מועדי ישראל

חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל"ג בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
שבת וראש חודש
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט"ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל"ג בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת וראש חודש
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט"ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
שבת וראש חודש
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל"ג בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת וראש חודש
שבת שקלים
ט"ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל"ג בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
שבת וראש חודש
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט"ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב

וכן משה לִמֵד תורה לישראל והדריכן למצות ונתן להם סדרי תורה ופרשיות שקוראים בהם בכל שבת ובכל חודש וחודש ובכל מועד והם מזכירים אותו בכל פרשה ופרשה (מדרש תנחומא פרשת כי תשא סימן ג).
הקניא להם לישראל שיהו קורין בתורה בשבתות ובימים טובים ובראשי חדשים ובחולו של מועד, שנאמר: "וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל". עזרא תיקן להם לישראל שיהיו קורין בתורה בשני ובחמישי ובשבת במנחה (מסכת סופרים פרק י הלכה א).
רבי יהושע בן לוי היה לַמּוּד לשמוע פרשה מבן בנו בכל ערב שבת. פעם אחת שכח ונכנס לרחוץ במרחצאות של טבריה. והיה מסתמך על כתפו של ר' חייא בר בא. נזכר שלא שמע פרשתו מבן בנו וחזר ויצא לו. מה היה? רבי דרוסאי אמר: כך היה. רבי לעזר בי רבי יוסי
אומר: מופשט בגדיו היה. אמר לו ר' חייא בר בא: ולא כן לימדתני רבי: אם התחילו במרחץ אין מפסיקים? אמר לו: חייא בני, קלה היא בעיניך שכל השומע פרשה מן בן בנו, כאילו הוא שומעה מהר סיני! ומה טעמא? "והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה'
אלהיך בחורב". (תלמוד ירושלמי מסכת שבת פרק א הלכה ב)
"וישמעו את קול ה' אלהים מתהלך בגן לרוח היום" – יש מדרשי אגדה רבים וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה (יט ז) ובשאר מדרשות. ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא ולאגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו (רש"י בראשית פרק ג פסוק ח).

שבת שובה

פתיחתא

ונשלמה פרים שפתינו – א"ר אבהו מי משלם אותם הפרים שהיינו מקריבים לפניך – שפתינו בתפילה שאנו מתפללים לפניך.

אמר ר' יצחק כפרה זו שאת מכפר על נפשותינו. ומה טובה גדולה את עושה על נפשותינו, ומה עלינו לומר, טוב, "טוב להודות לה'" (תהלים צב ב), "הודו לה' כי טוב" (תהלים קיח)

(פסיקתא דרב כהנא לשבת שובה יט, עמ' 377-378)

מועד

שבת שובה, הקרויה כך הן בשל היותה בעשרת ימי תשובה, והן בשל ההפטרה הנקראת בה ("שובה ישראל עד ה' אלהיך"), והיא השבת היחידה שבין ראש השנה ליום הכיפורים. בד"כ תהיה שבת שובה יחד עם פרשת האזינו. בשנים שבהן ישנה שבת בין יום הכיפורים לסוכות, תהיה אותה השבת שבת פרשת האזינו, ושבת שובה תהיה שבת פרשת וילך.

הפטרה

הפטרת שבת שובה היא בהושע פרק יד מפסוק ב ("שובה ישראל עד ה' אלהיך כי כשלת בעונך") עד פסוק י ("כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם").

הספרדים והאשכנזים קוראים גם בספר יואל פרק ב, מפסוק טו ("תקעו שופר בציון") עד פסוק כז ("ולא יבֹשו עמי לעולם"). הספרדים קוראים גם בספר מיכה פרק ז, מפסוק יח ("מי אל כמוך נֹשא עון") עד פסוק כ ("תתן אמת ליעקב חסד לברהם אשר נשבעת לאבֹתינו מימי קדם").

פיוט

אור עולם קראו

אחריו תלכו למוראו

דרשו ה' בהמצאו

באלו ימים לערוב

בתשובה בא לקרוב

גדול ואין כערכו

גזר ליציר להאריכו

יעזֹב רשע דרכו

אלינו מחשבותיו לעד

על זֹאת רשום להעד

שובה ישראל עד קדוש

דכא אנוש תשובותיו

דיו לעשות משובותיו

ואיש און מחשבותיו

העולם עד לא שותתהו

הקדים תשובה לשובבהו

וישֹב אל ה' וירחמהו

ועד כסא כבוד מגעת צלוח

ומתחתיו יד לשלוח

ואל אלהינו כי ירבה לסלוח

ברָב עם הדרת מלכנו בועדם יאמרו לאלהינו

שובה ה' את שביתנו – קדוש

(יוצר לשבת תשובה לאליעזר בר נתן, בתוך סידור עבודת ישראל, עמ' 731)

 

 

להצטרפות לרשימת התפוצה

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה