הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ־הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר־שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי: אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים וכו': אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ: (דברים ד לג-לה).1
וְתַחַת כִּי אָהַב אֶת־אֲבֹתֶיךָ וַיִּבְחַר בְּזַרְעוֹ אַחֲרָיו וַיּוֹצִאֲךָ בְּפָנָיו בְּכֹחוֹ הַגָּדֹל מִמִּצְרָיִם: לְהוֹרִישׁ גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמְּךָ מִפָּנֶיךָ לַהֲבִיאֲךָ לָתֶת־לְךָ אֶת־אַרְצָם נַחֲלָה כַּיּוֹם הַזֶּה: וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל־לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל־הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד: (דברים ד לז-לט).2
לְמַעַן דַּעַת כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד (מלכים א ח ס).3
אֲנִי ה' וְאֵין עוֹד זוּלָתִי אֵין אֱלֹהִים אֲאַזֶּרְךָ וְלֹא יְדַעְתָּנִי (ישעיהו מה ה).4
מסכת ראש השנה דף לב עמוד ב
בשלמא זכרונות ושופרות – איכא טובא, אלא מלכויות תלת הוא דהויין: "ה' אלהיו עמו ותרועת מלך בו" (במדבר כג כא), "ויהי בישורון מלך" (דברים לג ה), "ה' ימלוך לעולם ועד" (שמות טו יח) ואנן בעינן עשר, וליכא!5 – אמר רב הונא, תא שמע: "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד" (דברים ו ד) – מלכות, דברי רבי יוסי. רבי יהודה אומר: אינה מלכות. "וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה' הוא האלהים… אין עוד" (דברים ד לט) – מלכות, דברי רבי יוסי. רבי יהודה אומר: אינה מלכות. "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו" (שם לה) – מלכות, דברי רבי יוסי. רבי יהודה אומר: אינה מלכות.6
מסכת גיטין דף נז עמוד ב
הביאו את הראשון לפני הקיסר, אמרו לו: פְּלַח לעבודת זרה!7 אמר להם: כתוב בתורה: "אנכי ה' אלהיך" (שמות כ ב). הוציאוהו והרגוהו. והביאו את האחר לפני הקיסר, אמרו לו: פְּלַח לעבודת זרה! אמר להם: כתוב בתורה: "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני" (שם ג), הוציאוהו והרגוהו. … הביאו את האחר, אמרו לו: פְּלַח לעבודת זרה! אמר להם: כתוב בתורה: "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד" (דברים ו ד), הוציאוהו והרגוהו. הביאו את האחר, אמרו לו: פְּלַח לעבודת זרה! אמר להם: כתוב בתורה: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד" (דברים ד לט), הוציאוהו והרגוהו.8
דברים רבה ב כח, פרשת ואתחנן
"כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד" (דברים ד לט) – רבותינו אומרים: יתרו נתן ממש בעבודת כוכבים, שנאמר: "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלהים" (שמות יח יא).9 נעמן הודה במקצת ממנה, שנאמר: "הנה נא ידעתי כי אין אלהים בכל הארץ כי אם בישראל" (מלכים ב ה טו).10 רחב שָׂמַתְהוּ בשמים ובארץ, שנאמר: "כי ה' אלהיכם הוא אלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת" (יהושע ב יא).11 משה שמו אף בחללו של עולם, שנאמר: "כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד". מהו "אין עוד"? אפילו בחללו של עולם.12 א"ר אושעיא: אמר הקב"ה: "תנו לה מפרי ידיה" – אתה הַעֵדוֹתָ עלי: "ואין עוד", ואף אני מעיד עליך: "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה" (דברים לד י).13
מסכת סנהדרין דף סז עמוד ב (חולין ז ע"ב בנוסח דומה)
אמר רבי יוחנן: למה נקרא שמן כשפים – שמכחישין פמליא של מעלה.14 "אין עוד מלבדו", אמר רבי חנינא: אפילו לדבר כשפים.15 אשה אחת הייתה מחזרת לקחת עפר מתחת רגליו של רבי חנינא.16 אמר לה: אם תצליחי – לכי עשי, אין עוד מלבדו כתיב. איני, והאמר רבי יוחנן: למה נקרא שמן מכשפים – שמכחישין פמליא של מעלה! – שאני רבי חנינא דנפיש זכותיה.17
