מיוחדים

כרם נבות – הרצחת וגם ירשת?

דפים מיוחדים, תשפ"ב

עדכון אחרון: 05/08/2022

מים ראשונים: המפגש בין אחאב מלך ישראל החזק והגאה עם אליהו הנביא הקנאי והלוחם, משתרע על כארבעה פרקים בספר מלכים א (יז, יח, יט, כא) והוא מהסיפורים המרתקים במקרא. אחד משיאי העימות/מפגש ביניהם הוא סיפור כרם נבות. עליו התעכבנו בקצרה בדברינו אליהו ואחאב בפרשת פנחס. הפעם נבקש להרחיב ולהתמקד בפרשת כרם נבות. ואם הפלגנו והרחבנו בדף זה, עם שואבי המים הסליחה.

 

וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן: וַיְדַבֵּר אַחְאָב אֶל נָבוֹת לֵאמֹר תְּנָה לִּי אֶת כַּרְמְךָ וִיהִי לִי לְגַן יָרָק כִּי הוּא קָרוֹב אֵצֶל בֵּיתִי וְאֶתְּנָה לְךָ תַּחְתָּיו כֶּרֶם טוֹב מִמֶּנּוּ אִם טוֹב בְּעֵינֶיךָ אֶתְּנָה לְךָ כֶסֶף מְחִיר זֶה: וַיֹּאמֶר נָבוֹת אֶל אַחְאָב חָלִילָה לִּי מֵה' מִתִּתִּי אֶת נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ: וַיָּבֹא אַחְאָב אֶל בֵּיתוֹ סַר וְזָעֵף עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי  … וַתָּבֹא אֵלָיו אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ וַתְּדַבֵּר אֵלָיו מַה זֶּה רוּחֲךָ סָרָה וְאֵינְךָ אֹכֵל לָחֶם: וַיְדַבֵּר אֵלֶיהָ כִּי אֲדַבֵּר אֶל נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי וָאֹמַר לוֹ תְּנָה לִּי אֶת כַּרְמְךָ בְּכֶסֶף אוֹ אִם חָפֵץ אַתָּה אֶתְּנָה לְךָ כֶרֶם תַּחְתָּיו וַיֹּאמֶר לֹא אֶתֵּן לְךָ אֶת כַּרְמִי:  וַתֹּאמֶר אֵלָיו אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ אַתָּה עַתָּה תַּעֲשֶׂה מְלוּכָה עַל יִשְׂרָאֵל קוּם אֱכָל לֶחֶם וְיִטַב לִבֶּךָ אֲנִי אֶתֵּן לְךָ אֶת כֶּרֶם נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי: …1 וַיַּעֲשׂוּ֩ אַנְשֵׁ֨י עִיר֜וֹ הַזְּקֵנִ֣ים וְהַחֹרִ֗ים אֲשֶׁ֤ר הַיֹּֽשְׁבִים֙ בְּעִיר֔וֹ כַּאֲשֶׁ֛ר שָׁלְחָ֥ה אֲלֵיהֶ֖ם אִיזָ֑בֶל … קָרְא֖וּ צ֑וֹם וְהֹשִׁ֥יבוּ אֶת־נָב֖וֹת בְּרֹ֥אשׁ הָעָֽם: וַ֠יָּבֹאוּ שְׁנֵ֨י הָאֲנָשִׁ֥ים בְּנֵֽי־בְלִיַּעַל֘ וַיֵּשְׁב֣וּ נֶגְדּוֹ֒ וַיְעִדֻהוּ֩ אַנְשֵׁ֨י הַבְּלִיַּ֜עַל אֶת־נָב֗וֹת נֶ֤גֶד הָעָם֙ לֵאמֹ֔ר בֵּרַ֥ךְ נָב֛וֹת אֱלֹהִ֖ים וָמֶ֑לֶךְ וַיֹּצִאֻ֙הוּ֙ מִח֣וּץ לָעִ֔יר וַיִּסְקְלֻ֥הוּ בָאֲבָנִ֖ים וַיָּמֹֽת: … וַיְהִ֛י כִּשְׁמֹ֥עַ אַחְאָ֖ב כִּ֣י מֵ֣ת נָב֑וֹת וַיָּ֣קָם אַחְאָ֗ב לָרֶ֛דֶת אֶל־כֶּ֛רֶם נָב֥וֹת הַיִּזְרְעֵאלִ֖י לְרִשְׁתּֽוֹ: ס (מלכים א כא א-טז).2

וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי לֵאמֹר: קוּם רֵד לִקְרַאת אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן הִנֵּה בְּכֶרֶם נָבוֹת אֲשֶׁר יָרַד שָׁם לְרִשְׁתּוֹ: וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר כֹּה אָמַר ה' הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר כֹּה אָמַר ה' בִּמְקוֹם אֲשֶׁר לָקְקוּ הַכְּלָבִים אֶת דַּם נָבוֹת יָלֹקּוּ הַכְּלָבִים אֶת דָּמְךָ גַּם אָתָּה:3

וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֶל אֵלִיָּהוּ הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה': הִנְנִי מֵבִיא אֵלֶיךָ רָעָה וּבִעַרְתִּי אַחֲרֶיךָ וְהִכְרַתִּי לְאַחְאָב מַשְׁתִּין בְּקִיר וְעָצוּר וְעָזוּב בְּיִשְׂרָאֵל:  … הַמֵּת לְאַחְאָב בָּעִיר יֹאכְלוּ הַכְּלָבִים וְהַמֵּת בַּשָּׂדֶה יֹאכְלוּ עוֹף הַשָּׁמָיִם: רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה' אֲשֶׁר הֵסַתָּה אֹתוֹ אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ:  (שם שם יז-כה).4

וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אַחְאָב אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיִּקְרַע בְּגָדָיו וַיָּשֶׂם שַׂק עַל בְּשָׂרוֹ וַיָּצוֹם וַיִּשְׁכַּב בַּשָּׂק וַיְהַלֵּךְ אַט: ס וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי לֵאמֹר: הֲרָאִיתָ כִּי נִכְנַע אַחְאָב מִלְּפָנָי יַעַן כִּי נִכְנַע מִפָּנַי לֹא אָבִיא הָרָעָה בְּיָמָיו, בִּימֵי בְנוֹ אָבִיא הָרָעָה עַל בֵּיתוֹ: (שם שם כז-כט).5

וַיֵּשְׁבוּ שָׁלֹשׁ שָׁנִים אֵין מִלְחָמָה בֵּין אֲרָם וּבֵין יִשְׂרָאֵל: פ6 וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית וַיֵּרֶד יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל: … וַיֹּאמֶר אֶל יְהוֹשָׁפָט הֲתֵלֵךְ אִתִּי לַמִּלְחָמָה רָמֹת גִּלְעָד וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל כָּמוֹנִי כָמוֹךָ כְּעַמִּי כְעַמֶּךָ כְּסוּסַי כְּסוּסֶיךָ: … וַיִּקְבֹּץ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶת הַנְּבִיאִים כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הַאֵלֵךְ עַל רָמֹת גִּלְעָד לַמִּלְחָמָה אִם אֶחְדָּל וַיֹּאמְרוּ עֲלֵה וְיִתֵּן אֲדֹנָי בְּיַד הַמֶּלֶךְ: וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט הַאֵין פֹּה נָבִיא לַה' עוֹד וְנִדְרְשָׁה מֵאוֹתוֹ: וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוֹשָׁפָט עוֹד אִישׁ אֶחָד לִדְרֹשׁ אֶת ה' מֵאֹתוֹ וַאֲנִי שְׂנֵאתִיו כִּי לֹא יִתְנַבֵּא עָלַי טוֹב כִּי אִם רָע מִיכָיְהוּ בֶּן יִמְלָה וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אַל יֹאמַר הַמֶּלֶךְ כֵּן: …7 (מלכים א כב א-ח)

וַיֹּאמֶר רָאִיתִי אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל נְפֹצִים אֶל הֶהָרִים כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה וַיֹּאמֶר ה' לֹא אֲדֹנִים לָאֵלֶּה יָשׁוּבוּ אִישׁ לְבֵיתוֹ בְּשָׁלוֹם: … וַיֹּאמֶר לָכֵן שְׁמַע דְּבַר ה' רָאִיתִי אֶת ה' יֹשֵׁב עַל כִּסְאוֹ וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו מִימִינוֹ וּמִשְּׂמֹאלוֹ: וַיֹּאמֶר ה' מִי יְפַתֶּה אֶת אַחְאָב וְיַעַל וְיִפֹּל בְּרָמֹת גִּלְעָד וַיֹּאמֶר זֶה בְּכֹה וְזֶה אֹמֵר בְּכֹה: וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו בַּמָּה: וַיֹּאמֶר אֵצֵא וְהָיִיתִי רוּחַ שֶׁקֶר בְּפִי כָּל נְבִיאָיו וַיֹּאמֶר תְּפַתֶּה וְגַם תּוּכָל צֵא וַעֲשֵׂה כֵן: …8 (שם שם יז-כב)

