס והיה בו שתי אילנות כרוכים זה לזה בכרך אחד, אחד של סם חיים ואחד של סם המות. אמר אותו אריס: אם משקה אני זה של סם חיים, זה של סם המות שותה עמו. ואם איני משקה זה של סם המות, היאך זה של סם חיים חי? חזר ואמר: אני אריס, עושה אני אריסותי ומה שהנאה לבעל הפרדס לעשות, יעשה בו. כך אמר אברהם: אם מברך אני את יצחק, עכשיו בני ישמעאל ובני קטורה בכלל, ואם אין אני מברך בני ישמעאל ובני קטורה, היאך אני מברך את יצחק? חזר ואמר: בשר ודם אני, אני היום כאן ומחר בקבר, כבר עשיתי את שלי, מכאן ואילך מה שהקב"ה רוצה לעשות בעולמו יעשה.8 כיון שמת אברהם אבינו גלה הקב"ה על יצחק וברכו, הדא הוא דכתיב (בראשית כה) ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו.9
ספרי דברים פיסקא שיב פרשת האזינו – צאצאי אברהם כל אחד לדרכו
"כי חלק ה' עמו", משל למלך שהיה לו שדה ונתנה לעריסים. התחילו עריסים גונבים אותה, נטלה מהם ונתנה לבניהם. התחילו להיות רעים מן הראשונים, נטלה מבניהם ונתנה לבני בניהם. חזרו להיות רעים יותר מן הראשונים. נולד לו בן, אמר להם: צאו מתוך שלי, אי איפשי שתהיו בתוכה. תנו לי חלקי שאהיה מכירו. כך, כשבא אברהם אבינו לעולם, יצאת ממנו פסולת ישמעאל וכל בני קטורה. בא יצחק לעולם, יצאת ממנו פסולת עשו וכל אלופי אדום. חזרו להיות רעים יותר מן הראשונים. וכשבא יעקב, לא יצאת ממנו פסולת, אלא נולדו כל בניו כשרים, כענין שנאמר: "ויעקב איש תם יושב אהלים" (בראשית כה כז).10
רמב"ן בראשית פרק לח פסוק ב – את מי נשאו בני יעקב לנשים?11
"בת איש כנעני ושמו שוע"12 – אמר אונקלוס תגרא, כלומר איש סוחר שבא לגור בארץ בסחורתו.13 ודעתו לומר כי בני יעקב ישתמרו מלישא כנעניות כאשר צוה אביהם יצחק גם אברהם, וכן הזכירו בגמרא במסכת פסחים (נ א).14 והיו נשיהם מצריות עמוניות מואביות ומיוחסי בני ישמעאל ובני קטורה, ולכך יחד הכתוב על שאול בן שמעון (להלן מו י) "ושאול בן הכנענית" כי הוא לבדו בהם.15 וגם שם דרשו (בראשית רבה פ יא) שהיא דינה שנבעלה לכנעני.16
ורבותינו (שם פד יט) נחלקו בדבר. אמרו: רבי יהודה אומר: תאומות נולדו עם השבטים ונשאום.17 רבי נחמיה אומר: כנעניות היו. ויתכן שלא הקפיד רבי נחמיה בייחוסן, שלא נתכוון אלא לומר שנשאו מנשי ארץ כנען, אבל היו מן הגרים והתושבים הבאים מכל הארצות או עמוניות ומואביות ומיתר העמים, כי לא נתכוון רק לחלוק על רבי יהודה שלא נשאו אחיותיהם, שאחותו מן האם אסורה לבני נח (סנהדרין נח ב).18
מסכת סוטה דף יג עמוד א – משתתפים בקבורת יעקב
א"ר יוחנן: בתחילה עד שלא ראו בכבודן של ישראל לא נהגו בהן כבוד, ולבסוף שראו בכבודן נהגו בהן כבוד, דכתיב: "ויבאו עד גורן האטד" (בראשית נ), וכי גורן יש לו לאטד? א"ר אבהו: מלמד, שהקיפוהו כתרים לארונו של יעקב כגורן זה שמקיפים לו אטד.19 שבאו בני עשו ובני ישמעאל ובני קטורה. תנא: כולם למלחמה באו, כיון שראו כתרו של יוסף תלוי בארונו של יעקב, נטלו כולן כתריהן ותלאום בארונו של יעקב.20
רשב"ם במדבר פרק יב פסוק א – ציפורה אשת משה
… שאם בשביל צפורה דיברו, מה צורך לפרש כי אשה כושית לקח? וכי עד עתה לא ידענו כי ציפורה מדיינית היא? ועוד תשובה כי לא היתה כושית כי כוש מבני חם הוא, ומדיין מבני קטורה אשר ילדה לאברהם.21
ספרי דברים שמג פרשת וזאת הברכה – הפרדה במתן תורה
"וזרח משעיר למו", כשעומד הקב"ה ליפרע משעיר עתיד להרעיש את העולם כולו על יושביו כדרך שהרעיש במתן תורה … משל למלך שהיה מבקש ליתן מתנה לאחד מבניו והיה המלך מתירא מפני אחיו ומפני אוהביו ומפני קרוביו. מה עשה אותו הבן? עמד ופִּרְכֵּס את עצמו וסִפֵּר את שערו. אמר לו המלך: לך אני נותן מתנה. כך כשבא אברהם אבינו לעולם יצא ממנו פסולת ישמעאל ובני קטורה חזרו להיות רעים יותר מן הראשונים. וכשבא יצחק יצא ממנו פסולת עשו וכל אלופי אדום חזרו להיות רעים יותר מן הראשונים. וכשבא יעקב לא יצא ממנו פסולת אלא נולדו כל בניו תמימים, כענין שנאמר: "ויעקב איש תם יושב אהלים".22 אמר לו הקב"ה: לך אני נותן את התורה, לכך נאמר: "ה' מסיני בא וזרח משעיר למו".23
מסכת סנהדרין דף נט עמוד ב – מחויבים בברית מילה?
