אִם כְּמוֹת כָּל הָאָדָם יְמֻתוּן אֵלֶּה וּפְקֻדַּת כָּל הָאָדָם יִפָּקֵד עֲלֵיהֶם לֹא ה' שְׁלָחָנִי: (במדבר טז כט).1
ירושלמי מסכת סנהדרין פרק י הלכה א – העמדת הנבואה במבחן
באותה שעה אמר קרח: אין תורה מן השמים ולא משה נביא ולא אהרן כהן גדול.2 באותה השעה אמר משה: ריבון כל העולמים, אם נברא לארץ פה מששת ימי בראשית הרי מוטב; ואם לאו, ייברא לה מעכשיו: "ואם בריאה יברא ה' ".3 אמר רבי שמעון בן לקיש: שלושה כפרו בנבואתן מפני פונרייה4 ואלו הן: משה ואליהו ומיכה.5 משה אמר: "אם כמות כל האדם ימותון אלה". אליהו אמר: "ענני ה' ענני וידעו העם הזה" ואם לאו – "ואתה הסיבות לבם אחורנית". מיכה אמר: "אם שוב תשוב בשלום לא דיבר ה' בי".6
רד"ק מלכים א פרק יח פסוק לז – אליהו מבקש לתקן ולרפא
ואתה הסיבות את לבם אחורנית – פירש הגאון רב סעדיה: לבם שהיה אחורנית, תסב אותו אליך עתה אם תענני. ויש מפרשים לבם אחורנית מאמונת הבעל וידעו כי שקר נִסְכָם.7 ויש לומר אם תענני ידעו כי אתה האלהים לבדך ואתה שלא הראית להם עד עתה מופת גלוי שיכירו כי אתה אלהים, ידמה שאתה הסיבות את לבם אחרונית.8
במדבר רבה יח יב – הצדיק מאיים כביכול על הקב"ה וגוזר עליו
"ויאמר משה בזאת תדעון כי ה' שלחני … אם כמות כל האדם ימותון אלה" – משל למה הדבר דומה? לשושבין בתו של מלך שהיו עדותיה בידו.9 עמד אחד מן המסובין וקלל את השושבין ואמר: לא היו בתולים לבתו של מלך. עמד השושבין כנגד המלך ואמר לו: אם אין אתה תובע בנפקין שלך10 ואין אתה מוצא את זה והורגו בפני הכל, אף אני אומר בוודאי שלא נמצאו בתולים לבתו של מלך. מיד אמר המלך: מוטב לי להרוג את זה ולא יוציא השושבין שם רע על בתי. כך קרח נחלק על משה ואמר: מלבו ומעצמו אמר משה כל הדברים הללו. פתח משה ואמר לפני הקב"ה: אם מתים אלו על מיטותם, כדרך שבני אדם מתים, והרופאין עולין והן מבקרין אותם כדרך שכל החולים מתבקרין,11 אף אני כופר ואומר: "לא ה' שלחני" ומלבי אמרתי.12
זה אחד משלושה נביאים שאמרו בלשון הזה: אליהו, ומיכה, ומשה. אליהו אמר: "אלהי אברהם יצחק וישראל היום יודע כי אתה אלהים בישראל ואני עבדך ובדברך עשיתי את כל הדברים האלה ענני ה' ענני וידעו העם הזה כי אתה ה' האלהים" (מלכים א יח לו-לז) – ואם אין אתה עונה אותי, אני אומר: "ואתה הסבות את לבם אחורנית". וכן מיכה אמר לאחאב: "אם שוב תשוב בשלום" (מלכים א כב כח), אף אני אומר: "לא דבר ה' בי" (שם). וכן משה: "אם כמות כל האדם ימותון אלה וגו' ". אמר לו הקב"ה למשה: מה אתה מבקש? אמר לפניו: רבש"ע, "ואם בריאה יברא ה' ". אם בראת פה לארץ, הרי יפה. ואם לאו, "יברא ה' " – ייברא לה עכשיו פֶּה.13 אמר לו הקב"ה: וכך אמרת, "ותגזר אומר ויקם לך ועל דרכיך נגה אור" (איוב כב).14