וְאִישׁ מָשַׁךְ בַּקֶּשֶׁת לְתֻמּוֹ וַיַּכֶּה אֶת מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בֵּין הַדְּבָקִים וּבֵין הַשִּׁרְיָן וַיֹּאמֶר לְרַכָּבוֹ הֲפֹךְ יָדְךָ וְהוֹצִיאֵנִי מִן הַמַּחֲנֶה כִּי הָחֳלֵיתִי: … וַיָּמָת הַמֶּלֶךְ וַיָּבוֹא שֹׁמְרוֹן וַיִּקְבְּרוּ אֶת הַמֶּלֶךְ בְּשֹׁמְרוֹן: וַיִּשְׁטֹף אֶת הָרֶכֶב עַל בְּרֵכַת שֹׁמְרוֹן וַיָּלֹקּוּ הַכְּלָבִים אֶת דָּמוֹ וְהַזֹּנוֹת רָחָצוּ כִּדְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֵּר: (שם שם לד-לח).9

… וַיֵּצֵא יְהוֹרָם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וַאֲחַזְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה אִישׁ בְּרִכְבּוֹ וַיֵּצְאוּ לִקְרַאת יֵהוּא וַיִּמְצָאֻהוּ בְּחֶלְקַת נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי: וַיְהִי כִּרְאוֹת יְהוֹרָם אֶת יֵהוּא וַיֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם יֵהוּא וַיֹּאמֶר מָה הַשָּׁלוֹם עַד זְנוּנֵי אִיזֶבֶל אִמְּךָ וּכְשָׁפֶיהָ הָרַבִּים: … וְיֵהוּא מִלֵּא יָדוֹ בַקֶּשֶׁת וַיַּךְ אֶת יְהוֹרָם בֵּין זְרֹעָיו וַיֵּצֵא הַחֵצִי מִלִּבּוֹ וַיִּכְרַע בְּרִכְבּוֹ: וַיֹּאמֶר אֶל בִּדְקַר שָׁלִשׁוֹ שָׂא הַשְׁלִכֵהוּ בְּחֶלְקַת שְׂדֵה נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי כִּי זְכֹר אֲנִי וָאַתָּה אֵת רֹכְבִים צְמָדִים אַחֲרֵי אַחְאָב אָבִיו וַה' נָשָׂא עָלָיו אֶת הַמַּשָּׂא הַזֶּה: אִם לֹא אֶת דְּמֵי נָבוֹת וְאֶת דְּמֵי בָנָיו רָאִיתִי אֶמֶשׁ נְאֻם ה' וְשִׁלַּמְתִּי לְךָ בַּחֶלְקָה הַזֹּאת נְאֻם ה' וְעַתָּה שָׂא הַשְׁלִכֵהוּ בַּחֶלְקָה כִּדְבַר ה': (מלכים ב פרק ט פסוקים כא – כו).10

 

מסכת סנהדרין דף קב עמוד ב – רוחו של נבות

"וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו בַּמָּה: וַיֹּאמֶר אֵצֵא וְהָיִיתִי רוּחַ שֶׁקֶר בְּפִי כָּל נְבִיאָיו וַיֹּאמֶר תְּפַתֶּה וְגַם תּוּכָל צֵא וַעֲשֵׂה כֵן" (מלכים א כב כא-כב).11 מאי רוח? – אמר רבי יוחנן: רוחו של נבות היזרעאלי, מאי צא? אמר רבינא: צא ממחיצתי, שכן כתיב: "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני" (תהלים קא ז). אמר רב פפא, היינו דאמרי אינשי: דפרע קיניה מחריב ביתיה.12

בראשית רבה כב ט פרשת בראשית – השוואה עם רצח הבל

"קול דמי אחיך צועקים". משל לאחד שנכנס למרעה וחטף גדי אחד והפשילו לאחוריו. והיה בעל המרעה רץ אחריו, אמר לו: מה בידך? אמר לו: אין בידי כלום. אמר לו: והרי הוא מפעה אחריך. כך אמר הקב"ה לקין: "קול דמי אחיך וגו' ". רבי יודן ורבי הונא ורבנן. רבי יודן אומר: 'דם אחיך' אין כתיב כאן, אלא: "דמי אחיך" –  דמו ודם זרעיותיו. רבי הונא אמר: "את דמי נבות" (מלכים ב ט כו) – דם נבות ודם בניו אין כתיב כאן, אלא: "את דמי נבות ואת דמי בניו" – דמו ודם זרעיותיו, רבנן אמרין: 'בדם יהוידע' אין כתיב כאן, אלא "בדמי בני יהוידע" – דמו ודם זרעיותיו (דברי הימים ב כד כה).13

רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ד הלכה ט – רצח חמור מהכל

ואין עושין דבר זה לשאר מחוייבי מיתת בית דין, אלא אם נתחייב מיתה ממיתין אותו ואם אינו חייב מיתה פוטרין אותו.14 שאע"פ שיש עונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת ישובו של עולם כשפיכות דמים. אפילו עבודה זרה, ואין צריך לומר עריות או חילול שבת, אינן כשפיכות דמים.15 שאלו העונות הן מעבירות שבין אדם להקב"ה אבל שפיכות דמים מעבירות שבינו לבין חבירו, וכל מי שיש בידו עון זה הרי הוא רשע גמור ואין כל המצות שעשה כל ימיו שקולין כנגד עון זה … צא ולמד מאחאב עובד ע"ז שהרי נאמר בו: "רק לא היה כאחאב", וכשנסדרו עונותיו וזכיותיו לפני אלהי הרוחות, לא נמצא עון שחייבו כלייה ולא היה שם דבר אחר ששקול כנגדו, אלא דמי נבות, שנאמר: ותצא הרוח ותעמוד לפני ה' – זו רוח נבות. ונאמר לה: תפתה וגם תוכל. והרי הוא הרשע לא הרג בידו, אלא סיבב. קל וחומר להורג בידו.16

תנא דבי אליהו רבה (איש שלום) פרשה כד – אחאב בעט בלא תחמוד

אנכי ה' אלהיך, מלמד שנסתכל הקב"ה בעולם כולו שברא מסוף העולם ועד סופו, וצפה בהן בעשרה בני אדם שבעטו בו, ואילו הן: מיכה וירבעם בן נבט, בן ישראלית ומקושש עצים, אבשלום יואב ושמשון, עכן בן זרח, עידי נבות ואחאב. אנכי ה' אלהיך – בעט מיכה. לא יהיה לך – בעט ירבעם. לא תשא – בעט בן הישראלית. זכור ושמור – בעט מקושש עצים. כבד – בעט אבשלום. לא תרצח – בעט יואב. לא תנאף – בעט שמשון. לא תגנוב – בעט עכן בן זרח. לא תענה – בעטו עידי נבות. לא תחמוד – בעט אחאב.17

מסכת סנהדרין דף כט עמוד א – כיצד מאיימים על העדים

גמרא.18 היכי אמרינן להו?19 אמר רב יהודה: הכי אמרינן להו: "נשיאים ורוח וגשם אין איש מתהלל במתת שקר" (משלי כה יד).20 אמר ליה רבא: יכלי למימר: שב שני הוה כפנא ואבבא אומנא לא חליף.21 אלא אמר רבא: אמרינן להו: "מפץ וחרב וחץ שנון איש ענה ברעהו עד שקר" (משלי כה יח).22 אמר ליה רב אשי: יכלי למימר שב שני הוה מותנא ואיניש בלא שניה לא שכיב.23 אלא אמר רב אשי, אמר לי נתן בר מר זוטרא: אמרינן להו סהדי שקרי אאוגרייהו זילי,24 דכתיב: "והושיבו שנים אנשים בני בליעל נגדו ויעדהו לאמר ברכת אלהים ומלך".25

מדרש הגדול דברים כז טו פרשת כי תבוא – ארור מסיג גבול רעהו

"ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה". אמרו חכמים: בשעה שעמד משה רבינו וראה שיעמוד מיכה ויעשה צלם ויתעה את ישראל, אמר: "ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה".26 ראה בניו שלעלי אינן שומעין לקול אביהם, אמר: "ארור [מקלה] אביו ואמו". ראה אחאב שחמד כרם נבות וגזלו, אמר: "ארור מסיג גבול רעהו".27

רד"ק מלכים א כא י – למה כל ההצגה הזו

"ויעידוהו" – יעידו בו, יש לשאול כיון שהשרים והסגנים ידעו הדבר כי שקר היה, למה היו צריכין לכל זה? יהרגוהו במצות איזבל בלא עדות ובלא דבר! התשובה: כי זקני העיר והשרים היו מעטין וידם היה במעל עם איזבל, כי אילו רצו הזקנים לגלות הדבר לעם, לא היו מניחים להורגו בחינם … ואילו רצתה איזבל להורגו בלא משפט, לא היה כח בידה, כי אף לגזול הכרם לא היה לה כח. כי אחאב ואיזבל אף על פי שהיו רשעים היו לשמים לעבוד עבודת גילולים, אבל אם היו הורגין וגוזלין שלא במשפט היו ישראל מורדין בו, כי לא היו מניחין מלך עליהם אם לא יעמיד ארץ במשפט …28 לפיכך בקשה איזבל עלילה שיהרג נבות במשפט כי הרוגי מלכות נכסיהם למלך, ובטחה איזבל בזקני ישראל שיכסו עליה ויעלימו הדבר או ידעה בהם שהיו יראין את אחאב מאד. לפיכך כתבה להם בשם אחאב וחתמה לה' בחותמו, כי ידע שלא ישנו אחרי דברו ואעפ"י שהיו יודעים שבדבר עדות שקר ורציחת נפש היו רשעים הזקנים כמו שהיו העדים וכו'.29

