וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ הַמֹּשֵׁל בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי: וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ:: (בראשית כד ב-ג).1
וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֲדֹנָי ה' מַה תִּתֶּן לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר: וַיֹּאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי: (בראשית טו ב-ג).2
בראשית רבה ס ב פרשת חיי שרה – מעדיף את בית אברהם
כתיב: "עבד משכיל ימשול בבן מביש ובתוך אחים יחלק נחלה" (משלי יז ב). עבד משכיל – זה אליעזר. ומה השכלתו?3 אמר: כבר קללתו של אותו האיש בידו, שמא יבוא כושי אחד או ברבר אחד וישתעבד בי מוטב לי להשתעבד בבית הזה ולא בבית אחר.4
פרקי דרבי אליעזר (היגר) – "חורב" פרק טז – אליעזר הוא עוג מלך הבשן
זקן עבדו של אברהם והיה עבדו אליעזר. ומהיכן היה עבדו? אלא שכיון שיצא מאור כשדים באו כל גדולי הדור ליתן לו מתנות, ולקח נמרוד עבדו אליעזר ונתנו לו עבד עולם. וכשגמל חסד ליצחק הוציאו לחירות ונתן לו הקב"ה שכרו בעולם הזה וקיימו למלך והוא עוג מלך הבשן.5
אגדת בראשית (בובר) פרק יג – לא איש ירא ורך לבב, נלחם עם אברהם
"וירק את חניכיו" (בראשית יד יד). מכאן אתה למד שנטל אברהם כסף וזהב וחיפה אותן, ואמר להם: למלחמה אנו יוצאין, להציל לוט אנו הולכין, לא תתנו עיניכם בממון. אם בשביל כסף וזהב אתם יוצאים, הרי כמה לפניכם … דבר אחר: וירק – שהריקן בדברים. שכתוב בתורה: "מי האיש הירא ורך הלבב ילך וישוב לביתו וגו' " (דברים כ ח), וכן עשה אברהם. אמר להם: למלחמה אתם יוצאים. מי שיש בידו עבירות ומתיירא מן מעשיו לא יצא עמנו. כיון ששמעו כך כל אותן האנשים, מי שידע בלבו שחטא לא יצא וחזרו להן כולן. ולא נשתייר עם אברהם אלא אליעזר בלבד שהיה כשר. אמר הקב"ה לאברהם: הוא ילך עמך, שאני נותן בו כח של שלש מאות ושמונה עשר, וכאילו שאף הן יוצאין עמך. וכן את מוצא אליעזר בגימטריה שלש מאות ושמונה עשר.6
בראשית רבה מד ט פרשת לך לך – בן משק ודמשק
"ובן משק ביתי הוא אליעזר" (בראשית טו ב) – ר' אלעזר אומר: "בן משק ביתי" – זה לוט שנפשו שוקקת עליו ליורשני.7 "הוא דמשק אליעזר", שבשבילו רדפתי מלכים עד דמשק ועזרני האל. ריש לקיש בשם בר קפרא אמר: "בן משק ביתי" – בן ביתי, "הוא דמשק אליעזר" שעל ידו רדפתי מלכים עד דמשק, ואליעזר היה שמו, שנאמר: "וירק את חניכיו ילידי ביתו שמונה עשר ושלש מאות" – מנין אליעזר הוא י"ח וג' מאות.8
רש"י בראשית טו ב פרשת לך לך – דמשקאי, מוצאו מדמשק
דמשק – לפי התרגום מדמשק היה.9
מסכת סנהדרין דף קט עמוד ב – אליעזר בסדום10
אליעזר עבד אברהם הזדמן לשם11 ופצעוהו. בא לפני הדיין. אמר לו (הדיין): תן לו שכר שהקיז לך דם.12 לקח אבן ופצע הוא את הדיין. אמר (הדיין): מה זה? אמר לו (אליעזר): את השכר המגיע לי ממך תן לו לזה והכסף שלי היכן שנמצא – נמצא.13
מדרש אגדה (בובר) בראשית כב יט פרשת וירא – אליעזר וישמעאל
"וישב אברהם אל נעריו" (בראשית כב יט). ישמעאל ואליעזר שהיו מדיינין זה עם זה. ישמעאל היה אומר: אברהם ישחוט את יצחק ואני יורשו. ואליעזר אומר לו: לא תירש שכבר גרשך. אבל אני בן ביתו ואירשנו. כיון ששב אברהם אל נעריו אל המקום אשר הניחם, ולא ראו יצחק, היו סבורים ששחטו. אמרו לו: יצחק היכן הוא? אמר להם: לבית עבר רבו הולכתיו ללמוד תורה.14 לכך נאמר: "וישב אברהם",15 כלומר לבדו ולא הזכיר יצחק. "ויקומו" – לפי שאמר להם: "שבו לכם" לכך נאמר: "ויקמו". "וילכו יחדיו" – כשם שהיה בלבו של אברהם שיצחק היה חי, כך ידעו הם שיצחק חי שהאמינו לדברי אברהם שידעו שאינו מכזב.16
מסכת יומא דף כח עמוד ב – מושל בתורת רבו
אליעזר עבד אברהם זקן ויושב בישיבה היה, שנאמר: "ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו המושל בכל אשר לו". אמר רבי אלעזר: שמושל בתורת רבו. "הוא דמשק אליעזר" – אמר רבי אלעזר: שדולה ומשקה מתורתו של רבו לאחרים.17
