מסכת עירובין דף יג עמוד א – סופר סת"ם1
אמר רבי מאיר: כשהייתי אצל רבי ישמעאל הייתי מטיל קנקנתום לתוך הדיו ולא אמר לי דבר. כשבאתי אצל רבי עקיבא אסרָהּ עלי. אִינִי?!2 והאמר רב יהודה אמר שמואל משום רבי מאיר: כשהייתי לומד אצל רבי עקיבא הייתי מטיל קנקנתום3 לתוך הדיו ולא אמר לי דבר. וכשבאתי אצל רבי ישמעאל אמר לי: בני, מה מלאכתך? אמרתי לו: לבלר אני. אמר לי: בני, הוי זהיר במלאכתך שמלאכתך מלאכת שמים היא, שמא אתה מחסר אות אחת או מייתר אות אחת – נמצאת מחריב את כל העולם כולו.4 אמרתי לו. דבר אחד יש לי וקנקנתום שמו, שאני מטיל לתוך הדיו. אמר לי: וכי מטילין קנקנתום לתוך הדיו? והלא אמרה תורה: "וכתב … ומחה" – כתב שיכול למחות.5
מאי קאמר ליה ומאי קא מהדר ליה?6 – הכי קאמר ליה: לא מיבעיא בחסירות וביתירות [דלא טעינא] דבקי אנא, אלא אפילו מיחש לזבוב נמי, דילמא אתי ויתיב אתגיה דדל"ת ומחיק ליה ומשוי ליה רי"ש.7
מים ביניים (הבאים בסעודה):
שימו לב לדוגמא שרבי מאיר מביא, להחלפה בטעות של האות רי"ש באות דל"ת והשוו עם הדוגמאות מויקרא רבה המובא בהערה 4 לעיל. האם זה מזכיר פרשה סוערת אחרת וידועה בחייו של רבי מאיר שהיה לו עוד מורה שלישי מלבד ר' ישמעאל ור' עקיבא?
בראשית רבה ט ה פרשת בראשית – תורתו של רבי מאיר
"וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד" (בראשית א לא) – בתורתו של רבי מאיר מצאו כתוב: "והנה טוב מאד – והנה טוב מוֹת".8 א"ר שמואל בר נחמן: רכוב הייתי על כתפו של זקני ועולה מעירו לכפר חנן דרך בית שאן, ושמעתי את ר' שמעון בן אלעזר יושב ודורש בשם רבי מאיר: "והנה טוב מאד" – הנה טוב מוֹת.9
ירושלמי תענית פרק א הלכה א – משא רומי
אמר רבי חנינה בריה דרבי אבהו: בספרו של רבי מאיר מצאו כתוב: "משא דומה – משא רומי – אלי קרא משעיר" [ישעיהו כא יא].10 אמר רבי יוחנן: אלי קורא מפני שעיר. אמר ר' שמעון בן לקיש: אלי מאיכן נזדווג לי משעיר.11 אמר רבי יהושע בן לוי: אם יאמר לך אדם: איכן הוא אלהיך? אמור לו: בכרך הגדול שבאדום – מה טעמא? "אלי קורא משעיר". תני ר' שמעון בן יוחי: בכל מקום שגלו ישראל גלת השכינה עמהן. גלו למצרים וגלת השכינה עמהן … גלו לבבל וגלת שכינה עמהן … גלו למדי וגלת השכינה עמהן … גלו לרומי וגלת השכינה עמהן. מה טעמא? "אלי קורא משעיר שומר מה מלילה וכו' ".12
בראשית רבתי בראשית מה ח פרשת ויגש – ספרו של רבי מאיר מתגלה ברומא
"וישימני לאב לפרעה" – שאני כנושה עליו, כמה דאת אמרת: "לא תשימון עליו נשך" (שמות כב כד), מה דרכו של נושה – "עבד לוה לאיש מלוה" (משלי כב ז).13 בספרו של ר' מאיר כתוב: וישני לאב, שנאמר: "אשר ישה ברעהו" (דברים טו ב). דין הוא מן מליא דכתיבן באורייתא דנפקת מן ירושלם בשביתא וסלקת לרומי והות גניזא בכנישתא דאסוירוס.14
וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד (בראשית א לא).15 לאדם ולאשתו כתנות עור ( שם ג כא). ארדה נא ואראה הכצעקתם (שם יח כא).16 ה' אשר לקחני מביתי ומארצי (כד ז). וימכור את מכירתו (כה לג).17 הנה נא זקנתי לא ידעתי יום מותי (כז ב).18 כריח שדה אשר ברכו ה' (שם כז).19 ויקומו וירדו מצרימה (מג טו).20 כה תאמר לבני יעקב ותגד לבני ישראל (שמות יט ג).21 …. וכבשה אחת בת תמימים (ויקרא יד י).22 … ולא אבית לעלות (דברים א כו).23 … ולא תקח האם על האבנים (שם כב ו).24 … אמרתי אף איהם (שם לב כו).25 כן הוו כתיבין באורייתא דנפקת מירושלם.26
פירוש מנחת ש"י בראשית מו כג פרשת ויגש
בתורתו של רבי מאיר שהיה מדקדק לכתוב פשט הדברים כהוייתן בלי שום דרש מצאו כתוב ובן דן חשים.