רד"ק מלכים א כא י אחאב לא נהג כדין המלוכה

ויש לשאול עוד: אחאב, למה לא היה לוקח זה הכרם במשפט המלוכה, שהרי כתוב: "את שדותיכם וכרמיכם וזיתיכם הטובים יקח" (שמואל א ח יד )30? התשובה כמו שפירשנו בספר שמואל: כי אין ממשפט המלוכה שיקח, אלא הפירות לצורך עבדיו ואנשי מלחמתו אם יצטרכו. והראיה שאמר "ונתן לעבדיו" ולא אמר שיקח לעצמו. וראייה עוד שאמר שדותיכם כרמיכם וזיתיכם ולא אמר בתיכם, משמע כי על הפירות אמר לא על גוף הקרקע.31

מסכת סנהדרין דף מח עמוד ב – דין הרוגי מלכות32

תנו רבנן:33 הרוגי מלכות נכסיהן למלך, הרוגי בית דין – נכסיהן ליורשין. רבי יהודה אומר: אף הרוגי מלכות נכסיהן ליורשין. אמרו ליה לרבי יהודה: והלא כבר נאמר: "הנה בכרם נבות אשר ירד שם לרשתו".34 – אמר להן: בן אחי אביו היה וראוי ליורשו היה.35 – והלא הרבה בנים היו לו! – אמר להן: אותו ואת בניו הרג, שנאמר: "אם לא את דמי נבות ואת דמי בניו ראיתי".36 – ורבנן: ההוא – בנים הראויין לצאת ממנו.37

בשלמא למאן דאמר נכסיהן למלך – היינו דכתיב: "ברך נבות אלהים ומלך", אלא למאן דאמר נכסיהן ליורשין – למה לי "ומלך"? – ולטעמיך "אלהים" למה לי? אלא לאפושי ריתחא, הכי נמי לאפושי ריתחא.38

פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כה עשר תעשר – מדוע נענש נבות

"כבד את ה' מהונך" (משלי ג ט)39 – … שאם היה קולך נאה והיית יושב בבית הכנסת עמוד וכבד ה' בקולך. חייא בן אחותו של רבי אליעזר הקפר היה קולו נאה, והיה אומר לו: חייא בני, עמוד וכבד את ה' ממה שחננך. נבות היה קולו נאה והיה עולה לירושלים, והיו כל ישראל מתכנסים לשמוע קולו. פעם אחת לא עלה, והעידו עליו אותם העדים בני בליעל ונאבד מן העולם. מי גרם לו? על שלא עלה לירושלים בראיה לכבד את ה' ממה שחננו. למה? שכבר אמרה תורה: "לא יחמוד איש את ארצך" (שמות לד כד) – אימתי? "בעלותך ליראות את פני ה' אלהיך" (שם). ואילו עלה, לא היה אובד נפשו בשביל חמדת כרמו.40

בראשית רבה נ יא פרשת וירא – עושר שמור לבעליו לרעתו

"ויתמהמה" (בראשית יט טז) – תמהון אחר תמהון, אמר (לוט): כמה אבוד בכסף וזהב באבנים טובות ומרגליות. זהו שכתוב: "עושר שמור לבעליו לרעתו" (קהלת ה יב), ר' יהושע בן לוי אמר: זה לוט.41 ר' שמואל בר נחמן אמר: זה קרח. ר' יהודה בר' סימון אמר: זה נבות.42

מדרש תנחומא (בובר) פרשת ויצא סימן ה – נבות עמד כנגד השעה

כתיב: "לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ וּסְגֹר דְּלָתְךָ בַּעֲדֶךָ חֲבִי כִמְעַט רֶגַע עַד יַעֲבָר זָעַם" (ישעיה כו כ).43 – בשעה שאתה רואה השעה חצופה, לא תעמוד כנגדה אלא תן לה מקום, שנאמר: "לך עמי בא בחדריך". הסתכלו בי כביכול שראיתי השעה חצופה בעונותיכם לא עשיתי אלא נתתי לה מקום, שנאמר: "השיב אחור ימינו מפני אויב" (איכה ב ג). ואף אתם: "לך עמי" – שכל מי שעומד כנגד השעה, נופל בידה. וכל מי שנותן מקום לשעה, השעה נופלת בידו. נבות עמד כנגד השעה ונפל בידה, שאמר לו אחאב: "תנה לי את כרמך ויהי לי לגן ירק" (מלכים א כא ב), מה עשה? אמר: "חָלִילָה לִּי מֵה' מִתִּתִּי אֶת נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ" (שם שם ג), מה נעשה לו? נפל ביד השעה, שנאמר: "ויעידוהו אנשי בליעל את נבות נגד העם וגו' ויסקלהו באבנים וימות" (שם שם יג).44

אוצר מדרשים (אייזנשטיין) אלפא ביתא דבן סירא – התרחק משכן רשע

לעולם אל תדור עם רשעים מפני שמלשינין אותך. ואם תתמה לך, הסתכל ביפתח הגלעדי שהיה צדיק ודר בין שבט אפרים והיו מרשיעים אותו … וכי זה בלבד נענש בשכנים רעים? אלא אף נבות היזרעאלי נענש. לפי שהיה אחאב רשע גמור והרג את שכנו והחטיא כל השומע קולו, ועליו אמר בן סירא: "ווי ליה לבישא – ווי להון לדבוקיהו".45

פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא כד שובה – תשובתו של אחאב קבלתי

תשובתו של אחאב קיבלתי ותשובתכם איני מקבל? שנגזרה עליו גזירה קשה, הדא הוא דכתיב: "ודברת אליו לאמר כה אמר י"י הרצחת וגם ירשת, ודברת אליו לאמר כה אמר ה' במקום אשר לקקו הכלבים את דם נבות ילקו הכלבים את דמך גם אתה" (מלכים א כא יט). "ויהי כשמוע אחאב את הדברים האלה ויקרע בגדיו וישם שק על בשרו ויצום וישכב בשק ויהלך אט" (שם שם כז). וכמה נתענה? אם היה רגיל לאכול בשלש שעות, אוכל בשש. ואם היה רגיל לאכול בשש, אוכל בתשע. מה "ויהלך אט"? ר' יהושע בן לוי אמר: שהיה מהלך יחף. מה כתיב תמן:46 "ויהי דבר ה' אל אליהו התשבי לאמר, הראיתה כי נכנע אחאב מלפני יען כי נכנע מפני לא אביא הרעה בימיו וגו' " (שם כא: כח, כט). אמר הקב"ה לאליהו: ראית! אחאב עשה תשובה – "הראיתה כי נכנע אחאב מלפני" – ותשובתכם איני מקבל?47

תלמוד ירושלמי מסכת סנהדרין פרק י הלכה ב – ר' לוי משנה את יחסו לאחאב

ר' לוי עבד דרש הדין קרייא אשתא ירחין לגנאי:48 "רק לא היה כאחאב אשר התמכר לעשות הרע בעיני ה' ". אתא לגבי בליליא, אמר לו: מה חטית לך ומה סרחית קדמך?49 אית לך רישיה דפסיקא ולית לך סופיה50: "אשר היסתה אותו איזבל אשתו"? עבד דרש ליה שיתא ירחין לשבח51: "רק לא היה כאחאב אשר היסתה אותו איזבל אשתו".52

מחלקי המים

מים אחרונים: סוף דבר, פרשת כרם נבות שנראית בפשטות כמעשה נבלה ורשע חמורים ביותר, ואשר הנחילה לדורות את האמירה הנוקבת: הרצחת וגם ירשת? – נעשית מורכבת יותר לנוכח המדרשים הרבים שנדרשו בה. גם לנבות יש חלק בה. אין חלק זה מקל במאומה על מעשיהם של אחאב ואיזבל, אבל בה בעת אינו פוטר את נבות מביקורת. לצד חומרתה הברורה של הפרשה, שתחילתה בחמדנות וסופה בשפיכות דמים שהיא כדברי הרמב"ם "השחתת יישובו של עולם", לא נמנעו חכמים ללמוד גם ממנה הלכות, חכמת חיים, הנהגות ודרך ארץ. במשנתם של חז"ל, העולם איננו צבוע בשחור/לבן בוהקים ויש בו הרבה מורכבות וצבעים אפורים. שום צדיק אינו 'צדיק גמור' ושום רשע אינו 'רשע גמור' – ראו להלכה בגמרא קידושין דף מ ע"ב. אליהו לא נקי מביקורת – ראו בגמרא סנהדרין קיג: "אבא אליהו קפדן היה"; ולאחאב יש גם זכויות – ראו בגמרא סנהדרין קב ע"ב: "אחאב וותרן בממונו היה, ומתוך שההנה תלמידי חכמים מנכסיו – כיפרו לו מחצה".