בראשית רבה נט ח פרשת חיי שרה – דומה לאברהם
"ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו" – שהיה זיו איקונין שלו דומה לו.18 "המושל בכל אשר לו" – שהיה שליט ביצרו כמותו.19
אברבנאל בראשית פרק כד – אפוטרופוס ליצחק (ולאברהם)
והנה הקדים הכתוב לזכור זה בענין זווג יצחק להודיע הסבה אשר בעבורה השביע את עבדו עליו, כי ראה עצמו זקן מאד ולא ידע יום מותו, לכן ראה לעשות צואה מחיים. ועשה אליעזר אפוטרופוס לפי שהיה זקן ביתו ומושל ומנהיג בכל אשר לו בדעתו שיצחק ילך אחר עצתו.20
בראשית רבה ס א פרשת חיי שרה – השבח לאליעזר כמו לאברהם
"וַיֹּאמַר ה' אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם" (בראשית כד יב) – "מִי בָכֶם יְרֵא ה' שֹׁמֵעַ בְּקוֹל עַבְדּוֹ אֲשֶׁר הָלַךְ חֲשֵׁכִים וְאֵין נֹגַהּ לוֹ יִבְטַח בְּשֵׁם ה' וְיִשָּׁעֵן בֵּאלֹהָיו" (ישעיהו נ י). "מי בכם ירא ה' " – זה אברהם. "שומע בקול עבדו" – שומע בקול הקב"ה לעובדו. "אשר הלך חשכים" – שבא ממסופוטמיה ומחברותיה ולא היה יודע היכן, כאדם שהוא שרוי בחושך.21 "ואין נוגה לו" – ומי היה מאיר לו? הקב"ה היה מאיר לו בכל מקום שהיה הולך. "יבטח בשם ה' וישען באלהיו" – "ומצאת את לבבו נאמן לפניך".22
דבר אחר: "מי בכם ירא ה' " – זה אליעזר. "שומע בקול עבדו" – שהיה עבדו של אברהם.23 "אשר הלך חשכים" – בשעה שהלך להביא את רבקה. "ואין נוגה לו" – ומי היה מאיר לו? הקב"ה היה מאיר לו בזיקים ובברקים. "יבטח בשם ה' וישען באלהיו" – "ויאמר ה' אלהי אדוני אברהם הקרה נא לפני היום".24
בראשית רבה ס ז פרשת חיי שרה – יצא מכלל ארור לברוך
"ויאמר בוא ברוך ה' ", שהיה סבור בו שהוא אברהם, שהיה קלסתר פניו דומה לו.25 א"ר יוסי ב"ר דוסא: כנען הוא אליעזר, ועל ידי ששרת אותו צדיק באמונה יצא מכלל ארור לכלל ברוך. "ויאמר בוא ברוך ה' ". ר' יעקב בן ר' יוחי בשם ר' יוחנן מבית גוברין עשאה הפטרה:26 ומה אם אליעזר ע"י ששרת את הצדיק באמונה יצא מכלל ארור לכלל ברוך, ישראל שעושין חסד עם גדוליהם ועם קטניהם בידיהם ורגליהם, על אחת כמה וכמה.27
בראשית רבתי פרשת חיי שרה כד לד – בחברה טובה
תני: י"ג הם שלא טעמו טעם מיתה ואלו הן: מלחם העוף ודורו,28 חנוך בן ירד, סרח בת אשר, בתיה בת פרעה, יעבץ, חירם מלך צור, אליהו, עבד מלך הכושי, משיח, ודורו של יונדב בן רכב, נכדו של ר' יהודה הנשיא, ור' יהושע בן לוי, ואליעזר עבד אברהם.29
מסכת בבא בתרא דף נח עמוד א
ר' בנאה היה מציין מערות,30 כאשר הגיע למערה של אברהם,31 מצא את אליעזר עבד אברהם עומד לפני הפתח (השער). אמר לו:32 מה עושה אברהם? אמר לו: שוכב בחיקה של שרה והיא מעיינת בראשו. אמר לו: לך אמור לו: בנאה עומד על הפתח. אמר לו: שייכנס.33 שהרי ידוע שאין יצר בעולם הזה.34 נכנס, עיין ויצא.35
ראה המשך הסיפור שם מה אירע כאשר ר' בנאה רצה גם להיכנס למערת אדם הראשון: יצאה בת קול ואמרה: נסתכלת בדמות דיוקני (הוא אברהם), בדיוקני עצמה (של אדם הראשון) אל תסתכל (לפי שאדם הראשון נברא בצלם אלהים). ואם באת למדוד את המערה, אז הא לך מדתה: "כמדת החיצונה כך מדת הפנימית". ראה תשובות הגאונים – שערי תשובה סימן קכז שמציינים שכל הסיפור הזה, ר' בנאה "בחלום ראה אותו ולא במראית העין". אולי גם דוגמת סיפורי רבה בר בר חנא על מתי מדבר ואחרים (בבא בתרא עג ע"ב). אבל במדרש אין זה חשוב אם ומתי וכיצד בדיוק התרחשו הדברים. די לנו באגדה וברעיון המובע בה. נראה שאין סיום טוב יותר לדף בפרשת חיי שרה הפותחת בקניית מערת המכפלה ולדף העוסק בדמותו של אליעזר עבד אברהם, מאשר סיפור זה. אליעזר "זקן ביתו המושל בכל אשר לו" עומד בפתח המערה ומשרת את אברהם אבינו גם בעולם האמת, גם במערת המכפלה ששרה הייתה הראשונה להיקבר בה. אליעזר המשרת הנאמן שומר על אברהם ושרה שעברו חתחתים רבים בעולם הזה וכעת נחים זה בחיק זו בעולם האמת.
שבת שלום
מחלקי המים