רשב"ם במדבר פרק טז פסוק כט – גם בקטורת
לא ה' שלחני – אלא עשיתים מדעתי שצויתים להקטיר קטורת.15
במדבר רבה יח ד – השתלשלות העניינים
אמר משה: הואיל ולא רצו לילך אצלי אני אבוא אצלם, אולי יתביישו ויחזרו בהם, שנאמר: "ויקם משה וילך אל דתן ואבירם" (במדבר טו כה). כשראו אותו, התחילו לחרף ולגדף, שנאמר: "ודתן ואבירם יצאו נצבים" – וכי יושבין או כורעים או נופלים יוצאים בני אדם? אלא שיצאו כשהם מחרפין ומגדפין. נאמר כאן יציאה והצבה ונאמר בגלית הפלשתי יציאה והצבה, דכתיב: "ויצא … הפלשתי … ויתיצב ארבעים יום" (שמואל א יז ד-טו) -מה יציאה והצבה התם בחירופין ובגדופין, אף כאן בחרופין ובגדופין. לפיכך פתח משה ואמר: "אם כמות כל האדם ימותון אלה" וכתוב: "ותפתח הארץ את פיה". בוא וראה כמה קשה מחלוקת.16
רמב"ן במדבר פרק טז פסוק כט – מתחילת שליחות משה
אם כמות כל האדם ימותון אלה – הנה גם רבים בעם אמרו לו פעמים רבות "למה העליתנו ממצרים", אבל היה העונש על אלה מכל האדם, באמרם (פסוק יג) כי תשתרר עלינו גם השתרר. כי עשו שתים רעות, בִּזוּ על כבוד הרב, וכפרו בכל מעשה ה' אשר עשה במצרים ובמדבר וגם במעמד הר סיני שנאמר בו וגם בך יאמינו לעולם (שמות יט ט). והם אמרו שאינו כדאי להשתרר עליהם ולא בא להם על ידו רק רע, ומפני זה אמר (פסוק טו) ויחר למשה מאד … וזה טעם לא ה' שלחני – שלא שלחני כלל להוציאם ממצרים, כטעם אשר שלחו ה' לעשות בארץ מצרים (דברים לד יא) … רמז לכל אשר עשה מיום שאמר לו לך ואשלחך אל פרעה (שמות ג י) .. לכלל המעשים אשר עשה משה לעיני כל ישראל כמו שפירשתי.17
מדרש תנחומא (בובר) פרשת ואתחנן סימן ו – שישה העוונות של משה
אמר לפניו: ריבונו של עולם, כל הכעס הזה עלי למה? – "על אשר לא קדשתם אותי" (דברים ל ב). אמר לפניו: עם כל הבריות אתה מתנהג במידת רחמים שנים ושלשה פעמים … ואני עון אחד נמצא בי ואין אתה מוחל לי? א"ל הקב"ה: משה, הרי עשית ששה עונות ולא גיליתי אחד מהם. בתחילה אמרת "שלח נא ביד תשלח" (שמות ד יג),18 "ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך" (שמות ה כג),19 "לא ה' שלחני" (במדבר טז כט), "ואם בריאה יברא ה' " (במדבר טז ל),20 "שמעו נא המורים" (במדבר כ י),21 "והנה קמתם תחת אבותיכם תרבות אנשים חטאים" (במדבר לב יד) – ואברהם יצחק ויעקב חטאים היו, שאמרת לבניהם כך? אמר לפניו: ממך למדתי, שאמרת "מחתות החטאים" (במדבר יז ג).22 אמר לו: אני אמרתי "בנפשותם" ולא "באבותם".23
שבת שלום
מחלקי המים