הערות שוליים

  1. ואיזבל מתכננת "משפט שדה" לנבות באמצעות עידי שקר שיעידו שקלל ("ברך" – חילוף של קללה ותרגום "גדיף", מפרש רש"י) את המלך אחאב ואת "אלהים" - בעולם המושגים שלה (ראו מסכת סופרים ד יג: "וכל השמות האמורים בנבות, קדש, חוץ מאחד, ברך נבות אלהים ומלך", מקור בירושלמי מגילה א ט, אך שן הנוסח קצת משובש).
  2. עד כאן בתמצית סיפור השתלטות אחאב על כרם נבות בעצת ובארגון איזבל אשתו. שימו לב לסימן "ס" שבסוף הקטע.
  3. בפרק יט המתאר את אליהו בהר חורב, נפרדנו לכאורה מאליהו, לאחר שהקב"ה מצווה עליו: "וְאֶת אֱלִישָׁע בֶּן שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ". ואמנם, בפרק כ בשתי מלחמות אחאב מול מלך ארם בהם נחל ניצחונות גדולים, מוזכר "נביא אחד", ו"איש האלהים" ולא נמצא שם אליהו (ולא אלישע). אך לנוכח מעשה העוול הקשה של כרם נבות, חוזר אליהו בציווי הקב"ה (אלישע טרם נמשח) ומתגלה במלוא תוקפו הנבואי והמוסרי, בעימות ישיר ודרמטי עם אחאב – עימות ממנו נגזר לדורות הביטוי הנוקב עד תהום העוול המוסרי: "הרצחת וגם ירשת"? (אליהו יחזור עוד בתחילת ספר מלכים ב שם יעלה בסערה השמיימה, אבל רוחו ודמותו ילוו את עם ישראל לאורך כל הדורות). מקריאה פשוטה של המקרא עולה בברור חלקה של איזבל במעל, בעוד שאחאב כועס על נבות אבל אולי לא היה עושה מעשה כזה מדעת עצמו – האם יש בכך משום הקלה על מעשיו?
  4. אליהו שופך חמתו על אחאב ונראה שבא איתו בחשבון לא רק על מעשה כרם נבות, אלא על כל חטאותיו, ככתוב: "אשר הכעסת ותחטא את ישראל". אך מה פשר הפסוק האחרון המזכיר את איזבל? ראו פירוש מלבי"ם על הפסוק: "רק – רוצה לומר: בכל המלכים הרשעים לא היה אחד כאחאב, כי כולם עשו הרע מדעת עצמם, והוא התמכר לרצון אחרים יען שהסתה אותו איזבל". האם פרט זה מקל על מעשיו של אחאב או שמא מחמיר איתו? האם יש הקלה מסוימת למעשי אחאב בכלל, מעשה הנבלה בכרם נבות בפרט, לנוכח ההסתה של איזבל? האין זה מזכיר את דבריו של אדם הראשון: "האשה אשר נתת עמדי היא אמרה לי ואוכל"? מסתבר שיש לפסוק זה משמעות כפי שנראה עוד להלן, ובינתיים נראה שהוא יכול לשמש מבוא לקטע הבא.
  5. סיום מינורי לכאורה זה, דורש פירוש ומדרש. האם כניעה זו של אחאב היא אמיתית וראויה להתייחסות? האם ניתן לחבר אותה לפסוק לעיל על איזבל שהסתה אותו? קודם קוראים צום ועצרה על מנת להרשיע את נבות וכעת מתכסים שק וצמים ומבקשים סליחה? והרי המעשה כאן איננו בין אדם למקום, אלא בין אדם לחברו! הקב"ה יכול לסלוח על רצח?
  6. פסוק זה פותח את פרק כב במלכים א, אך לפי עניינו ולפי סימון הפרשות (האות "פ"), נראה שהוא ממשיך את ההבטחה לעיל לאחאב, שלא בימיו תבוא הרעה על ביתו ושייך לפרק הקודם. אך מה על אחאב? האם יצא מכל פרשת כרם נבות בלא כלום?
  7. בקטע שדלגנו עליו מתפתח עימות בין הנביא מיכיהו בן ימלה אשר מזהיר את שני המלכים מתבוסה במלחמה ובין צדקיהו בן כנענה אשר חוזר על דברי ארבע מאות הנביאים ומנבא: "כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם עַד כַּלֹּתָם: וְכָל הַנְּבִאִים נִבְּאִים כֵּן לֵאמֹר עֲלֵה רָמֹת גִּלְעָד וְהַצְלַח וְנָתַן ה' בְּיַד הַמֶּלֶךְ". אך יהושפט דוחק במיכיהו לומר את דברו ומשביעו: אֲשֶׁר לֹא תְדַבֵּר אֵלַי רַק אֱמֶת בְּשֵׁם ה' ".
  8. אחאב כמובן לא אוהב נבואה זו, צדקיה בן כנענה מכה את מיכיהו, וזה האחרון מושם בבית הכלא: "עד שובי בשלום" – אומר אחאב. יהושפט ואחאב יוצאים למלחמה ומפסידים לארם, אשר ממקדים את המלחמה באחאב אישית.
  9. כאן מקבל אחאב את עונשו האישי, ראו בגמרא סנהדרין לט ע"ב שהזונות שרחצו המים של שטיפת המרכבה שהיו ספוגים בדמו של אחאב, הם כנגד צורות הזונות שהתקינה איזבל במרכבתו של אחאב. ואיש הקשת שמשך "לתומו''  לא היה דבר תמים כל כך, אלא: "לתמם שתי חזיונות: אחת של מיכיהו ואחת של אליהו". אבל עדיין זכה אחאב למלוך 22 שנה על ישראל ובנו יהורם יורש את כסאו (רצחת והורשת). ואיזבל ממשיכה למשוך בחוטי הממלכה בישראל ועתליה בתה בממלכת יהודה.
  10. חטא הריגת נבות וגזל כרמו רודף את בית אחאב גם אחרי מותו של אחאב. כאן, במרד יהוא אשר מכה את יהורם בנו של אחאב בעת שזה האחרון הולך להתרפא ביזרעאל, מן הסתם בארמון "היכל אחאב" שנזכר בפרק שלנו ואשר גבל בכרמו של נבות. לשם הולך יהודם בן אחאב להתרפא מפציעה במלחמה עם ארם (ראו פרק ח שם), לשם בא אחזיהו בן יהורם (נכד יהושפט) מלך יהודה בעת ההיא, לבקרו בחוליו (אחזיהו הוא אחיין של יהורם מלך ישראל. יהורם אביו נשא לאשה את עתליה בת אחאב, הינו את אחותו של יורם בן אחאב, ככתוב: "כִּי חֲתַן בֵּית אַחְאָב הוּא"). כאן מושתים דמי נבות לא רק על בנו של אחאב כנבואת אליהו בקטע לעיל, ולא רק על איזבל אשר מומתת בצורה מבזה ולא נותרה ממנה גוויה שלימה, כי אם גם על כל שבעים בניו של אחאב, כמתואר בפרק י שם. יהוא הורג גם את אחזיהו מלך יהודה ואת אחיו (שם י יג), אבל המשך בית אחאב הוא דווקא ביהודה שם עולה למלוך עתליה אשת אחזיהו, בתו של אחאב, עד אשר יתקומם יהוידע הכהן וימליך את יואש בנו של אחזיהו. מקצת מדמו של אחאב נותר איפוא בחיים ואם לא טעינו אזי דם זה התגלגל עד מלכים צדיקים כחזקיהו ויאשיהו.
  11. זו נבואת מיכיהו בן ימלה אשר מתעמת כנזכר לעיל עם צדקיה בן כנענה וארבע מאות הנביאים אשר נבאו לאחאב: "עֲלֵה רָמֹת גִּלְעָד וְהַצְלַח וְנָתַן ה' בְּיַד הַמֶּלֶךְ".
  12. מפרש רש"י: "דפרע קיניה - קנאה הפורע נוקם חמתו וקנאתו מחריב ביתיה כרוח של נבות שנקם כעסו מאחאב ויצא ממחיצתו של הקב"ה". הרוח שיצאה ופיתתה את אחאב באמצעות נביאי הכזב שלו וגרמה למותו, היא רוחו של נבות, אשר הפכה לרוח שקר ולפיכך נאמר לה: "צא ממחיצתי". ראו אזכור רוח זו גם בגמרא שבת קמט ע"ב בדיון על הכלל: " כל שחבירו נענש על ידו - אין מכניסין אותו במחיצתו של הקב"ה", שלפיכך יצאה הרוח מלפני הקב"ה, אך שם נדחית ראיה זו בטענה שהרוח נדחתה כי הפכה לרוח שקר. אזכור נוסף, הוא בגמרא סנהדרין פט ע"א בדין עונשו של "המתנבא מה שלא שמע" והדוגמא מצדקיה בן כנענה. ואין לו תירוץ שרוחו של נבות התעתה אותו, משום שכאשר ראה שארבע מאות הנביאים מתנבאים כולם באותה לשון: "עלה והצלח", צריך היה להבין שמדובר ברוח מטעה. הדיון שם מתגלגל לכלל: "אין שני נביאים מתנבאים בסגנון אחד", לו הקדשנו דף מיוחד בדפים המיוחדים. ראו שם. כאן נסתפק בשלושה מקורות אלה שמביאים את דרשת רבי יוחנן שהרוח שיצאה ופיתתה את אחאב באמצעות נביאי הכזב שלו וגרמה למותו, היא רוחו של נבות היזרעאלי שחמד אחאב את כרמו והרגו.