מילה מעיקרא לאברהם הוא, דקא מזהר ליה רחמנא: "ואתה את בריתי תשמר אתה וזרעך אחריך לדורותם", אתה וזרעך – אין, איניש אחרינא – לא. – אלא מעתה בני ישמעאל לחייבו! – "כי ביצחק יקרא לך זרע". – בני עשו לחייבו! – "ביצחק" – ולא כל יצחק. – מתקיף לה רב אושעיא: אלא מעתה בני קטורה לא לחייבו? – האמר רבי יוסי בר אבין ואיתימא רבי יוסי בר חנינא: "את בריתי הפר" – לרבות בני קטורה.24
אבן עזרא שמות (הפירוש הארוך) כא ב – הגדרת "עברי" להלכה
והנה גם נקראו העברים שהם ישראל, כי ראינו שאמר משה לפרעה: "כה אמר ה' אלהי ישראל" (שמות ה א). וכאשר שאל פרעה מי הוא זה השם? אז השיבו: "ה' אלהי העברים" (שם ג). והנה אלהי העברים כמו אלהי ישראל. והנה, אם ישראל נקראו עברים, בעבור שהם מיוחסים אל עבר, ישתתפו עמנו בני ישמעאל ובני קטורה ובני עשו. ואנחנו לא מצאנו קורא אחיך רק אדום לבדו. שהיה בבטן אחד עם יעקב.25
במדבר רבה כ יג פרשת בלק – בלעם מכוון את מי לקלל
"ותרא האתון את מלאך ה' ותלחץ אל הקיר … ויוסף מלאך ה' עבור ויעמוד במקום צר" (במדבר כב כה-כו) – מה ראה לקדמו שלשה פעמים עד שלא נראה לו? סימנים של אבות הראה לו. עמד לו בראשונה – היה ריוח מכאן ומכאן: "ותט האתון מן הדרך ותלך בשדה". בשנייה – לא יכלה לזוז אלא לצד אחד. בשלישית – "אין דרך לנטות ימין ושמאל". ומה היו הסימנים האלה? שאילו בקש לקלל בניו של אברהם, היה מוצא מיכן ומיכן, בני ישמעאל ובני קטורה. ואם בקש לקלל בני יצחק, היה מוצא בהן צד אחד, בני עשו: "ותלחץ אל הקיר". אלא בניו של יעקב לא מצא בהן פסולת ליגע בהן. לכך נאמר בשלישית: "במקום צר" – זה יעקב, דכתיב: "ויירא יעקב מאד וייצר לו". "אשר אין דרך לנטות ימין ושמאל – שלא מצא פסולת באחד מבניו.26
מסכת סנהדרין דף צא עמוד א – עימות בימי שלטון יוון
ושוב פעם אחת באו בני ישמעאל ובני קטורה לדון עם ישראל לפני אלכסנדרוס מוקדון. אמרו לו: ארץ כנען שלנו ושלכם, דכתיב: "ואלה תולדות ישמעאל בן אברהם" (בראשית כה יב) וכתיב: "ואלה תולדות יצחק בן אברהם" (שם יט).27 אמר להן גביהא בן פסיסא לחכמים: תנו לי רשות ואלך ואדון עמהם לפני אלכסנדרוס מוקדון. אם ינצחוני – אמרו הדיוט שבנו נצחתם, ואם אני אנצח אותם, אמרו להם: תורת משה רבינו נצחתכם. נתנו לו רשות, הלך ודן עמהן. אמר להם: מהיכן אתם מביאין ראייה? – אמרו לו: מן התורה. – אמר להן: אף אני לא אביא ראייה אלא מן התורה, שנאמר: "ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנות וישלחם וכו' " (בראשית כה ה-ו). אב שנתן אגטין לבניו בחייו, ושיגר זה מעל זה, כלום יש לזה על זה כלום? מאי מתנות? אמר רבי ירמיה בר אבא: מלמד שמסר להם שם טומאה.28
מסכת זבחים דף סב עמוד ב – "בני קטורה" כנזיפה
בני אחתיה דרבי טרפון הוו יתבי קמיה דרבי טרפון, פתח ואמר: "ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה יוחני", אמרי ליה: קטורה כתיב! קרי עליהם: בני קטורה.29
מסכת סופרים הוספה א פרק א הלכה א – העיר המסתורית של בני קטורה
האדם הגדול בענקים, הגדול, היה אברהם אבינו גבוה יותר מענקים, בענקים, זה אברהם אבינו שהיה גבוה קומתו כנגד שבעים וארבעה אנשים, ואכילתו ושתייתו כך היה, כנגד שבעים וארבעה אנשים, וכוחו כן. מה עשה, נטל שבעה עשר בני קטורה, ובנה להן כרך של ברזל, והכניסן לתוכו, והשמש מעולם לא נכנס בתוכו, מפני שהיה גבוה הרבה, ומסר להן דיסקרין של אבנים טובות ומרגליות, ומשתמשין בו לעתיד לבוא, כשעתיד הקב"ה להחפיר חמה ולבנה, כמה דכתיב: "וחפרה הלבנה ובושה החמה", שמהן עתידין לשמש.30
שבת שלום
מחלקי המים