תורה תמימה הערות בראשית פרק ג הערה לא – כתיבה בשולי הגיליון
… ובמדרש רבה כאן איתא: "בתורתו של ר' מאיר מצאו כתוב כתנות אור", באל"ף. וכתבו המפרשים: בתורתו של רבי מאיר – בחידושי תורה שלו, אבל לדעתי אין הלשון בתורתו מכוון לפירוש זה, ויותר נראה לפרש שהיה מדרכו של רבי מאיר לעשות רמזים וחידושים קצרים בצדי הגיליון מהספר שלמד בו, שכן מצינו כמה פעמים הערות קצרות בשם רבי מאיר בלשון זה, כמו במדרש רבה בראשית ובירושלמי תענית.27
ויקרא רבה ט ט – הדרשה שנתארכה עד שכבה הנר
רבי מאיר היה יושב ודורש בלילי שבת. הייתה שם אישה אחת, יושבת ושומעת אותו. נשתהתה דרשתו, המתינה עד שגמר מה שדרש. הלכה לביתה ומצאה את הנר כבוי. אמר לה בעלה: היכן היית? אמרה לו: ישבתי ושמעתי את הדָרוֹש. אמר לה: כן וכן,28 לא תיכנסי לכאן, עד שאת הולכת ורוקקת בפני הדרוש. ישבו שבת ראשונה, שבת שנייה ושלישית.29 אמרו לה שכנותיה: עד עכשיו אתם צהובים זה לזה? אנו נלך עִמָךְ אצל הדרוש. כיון שראה אותן ר' מאיר, צפה ברוח הקודש, אמר להן: יש מכן אישה היודעת ללחוש לעין? אמרו לה שכנותיה: עכשיו את הולכת ורוקקת בפניו וניתרת לבעלך.30
ירושלמי חגיגה ב א – רבי מאיר פוסק מדרשתו בציבור
ר' מאיר היה יושב ודורש בבית המדרש של טיבריה. עבר אלישע רבו רוכב על סוס ביום שובתא. באו ואמרו לו: הרי רבך בחוץ. פסק מן הדרשה ויצא אצלו.31
מסכת קידושין דף לט עמוד ב – למה יצא אלישע בן אבויה לתרבות רעה
… הרי שאמר לו אביו עלה לבירה והבא לי גוזלות, ועלה לבירה ושלח את האם ונטל את הבנים, ובחזירתו נפל ומת, היכן טובת ימיו של זה? והיכן אריכות ימיו של זה? … ואחר מאי הוא? … כי האי גוונא חזא.32
אחרית דבר
משילוב המקורות לעיל צפה ועולה דמותו של רבי מאיר כלבלר (סופר סת"ם), פרשן מקרא ודרשן. ביד האחת, הקפיד רבי מאיר על כתיבה מדויקת של ספר התורה והיה בקיא בנוסחה המדויק (כפי שהיה לפניו) עד שהרשה לעצמו לכתוב עם קנקנתום. ביד השנייה, לא היסס 'לכתוב בצד' הערות ופירושים לנוסח התורה, יש אומרים גם בשולי ספר התורה (בגלוֹסָה). ו"ביד השלישית" היה דרשן בהלכה ובאגדה שידע לרתק תלמידי חכמים וקהל רחב כאחד, וגם להשכין שלום בין איש ואשתו.33 במקצועו ועבודתו בקודש כסופר סת"ם הקפיד רבי מאיר על דיוק מרבי בכתיבה של ספרי תורה, תפילין ומזוזות. אבל ביכולותיו כדרשן ופרשן, הרשה לעצמו להרחיב ולדאות על כנפי הפרשנות והאגדה ו'לכתוב בצד'. תורה שבכתב לצד תורה שבע"פ – "וילכו שניהם יחדיו". שילוב זה של סופר, פרשן ודרשן, איפשר לרבי מאיר להיות ראש גשר משולש ודמות מרכזית בעולם התורה והאמונה של חז"ל. בקודקוד אחד של המשולש, ניצבים שני רבותיו הגדולים: ר' עקיבא ור' ישמעאל שמייצגים שני בתי מדרש עם תפיסות עולם ודרכי פירוש לתורה שונים.34 בקודקוד שמעבר, ניצב ר' יהודה הנשיא תלמידו של רבי מאיר – עורך המשנה ו"סתם משנה – רבי מאיר היא".35 ובקודקוד השלישי, רבו השלישי – הוא אלישע בן אבויה הקרוי "אחר", לו נשאר רבי מאיר נאמן עד הסוף. השילוב של תפיסות עולם שונות והמגוון הרחב של 'עסקי תורה': סופר – פרשן – דרשן – ומעמודי התווך של המשנה, וניסיונותיו האישיים הקשים, למדו את רבי מאיר לחיות עם ספקות, סתירות ושאלות שאין עליהן תשובה – לאכול את תוך הרימון ולזרוק את הקליפה36 – מה שלא יכל לעשות, כנראה, אלישע בן אבויה בשל מצפונו ויושרו הפנימי. אלישע בן אבויה ראה את הילד שקיים את שתי המצוות שמובטח בהן אריכות ימים: כיבוד אב ואם ושילוח הקן, ובכל זאת נפל מהסולם ומת. ראה ונהפך לאחר.37 רבי מאיר שידע כאמור לחיות בעולם של ניגודים וסתירות, חשב על הדרשה הנאה המחברת את שילוח הקן עם המיילדות העבריות במצרים.38
מחלקי המים