  13. רצח נבות מתקשר אל הרצח הראשון זה של הבל בידי קין אחיו. ראו דברינו קין והבל – הרצח הראשון בפרשת בראשית. לצדו נזכר כאן גם רצח יהוידע הכהן בימי יואש, לאחר שזה הראשון הציל אותו מידי עתליה (ראו הערה 10 לעיל). כל רצח הוא הרג לא רק של אותו האדם, אלא של כל הצאצאים שיכלו לעמוד ממנו. ומכולם, היחידי שנזכרו בו גם הבנים בפירוש במקרא (ואין צורך בדרשה דם-דמי) הוא נבות. והדבר גם מתקשר עם נושא השבעת העדים בדיני נפשות שנראה להלן בגמרא סנהדרין. בפרשני המדרש המאוחרים יש שבקשו להרחיב את הקשר בין רצח הבל ורצח נבות, אם בכך שגם קין ירש את צאנו של הבל (מהרז"ו, הרב זאב וולף פרק כא) ואם בהשוואה של המדרש על הבל "שהיה דמו מושלך על העצים והאבנים" (נזר הקודש) וכך היה גם דמו של נבות מושלך. ולעיל הערנו שאחרי ככלות הכל, היה נצר לדמו של אחאב, וגם לקין היו צאצאים והמשכיות.
  14. כוונתו לדין המיוחד של "כונסים לכיפה" של מי שברור לנו שרצח, אבל אין עדות מדוקדקת עפ"י כל הכללים. בדינים אחרים שעונשם מיתה אין מצב כזה: או חייב ודינו מיתה, או זכאי (גם מספק) והוא משוחרר.
  15. נראה שבדרך אגב אנחנו שומעים כאן שבעיני הרמב"ם עבודה זרה חמורה מעריות (ומשבת), הגם שבתיהן "יהרג ואל יעבור".
  16. דברי הרמב"ם הנמלצים האלה על חומרת שפיכות דמים שאין חטא גדול ממנה, מצוטטים ע"י פרשנים רבים. כך למשל רד"ק בפירושו לפרשת כרם נבות במלכים א פרק כב פסוק כ, וכך גם תוספות יום טוב על המשנה בסנהדרין פרק ט משנה ה – המשנה על דין כונסים לכיפה. וכבר במקרא מצאנו מילים כדרבנות: "וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּהּ כִּי הַדָּם הוּא יַחֲנִיף אֶת הָאָרֶץ וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכוֹ" (במדבר לה לג, ראו דברינו חנופת הארץ בפרשת מסעי). אמנם, על הפסוק שהרמב"ם מצטט רק את חציו השני: "רק לא היה כאחאב", אפשר לדון כפי שנראה בירושלמי סנהדרין בסוף הדף. ראו הפסוק המלא לעיל: "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה' אֲשֶׁר הֵסַתָּה אֹתוֹ אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ". לחצי השני של הפסוק שאיזבל הסיתה את אחאב, אולי רומז הרמב"ם בדבריו על האחריות השילוחית של אחאב הגם שלא הרג במו ידיו, אבל "הרע בעיני ה' " סותר לכאורה את דבריו שרצח הוא עבירה בין אדם לחברו. נניח לשאלות אלה שמן הסתם דנו בהם מתרצי הרמב"ם לדורותיהם (גם את נושא הסתת איזבל נראה עוד להלן), ונתמקד בגרעין הקשה של דברי הרמב"ם: רצח נבות הוא הדוגמה האולטימטיבית לעבירת שפיכות דמים שאין קשה ממנה! לא בכדי נוקט כאן הרמב"ם בביטוי "אלוהי הרוחות". ראו דברינו אלוהי הרוחות בפרשת פנחס.
  17. ראו מקבילה (מקור?) לדרשה זו בפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כא - י' הדברות קמייתא: "מפני מה נאמרו עשרת הדברות בלשון יחידי? מפני שהיחידים בטלו אותם. אנכי ביטל מיכה, לא יהיה לך ביטל ירבעם, לא תשא ביטל מקלל, זכור ביטל מקושש, כבד ביטל אבשלום, לא תרצח ביטל יואב, לא תנאף ביטל זמרי, לא תגנוב ביטל עכן, לא תענה ביטל ציבא, לא תחמוד ביטל אחאב הרצחת וגם ירשת". האם דרשות אלה ממעיטות מחומרת מעשהו של אחאב כאשר הן ממקמות את מעשהו על הדיבר לא תחמוד (במקום על רצח כרמב"ם לעיל)? לא, הן מנסות לרדת לשורש הדבר. לא בכדי חותמת התורה את עשרת הדברות בדיבר לא תחמוד. ראו פירוש רבי בחיי בן אשר שמות כ יד פרשת יתרו: "לא תחמוד. ידוע כי החמדה תלויה בלב, ועקר המצוה שיתיאש האדם מכל מה שיש לחברו קרקע ומטלטלין, ויפנה לבו מן המחשבה הזאת שלא יחשוב בהם ולא יחמדם, כי מתוך החמדה יבוא אדם לידי רציחה, שכן מצינו בעכן: (יהושע ז כא) "ואראה בשלל אדרת שנער אחת טובה וגו' ואחמדם ואקחם", והחמדה הזאת הביאתו לידי סקילה, וכן מצינו בענין אחאב שחמד כרם נבות היזרעאלי והיא הסיבה שהביאתו לידי מיתה. ואמרו במדרש: (תוספתא סוטה סוף פ"ד) כל מי שהוא חומד מה שאינו ראוי לו, מה שחומד אין נותנים לו ומה שבידו נוטלים ממנו". ראו דבריו גם בפירושו לפסוק: "ולא תקחו כופר לנפש רוצח" (במדבר לה לא). וראו עוד בפירוש כלי יקר בראשית כד כב: " ... כדרך שיסד הפייט של שבועות וזה לשונו אלה הדברות בלא תחמוד כלולים", והוא מסביר כיצד חמש הדברות האחרונים כלולים בלא תחמוד: "שהרי אחאב על ידי נבות היזרעאלי חמד, וגם רצח, ושכר עידי שקר, וגנב דעת בית דין וכו' ", והדברות הראשונים מתחברים דרך מצוות כיבוד אב ואם שחותמת את החמישה הראשונים. ראו דבריו בפירוט שם ודברינו לא תחמוד בפרשת יתרו.
  18. גמרא זו היא על המשנה במסכת סנהדרין פרק ג משנה ו: "כיצד בודקים את העדים? היו מכניסין אותן ומאיימין עליהן ומוציאין את כל האדם לחוץ ומשיירין את הגדול שבהן ואומרים לו אמור היאך אתה יודע שזה חייב לזה וכו' ". ושם מדובר בדיני ממונות!
  19. כיצד היו מאיימים על העדים שיאמרו אמת (ולא יירתעו)?
  20. שבכון עדות שקר לא יורד הגשם ואם הם ישקרו, הם יגרמו לכך. ראו רש"י ושטיינזלץ שם.
  21. כבר היו שבע שנים של רעב (מיעוט גשמים) ובעלי המלאכה (אומנות) לא ניזוקו.
  22. רש"י שם: "בעון עדות שקר דבר בא ויתייראו שלא ימותו". כאן, זו כבר פגיעה בעדים עצמם.
  23. שטיינזלץ: כבר היו שבע שנים היה דבר וכל אדם מת בזמנו. ולפיכך אף לאיום זה אין הם חוששים.
  24. שאפילו מי ששכר אותם להעיד עדות שקר, בז להם שכל מבוקשם הוא ממון. ראו רש"י ושטיינזלץ שם.