אגדת בראשית (בובר) פרק עז
"וַיְהִי בַּעֲלוֹת הַמִּנְחָה וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וַיֹּאמַר ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל הַיּוֹם יִוָּדַע כִּי־ אַתָּה אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל וכו' " (מלכים א יח לו).18 ולמה לא אמר: אלהי אברהם אלהי יצחק אלהי יעקב, אלא אמר: "אלהי אברהם יצחק וישראל"?19 אלא אמר אליהו: עכשיו אני יודע שנשתקעו ישראל אחר הבעל, ואין יודעין עוד מהו האלהים! ואם אתפלל ואומר: אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב, עכשיו הן אומרים: שלשה אלוהות הן, שהרי אף אליה כך ביקש. לפיכך לא הזכיר אלא אחד בלבד, ה' אלהי אברהם יצחק וישראל.20
אברבנאל שמות פרק כ פסוק א – זרה לשני הדברות הראשונים
… לפי ששני הדבורים הראשונים האלה … מורים על היותו יתברך מחוייב המציאות ואחד באלוהותו, ולכן שמעו אותם ישראל מפי הגבורה … ועליהם אמר: "אתה הראית לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו". שהנה באומרו "כי ה' הוא האלהים" רמז לדבור הראשון, וכאמרו "אין עוד מלבדו" רמז לדבור לא יהיה לך.21
רש"י דברים פרק ד פסוק לה – יחידי מעל לפמליה
אתה הראת לדעת – כתרגומו אתחזיתא. כשנתן הקב"ה את התורה פתח להם שבעה רקיעים. וכשם שקרע את העליונים כך קרע את התחתונים. וראו שהוא יחידי, לכך נאמר: "אתה הראת לדעת".22
דעת זקנים מבעלי התוספות שמות פרק כ (ב – ג) – כנגד ריבוי רשויות
אנכי ה' אלהיך … ואני מצוך שתדעו ידיעה ברורה כי הוא הבורא וכי אני הוא המצוה כל המצות ונאמן ליפרע הטוב והרע. וידיעת השם שחייב אדם לדעת שהוא הבורא יתברך ויתעלה. ורבי תנחומא דורש: לפי שנגליתי עליכם בים כגבור ואיש מלחמה וביום מתן תורה כזקן מלא רחמים אל תחשבו ששתי רשויות הן, אלא אנכי ואין עוד אחר.23 דבר אחר: לפי שכשנגלה הקב"ה ביום מתן תורה, נגלה ברבותים אלפי שנאן. והיו ישראל מעמידין זה לזה.24 אמר להם הבורא: אנכי ה' אני יחיד.25 וגם פתח להם שבעה רקיעים והראה להם שהוא יחיד.26 הדא הוא דכתיב: "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו".27
שמות רבה כט ה, פרשת יתרו – עשרת הדברות
"אנכי ה' אלהיך" אמר ר' אבהו: משל למלך בשר ודם מוֹלֵך, ויש לו אב או אח או בן. אמר הקב"ה: אני איני כן: "אני ראשון" (ישעיהו מד ו)28 – שאין לי אב, "ואני אחרון" – שאין לי אח, "ומבלעדי אין אלהים" – שאין לי בן.29
אבן עזרא דברים פרק ד פסוק לט – במראית עין ובשיקול הדעת
ואחר שאמר כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו (לה), אמר טעם נכבד, כי הראשון הראיה ממראה העין. ובשקול הדעת ובחכמת הלב תדע כי השם הוא לבדו אלהים בשמים ממעל, שהם ממעל בן אדם ועל הארץ שהיא תחתיו … ואחר שראית הנוראות והשבות אל לבבך, אתה חייב לשמור מצותיו. גם הוא טוב לך ולבניך אחריך.30
פירוש רמב"ן לפסוקים לב-מ – שמירת המצוות והחוקים
כי שאל נא לימים ראשונים – יאמר לא ימחול ולא יאריך השם לכם על ע"ז ועל ההשחתה בפסל וכל תמונה. כי עשה עמכם מה שלא עשה כן לכל גוי מעולם, שהשמיעך קול אלהים מדבר מתוך האש, למען תהיה יראתו על פניכם ותייחדו אותו ולא תשחיתו. ולקח אתכם לו גוי מקרב גוי במסות באותות ובמופתים שלא תעבדו לזולתו. והנה הראית בעיניך כל זה, לדעת כי ה' הוא האלהים הוא אחד ושמו אחד ואין עוד מלבדו. כי מן השמים השמיעך את קולו ללמדך בזה מוסר השכל, ועל הארץ הראך את אשו הגדולה בוערת עד לב השמים, ודבריו כולם שמעת מתוך האש. ויוציאך בפניו … בכוחו הגדול אשר בפניו. ואחרי שהשם הגדול הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת ואין עוד, תשמור מצותיו וחוקותיו למען ייטב לך בשמים ממעל, ולמען תאריך ימים על הארץ מתחת".31
שבת שלום
שנזכה לראות בנחמת ציון, גאולת ישראל ובנין ירושלים
מחלקי המים