  25. האיום על העדים הוא למסקנת הגמרא, מהמקרה של עידי השקר בפרשת כרם נבות (כולל אזכור הזלזול בהם של מי ששכר אותם, שיש בו פרשנות למעשה כרם נבות ואיום סמוי נוסף עליהם, ברמז שבסוף גם את העדים הרג אחאב על מנת שלא יגלו מי שכר אותם). ונזכיר שוב שמדובר כאן בעדות בדיני ממונות! ראו משנה מסכת סנהדרין פרק ד משנה ה שהאיום על עדים בדיני נפשות הוא מסיפור קין והבל: "כיצד מאיימין את העדים על עדי נפשות ...  הוו יודעין שלא כדיני ממונות דיני נפשות. דיני ממונות אדם נותן ממון ומתכפר לו, דיני נפשות דמו ודם זרעיותיו תלוין בו עד סוף העולם שכן מצינו בקין שהרג את אחיו, שנאמר: דמי אחיך צועקים ... דמו ודם זרעיותיו ... שהיה דמו מושלך על העצים ועל האבנים". (ושם גם מקור הביטוי "כל המאבד נפש אחד מישראל ... כאילו איבד עולם מלא וכל המקיים נפש אחת מישראל ... כאילו קיים עולם מלא"). על עדי נפשות מאיימים מסיפור רצח קין והבל ואילו על עדים בדיני ממונות מאיימים מסיפור נבות! הכיצד? התשובה טמונה במקורות לעיל החל ממדרש בראשית רבה שכורך את רצח נבות עם רצח הבל, דרך הרמב"ם והמדרשים לעיל והקשר בין לא תחמוד ולא תרצח. דיני ממונות עלולים להיגרר מהר מאד לדיני נפשות! לא תחמוד מתחבר בסופו של דבר אל לא תרצח.
  26. לא בגין קטע זה הבאנו מדרש זה, אבל קשה שלא לעצור ולתמוה על עוז רוחו של הדרשן לומר שכאשר משה עומד ואומר לבני ישראל: כאשר תעברו את הירדן ותקיימו את הברכה והקללה בהר גריזים ועיבל (ראו דברינו ברית הר גריזים והר עיבל בפרשת כי תבוא), דעו ש"ארור אשר יעשה פסל ומסכה" הוא פסל מיכה. והרי הלוי ששירת לפני פסל מיכה הוא עפ"י המדרש מצאצאי משה! ראו דברינו פסל מיכה במיוחדים. אילמלא מדרש כתוב – אי אפשר לאומרו.
  27. עוד ראה משה שם את חנניה בן עזור עומד ומתעה את ישראל ומכשילן, אמר: ארור משגה עור בדרך, את בניו שלשמואל שמטין משפט, אמר: ארור מטה משפט גר יתום, את אבשלום שעבר על ארור שכב עם אשת אביו, שמשון שעבר על ארור שכב עם כל בהמה, אמנון שעבר על ארור שכב עם אחותו, דואג שעבר על מכה רעהו בסתר, גיחזי שעבר על לוקח שחד ואחז שעבר על ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת: "ועל דבר זה קרע המלך יאשיהו את בגדיו בשעה שמצא חלקיהו הכהן את ספר העזרה מצאו נגלל עד פיסוק זה, ארור אשר לא יקום". כאן "נחסכה" לכאורה אשמת הרצח של אחאב והומרה בעבירת הסגת גבול (את ארור מכה רעהו בסתר "חטף" דואג האדומי). אבל לשון "ארור" היא קשה למדי ומקפלת בתוכה אולי עונש קשה יותר ממיתה – איבוד כל זרע והמשכיות. ובכל מקרה, הסגת גבול גם היא סוג של לא תחמוד, ומשם הדרך לגזל ורצח. ראו דברינו על הסגת גבול בפרשת שופטים, ובפרט את פירוש אבן עזרא שם שאומר: "כי הסגת גבול מביא לידי ריב ומכות ורציחה".
  28. בקטע שדלגנו עליו מסביר רד"ק את ההבדל בין עבודה זרה – שלא נמנעו ממנה בבית ראשון וחלקה גם הייתה "לשמים", לעומת עשיית משפט שעליה לכאורה הקפידו (לפחות למראית עין). וזה נושא מעניין לפעם אחרת – טיב עבודה זרה בבית ראשון. ראו אגב דברינו מלך במשפט יעמיד ארץ בפרשת משפטים.
  29. יש בדברים אלה הרחבה גדולה של מעשה הנבלה ששותפים לו גם ראשי העם ("הזקנים והחורים") ומאידך, סניגוריה על "עמך" שאילו ידעו שיש כאן משפט שקר, לא היו מניחים לאחאב ולאיזבל ולזקנים ששיתפו פעולה איתם, לעשות כן. ראו גם כיצד איזבל מערימה וקוראת להכריז על יום צום, היינו קרה משהו חמור שמצדיק כינוס וקיבוץ העם. ראו רש"י, מצודות, אלשיך ועוד על קריאה זו לצום. ובדומה לרד"ק גם פירוש אברבנאל שאומר: "ואין ספק שהזקנים והחורים הם לבדם היו היודעים זה הסוד, כי בטחה בהם איזבל שיעשו אותו כרצונה ורצון אחאב, שאם היו יודעים העם כולו מהתחבולה הזאת לא היו מסכימים בהריגת נבות". האם הרחבה ו"הצגה" זו של איזבל ושותפות הזקנים מקלה במשהו על אחאב כפי שגם מעיד הפסוק: "אֲשֶׁר הֵסַתָּה אֹתוֹ אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ" (ראו הערה 16 לעיל על הרמב"ם), או שמא דווקא מחמירה?
  30. בנאום שמואל לעם כאשר בקשו מלך, בו הוא מפרט להם מה יהיה מנהגו של המלך וזכויותיו.
  31. ראו פירושו בהרחבה גם בנאום שמואל על המלוכה (שמואל א ח טו) שם מחדד רד"ק את ההבדל בין פשט דבריו של שמואל: "כי השדות והכרמים והזתים הטובים יקחם כולם אם ירצה, ושאר השדות והכרמים ... יקח המעשר מן השדות והכרמים או מתבואה אחר מעשר הלויים", ובין פירוש חז"ל שמבדיל בין גוף השדה ובית הפירות: "לא שיקח השדות והכרמים אלא פירותיהם אם יצטרכו אותם עבדיו כשילכו למלחמה יפשטו על המקומות אם אין להם מה יאכלו שם יקחו אותם ונותן את דמיהן, אבל מעשר התבואה והפירות והצאן הוא משפטו בכל עת שירצה ... לא שיקח גוף השדות והכרמים לעצמו שא"כ היה לוקח אחאב כרם נבות במשפט המלוכה ולא היתה מצטרכת איזבל לכל הגלולים ההם ולשפיכת דם נקי". האם גם כאן אנו שומעים הקלה מסוימת במעשהו של אחאב שסוף סוף היה מלך ו"ומלך פורץ לעשות לו דרך ואין מוחין בידו" (בבא קמא ס ע"ב, ספרי דברים קסא, יבמות עו ע"ב, הלכות מלכים ברמב"ם פרק ד ועוד)? יכול היה אחאב להחרים את כרם נבות לצרכיי המלוכה כפי שהורה שמואל - חטאו היה שלא הפריד בין צרכיי עצמו וצרכיי המלוכה (ואולי היה זה לזכותו שלא נהג בצביעות). האם ארמון המלך הוא צרכיי עצמו?
  32. בעקבות אזכור דין הרוגי מלכות למי הולכים נכסיהם, ולפני שנעבור לחלק השני של הדף הדן באישיותו של נבות, נעשה אתנחתא הלכתית קצרה בסוגיית הרוגי מלכות ונכסיהם. ניתן לדלג על המקור הבא שיש בו דיון הלכתי קצת מורכב, אבל מי שלא ידלג, יבוא על שכרו בנושא מעניין של הפרדה בין הלכה ואגדה.
  33. תוספתא סנהדרין פרק ד הלכה ו.
  34. משמע ירושה גמורה ומן הדין – מבאר רש"י. בפשט הפסוק, "לרשתו" הוא שאחאב השתלט פיסית על כרם נבות, אבל חז"ל מבינים שמדובר ש"לרשתו" הוא ירושה במובן המשפטי, והרי לך הוכחה לשיטת חכמים, וכנגד ר' יהודה שנכסי הרוגי מלכות הן למלך. ואנו נשאל: ניחא במקרים של מורד במלכות, אבל גם כאן? גם ברצח נבות שנעשה ע"י "בית דין" של רשע, בא אחאב לרשת את נבות בדיני ירושה? האין זה עצמו "רצחת וגם ירשת"?
  35. שאחאב היה אחיינו של נבות (נבות היה דודו של אחאב) ו"מכח ירושה נכנס ולא כמלך" – מבאר שטיינזלץ. זו תשובת ר' יהודה. הנה גם הוא מבין שמדובר בירושה במובן המשפטי והחוקי.
  36. מקשים על ר' יהודה שהרי היו לנבות הרבה ילדים ולמה יירש אותו דודו? (ראו רש"י שתמה מניין לקחה הגמרא קביעה זו שהיו לנבות בנים הרבה). ותשובתו היא שאחאב הרג את כל צאצאיו של נבות ונשאר רק הוא עצמו כיורש. ואנחנו נוסיף ונשאל: הלזה ירושה לגיטימית ייקרא? האין זה כעת רצחת ורצחת ועוד רצחת אפילו את קרוביך אתה (בני הדודים שלך), ועכשיו אתה בא לרשת את נכסי נבות דודך מכח שהוא "הרוג המלכות"?
  37. מה עושים חכמים עם הפסוק "דמי בניו" של נבות שר' יהודה מתבסס עליו בתשובתו? תשובתם היא שמדובר מדובר בבנים שיכלו להיוולד לנבות אם לא היה נהרג. בדומה ל"דמו ודם זרעיותיו" של הבל שראינו לעיל בבראשית רבה ומה שמחזק את הקשר בין שני מקרי רצח אלה (ראו בהערה 13 לעיל). וכל זאת כתשובה לר' יהודה וכהסבר "דמי בניו" בפסוק, אבל חכמים אינם מבססים את שיטתם שהרוגי המלכות נכסיהם למלכות על סיפור כרם נבות. ראו בהמשך הסוגיה שהם לומדים את הדין מהריגת יואב, שנחשב למורד במלכות, בידי שלמה (ראו דברינו לאחוז בקרנות המזבח בפרשת משפטים). אבל בהמשך הסוגיה בכל זאת נדרשים חכמים להגיב על סיפור כרם נבות.
  38. הגמרא ממשיכה בדיון מדוע צריך היה להעיד שנבות קילל אלהים וגם את המלך (מה שגם מכביד על עידי השקר, ראו לעיל 'סהדי שקרי אאוגרייהו זילי, והערה 24). לשיטת חכמים קללת המלך היא מרידה במלכות ואז פשיטא שנכסיו הולכים למלכות, ואין צורך בתוספת של קללת אלהים. ולשיטת ר' יהודה מספיק היה שיעידו שנבות קילל את אלהים, שדין מקלל כזה הוא מיתה, ואין צורך בתוספת של קללת המלך. ומתרצת הגמרא לשתי השיטות, שקללה כפולה זו של אלהים ומלך הייתה להוסיף כעס ("לאפושי ריתחא") של הדיינים על נבות (שטיינזלץ) ושהעם לא ירנן על המשפט (רש"י, ראו רד"ק לעיל על יחס העם). מה שחשוב לעניינינו בכל הסוגיה הזו, הוא 'גיוס' סיפור כרם נבות לנושא דין נכסי הרוגי מלכות אם למלך או ליורשים – דיון הלכתי ענייני "קר" שמתעלם לגמרי מהרקע להריגת נבות שהיה כולו בעושק ומרמה. זאת, בעיקר לשיטתו של ר' יהודה שהביא לדיון את אירוע כרם נבות. האם ממקרה מרמה זה נלמד להלכה? האם ניתן להפריד בין משפט המרמה ובין תוצאותיו? האם אחאב ואיזבל "שחקו אותה" כלפי חוץ בדיני התורה (ראו שוב רד"ק הראשון לעיל) עד שחז"ל יכולים ללמוד מכך להלכה? ראו הערותינו ותמיהתנו בהערות 33 ו 35 לעיל. נראה שזו דוגמא להפרדה נוקשה בין הדיון ההלכתי ובין חלק האגדה, אך ראו כיצד משלב רד"ק כפרשן המקרא סוגיה זו בפירושו לסיפור נבות (מלכים א כא טו).
  39. דרשות רבות נאמרו על פסוק זה לנושא מעשרות והשוואת כיבוד הקב"ה לכיבוד אב ואם (ירושלמי פאה א א, מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא בחודש השלישי), למצוות ביכורים (שמות רבה לא טז) ועוד. ראוי פסוק זה לדף לעצמו.
  40. ראו דרשה זו גם בילקוט שמעוני מלכים א רמז רכא ובתורה פרשת כי תשא רמז תד. ובאבות דרבי נתן נוסח א פרק יב, כרעיון כללי ובלי להזכיר את נבות: "למקום שלבי אוהב לשם רגלי מוליכות אותי. כיצד? אלו בני אדם שמניחים כספם וזהבם ועולין לרגל להקביל פני שכינה במקדש הקב"ה משמרם בתוך מחניהם, שנאמר: ולא יחמוד איש את ארצך בעלותך לראות פני ה' אלהיך". כאן הכף מתחילה לנטות לצד השני וגם אם אין כאן הקלה במעשיהם של אחאב ואיזבל, יש כאן ביקורת, מפתיעה יש לומר, על נבות שהיה 'בעל ניגון' ונמנע (פעם אחת!) לעלות לירושלים ולהנעים בקולו לפני קהל עולי הרגל ואולי גם במקדש. המדרש גם מעצים ביקורת זו בכך שהוא יוצר מקבילה בין חמדת הכרם של אחאב ובין חוסר האמונה של נבות בהבטחה של התורה "וְלֹא יַחְמֹד אִישׁ אֶת אַרְצְךָ בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה" (שמות לד כד, ראו בפסוק שם: "וְהִרְחַבְתִּי אֶת גְּבֻלֶךָ"). "לא יחמוד" של נבות עומד כנגד "לא תחמוד" של אחאב! ראו גם כיצד המדרש מחבר את שניהם מבחינת הזמנים: "פעם אחת לא עלה, והעידו עליו אותם העדים בני בליעל ונאבד מן העולם. מי גרם לו? על שלא עלה לירושלים בראיה לכבד את ה' ממה שחננו". אירוע כרם נבות בא בסמוך ובתגובה לחמדתו של נבות את כרמו עד שלא היה מוכן לעזוב אותו גם לזמן קצוב ולעלות לרגל ולשמח את עם ישראל בקולו הנאה. לא ברור מה מקור דרשה מיוחדת זו – ראו מקבילה בפסיקתא דרב כהנא פיסקא י עשר תעשר, אך שם מדובר באדם אחר: ר' חייה בר אדה אחיינו של בר קפרא, ובחזנות בבית הכנסת ("פורס את שמע ועובר לפני התיבה"). סוף דבר, ברור שמטרת דרשה זו היא להראות שיש סיבה לכל דבר ולא בכדי נענש נבות ונראה שהמדרש גם מרמז שאילולא חמד כל כך נבות את רכושו, אפשר שהיה גם מתרצה לאחאב שהיה מוכן לשלם טבין ותקילין עבור הכרם וכל הפרשה הייתה נמנעת.
  41. מה שמסביר את הדרשה עד כאן ומיקומה בספר בראשית, שלוט התמהמה לצאת מסדום בשל חמדת הממון (שיאבד).
  42. ובהמשך הדרשה שם, עשירים נוספים שעושרם היה שמור לרעתם: המן, שבטי עבר הירדן המזרחי, ואיוב (שאגב היחידי שחזר והעשיר: "חזר למה שהיה" כלשון המדרש שם). ראו מקבילה בקהלת רבה פרשה ה ובילקוט שמעוני קהלת רמז תתקעב שגם מזכיר מהיכן בא עושרו של קרח - ממטמוניות הכסף שהטמין יוסף במצרים. לעניינינו, נבות הוא מאותם שעושרם היה שמור לרעתם. אין נבות יכול להיות כאיוב שחזר והעשיר והייתה אחריתו טובה, אבל האם הוא כקרח והמן שחטאו (ומצטרף לחמדנותו במדרש פסיקתא רבתי לעיל), או שמא כבני גד וראובן שחמדו את עבר הירדן המזרחי ומשה שתחילה כעס עליהם, התרצה להם בסוף?
  43. זה מקור הביטוי "עד יעבור זעם" השגור גם בלשוננו היום.
  44. ובהמשך הדרשה שם מי ש"נתנו מקום לשעה": אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה ודוד, ראו מדרש זה גם בתנחומא ויחי סימן ו, אגדת בראשית מז א ויברח יעקב ועוד. על בסיס הפסוק "חבי עד יעבור זעם" מפתח המדרש חכמת חיים מעשית – לא להתנגד לכוחות שגדולים ממך מה גם שסופם לחלוף, לצד רעיון דתי-פילוסופי עמוק של "גזירות גורל" ואירועים גדולים שכביכול אפילו הקב"ה לא מתעמת איתם ולא "עומד כנגד השעה" (האויב שעומד בשערי ירושלים). אך אותנו מעניין מקרה כרם נבות, ומשתמע מדרשה זו, שנבות לא נהג בחכמה ובתבונה. אם מלך חזק כאחאב מבקש את כרמך ומוכן לשלם את מחירו, אולי אין זו השעה להידבק ב"נחלת אבות" ולמהר להישבע בשם ה' בתוספת "חלילה". צריך ויכול היה נבות לנהוג בתבונה, גם ואולי דווקא מול מלך חזק קשה ורשע כאחאב שמאחוריו עומדת אשה קשה ונכלולית. ראו פירוש רמב"ן בבראשית כג ח פרשת חיי שרה, שמשווה את סירוב עפרון החתי "למכור נחלת אבותיו" לסירובו של נבות כאן. ההשוואה שעורך רמב"ן היא מן הסתם לכבודו של אברהם שידע לכבד את עפרון ומצא מסילות לליבו, כולל שילוב אנשי העיר בתהליך (מה שהיה יכול להחמיר את המצב ולאו דווקא להקל), ובניגוד למעשיהם של אחאב ואיזבל שבחרו בדרך של ערמה ומרמה, נהג אברהם במתינות ובחכמה. אבל אפשר יש כאן גם ביקורת עדינה על נבות, שהרי עפרון בסוף התרצה לאברהם ואולי אם לא היה נבות ממהר כאמור להישבע בשם ה' ולהידבק ב"נחלת אבות" כנגד מלך ישראל (ראו שגם אנשי חת קוראים לאברהם "נשיא"), ואם היה מנהל מו"מ מתוחכם כעפרון (שבתחילה "הסכים" לתת בחינם), אולי היה כל העניין נגמר אחרת.
  45. אוי לרשע ואוי למי שנדבק בו. נבות נענש משום שנדבק לשכן רע? הרי השכן הרשע-רע הוא שנדבק בו והוא שהרג את נבות שכנו! לא משנה, אומר המדרש. אתה תתרחק משכן רשע-רע. תבין עם מי יש לך עסק שמתחיל בחמדנות כפי שראינו ועלול להסתיים בהרג. והדבר מתחבר היטב עם הרעיון בתנחומא לעיל שלא לעמוד כנגד השעה. אמנם, גם "השכן הרע" סופו שבא על עונשו. ראו פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) קהלת פרק ו סימן ב שדורש על אחאב את הפסוקים בקהלת פרק ו ב-ג: "אִישׁ אֲשֶׁר יִתֶּן לוֹ הָאֱלֹהִים עֹשֶׁר וּנְכָסִים וְכָבוֹד וְאֵינֶנּוּ חָסֵר לְנַפְשׁוֹ מִכֹּל אֲשֶׁר יִתְאַוֶּה וְלֹא יַשְׁלִיטֶנּוּ הָאֱלֹהִים לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ כִּי אִישׁ נָכְרִי יֹאכֲלֶנּוּ זֶה הֶבֶל וָחֳלִי רָע הוּא: אִם יוֹלִיד אִישׁ מֵאָה וְשָׁנִים רַבּוֹת יִחְיֶה וְרַב שֶׁיִּהְיוּ יְמֵי שָׁנָיו וְנַפְשׁוֹ לֹא תִשְׂבַּע מִן הַטּוֹבָה וְגַם קְבוּרָה לֹא הָיְתָה לּוֹ אָמַרְתִּי טוֹב מִמֶּנּוּ הַנָּפֶל", ואלה דבריו: " ... ושנים רבות יחיה ורב שיהיו ימי שניו. בעושר ובכבוד, ובכל זאת לא זכה לשבוע נפשו מן הטובה. וגם קבורה לא היתה לו. שרצחוהו מפני הממון: אמרתי טוב ממנו הנפל. נוח לו שלא נברא לעולם, כמו אחאב שהיו לו ע' בנים בשומרון חוץ מירושלים ומיזרעאל, וחיה הרבה שנים ועושר וכבוד היה לו, ונפשו לא תשבע מן הטובה, שהרי חמד הכרם מנבות היזרעאלי, וגם קבורה לא היתה לו, כענין שנאמר (שם כא, יט) במקום אשר לקקו הכלבים את דם נבות היזרעאלי יאכלו הכלבים את דמך גם אתה". השכן הרע אמנם נענש קשות על מעשיו, אבל אתה אל תחכה עד שמן השמים או מן האדם יגמרו איתו חשבון. אתה תתרחק ממנו כמה שיותר מהר. ואת זה, לא השכיל נבות לעשות.
  46. מה כתוב שם?
  47. כבר הרחבנו לדון על מדרש זה בדברינו אליהו ואחאב בפרשת פנחס וכאן נביא רק הקשור לעניינינו. בירושלמי סנהדרין פרק י הלכה ב באה כניעת אחאב כבר בעקבות הגזירה שגזר אליהו על הבצורת: "אמר הקב"ה לאליהו: ראו מנה טובה שנתתי בעולמי. אדם חוטא לפני כמה ועושה תשובה ואני מקבלו" – מה שמעיד ששוב חזר וחטא בכרם נבות. אבל ברוב המדרשים, כניעת אחאב והתשובה שעשה קשורים לפרשת כרם נבות וכמסופר במקרא. ראו למשל פרקי דרבי אליעזר פרק מב: "אילו לא נבראת התשובה לא היה העולם עומד ... ותדע לך כח התשובה, בוא וראה מאחאב מלך ישראל שגזל וחמד ורצח שנאמר: הרצחת וגם ירשת ושלח וקרא ליהושפט מלך יהודה והיה ... בצום ובתפילה, היה משכים ומעריב לפני הקב"ה ועוסק בתורה כל ימיו ולא חזר על מעשיו הרעים עוד ונרצת בתשובתו". וכמובן הפסיקתא לעיל בשבת שובה שהופכת את תשובתו של אחאב לקריאה לעם ישראל לחזור בתשובה: "תשובתו של אחאב קיבלתי ותשובתכם איני מקבל?". וכל זה לכאורה בניגוד לרמב"ם לעיל. מנגד עומדת המשנה והגמרא בפרק עשירי בסנהדרין על שלושה מלכים וארבעה הדיוטות שאין להם חלק בעולם הבא ושם נמנה אחאב במפורש עם ירבעם ומנשה. האם המשנה לא קבלה את תשובתו של אחאב המסופרת במקרא? האם חשבה שאינה מספקת? האם התלמוד הירושלמי (להלן) והמדרשים חולקים על המשנה?
  48. ר' לוי היה דורש את הפסוק הבא לגנאי (לגנותו של אחאב) במשך שישה חדשים.
  49. בא אליו אחאב בחלום הלילה ואמר לו: מה חטאתי לך? במה סרחתי?
  50. אתה קורא את ראש הפסוק (חציו הראשון): "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה' ", ומתעלם מסופו (חציו השני): "אֲשֶׁר הֵסַתָּה אֹתוֹ אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ".
  51. חזר ר' לוי ולא רק שדרש שישה חודשים את חציו השני של הפסוק – את הפסוק במלואו, או אפילו יצר מעין פסוק מקוצר (או שמא המעתיקים קצרו): "רק לא היה כאחאב אשר היסתה אותו איזבל אשתו". האם הרמב"ם לעיל בהלכות רוצח קיצר בכוונה והביא רק את חציו הראשון, בהתעלמות מכוונת מהחצי השני, או שמא הוא סבור שאין בכך שום הקלה. הקביעה של המקרא: "אשר הסתה אותו איזבל אשתו" היא למידע אינפורמטיבי בלבד, ואין בה שום קביעה נורמטיבית ושום הקלה על מעשהו של איוב! אין שליח לדבר עבירה. בירושלמי נראה שר' לוי כן רואה בכך הקלה וכך למשל גם מפרש מלבי"ם על הפסוק: "רק – רוצה לומר: בכל המלכים הרשעים לא היה אחד כאחאב, כי כולם עשו הרע מדעת עצמם, והוא התמכר לרצון אחרים יען שהסתה אותו איזבל". אבל רמב"ם סובר אחרת. האם הכיר הרמב"ם את הירושלמי הזה וחולק עליו?
  52. דרשה זו – שוב בירושלמי! מזכירה את הסיפור בתלמוד הבבלי מסכת סנהדרין קב ע"ב על רב אשי שביקש לדון בבית המדרש על מנשה שאין לו חלק לעולם הבא, ובא מנשה אליו בחלום ושאל אותו: מהיכן בוצעים את הפת ורב אשי לא ידע. ומנשה סונט בו היאך ביקש לדון על עולם הבא שלו, כאשר אין הוא יודע מהיכן בוצעים את הפת. ראו סיפור זה שם שמקביל באופן מעניין לסיפור כאן על ר' לוי שביקש לדון בגנות אחאב. ראו גם דעת רבי יהודה במשנה סנהדרין י ב שלמנשה יש חלק לעולם הבא משום שמסופר בדברי הימים ב לג שהתפלל אל ה' ושמע ה' תחינתו (ראו דף מיוחד שהקדשנו לדמותו של מנשה בן חזקיהו מלך יהודה). אז למה לא אחאב? מה גם שכפי שהערנו לעיל, דמו של אחאב לא נעלם ונזקק אל תוך שרשרת בית דוד החל מאחזיהו ויואש שהם אבותיהם של חזקיהו, יאשיהו ומנשה! ועל משקל הפתגם במדרש ויקרא רבה ז א: "הבאר שנואה ומימיה חביבים? - חלקת כבוד לעצים בשביל בניהן ... ולאהרן אין אתה חולק לו כבוד בשביל בניו?" (ראו בדברינו מכמני פרשת צו) – סלחת למנשה שבגינו אבדה מלכות יהודה (גם אחרי יאשיהו המלך הצדיק), ככתוב במלכים ב כד ג: "אַךְ עַל פִּי ה' הָיְתָה בִּיהוּדָה לְהָסִיר מֵעַל פָּנָיו בְּחַטֹּאת מְנַשֶּׁה כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה", ולא תסלח לאחאב? ואם תאמר שאצל אחאב מדובר בעבירת רצח שהיא בין אדם לחברו, הנה גם על מנשה נאמר ששפך דם רב (מלכים ב כד).

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה