מים ראשונים: ברוב שנים, אנחנו מקדישים את הדף של שבת המועד פסח למגילת שיר השירים שנקראת בשבת זו (כמנהג האשכנזים). ובמקבילה בשבת המועד סוכות למגילת קהלת. והפעם החלטנו להקדיש את הדף לנושא שקשור בחול המועד ולתקופת השנה – צרכיי הרבים. ואגב כך, נזדקק למסכת מועד קטן המוקדשת לדיני חול המועד.
משנה מסכת מועד קטן פרק א משנה ב – עושין כל צרכי הרבים
רבי אלעזר בן עזריה אומר: אין עושין את האמה בתחילה במועד ובשביעית.1 וחכמים אומרים: עושין את האמה בתחילה בשביעית ומתקנין את המקולקלות במועד.2 ומתקנין את קלקולי המים שברשות הרבים וחוטטין אותן ומתקנין את הדרכים ואת הרחובות ואת מקוות המים, ועושין כל צורכי הרבים ומציינין את הקברות ויוצאין אף על הכלאים.3
מסכת מועד קטן דף ה עמוד א – מי שלא תיקן הוא כשופך דמים
דתניא: יוצאין לקווץ את הדרכים,4 ולתקן את הרחובות ואת האִסְטְרָטָאוֹת,5 ולָמוֹד את המקואות. וכל מקוה שאין בו ארבעים סאה מרגילין לתוכו ארבעים סאה. ומנין שאם לא יצאו ועשו כל אלו, שכל דמים שנשפכו שם מעלה עליהם הכתוב כאילו הם שפכום? – תלמוד לומר: "והיה עליך דמים" (דברים יט י).6
מסכת מועד קטן דף ו עמוד א – שכר הפועלים מתרומת הלשכה
מאי שנא בחולו של מועד דנפקינן? אמר רבי יעקב אמר רבי יוחנן: משום שכר פעולה, דמוזלי גבן. אמר רב זביד ואיתימא רב משרשיא: שמע מינה כי יהבינן להו שכר – מתרומת הלשכה יהבינן להו.7
תלמוד ירושלמי ביצה פרק א הלכה ז – גם צורך עתידי
… לא סוף דבר שצורך לרבים בו. אלא שמא יצרכו לו הרבים.8
קהלת רבה פרשה ד סימן יז – עיסוק בצרכיי ציבור כגדולה בתורה?
שמעון סיכנא איש עיצה היה חופר בורות שִׁיחִין ומערות בירושלים. אמר לרבי יוחנן בן זכאי: אני גדול כמוך. אמר לו: למה? אמר לו: שאני עוסק בצרכי רבים כמוך.9 אמר: אם אדם בא לידך לדין או לשאלה, אתה אומר לו: שתה מן הבור הזה שמימיו זכין וצונן. או אם שאלה לך אשה על נידותה, אתה אומר לה: טבלי בבור הזה שמימיו מטהרין.10 וקרא עליו פסוק זה: "וקרוב לשמוע מתת הכסילים זבח כי אינם יודעים לעשות רע".11
רמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק ו הלכה ח – פוסקים לתפילה?
מי שהיה עוסק בתלמוד תורה והגיע זמן התפילה פוסק ומתפלל. ואם היתה תורתו אומנותו ואינו עושה מלאכה כלל, והיה עוסק בתורה בשעת תפילתו, אינו פוסק, שמצות תלמוד תורה גדולה ממצות תפילה.12 וכל העוסק בצרכי רבים כעוסק בדברי תורה.13
מסכת ביצה דף כט עמוד א – ממיצוי המידות לצרכיי הרבים
מעשה באבא שאול בן בטנית.14 תנא: אף במועד עושה כן, מפני ביטול בית המדרש.15 תנו רבנן: הוא כנס שלוש מאות גרבי יין מבירורי המדות,16 וחבריו כנסו שלוש מאות גרבי שמן ממצוי המידות, והביאום לפני הגזברים לירושלים. אמרו להם: אי אתם זקוקים לכך. – אמרו להם: אף אנו אין רצוננו בכך. – אמרו להם: הואיל והחמרתם על עצמכם – עשו מהם צרכי רבים. דתניא: גזל ואינו יודע למי גזל – יעשה בהם צרכי רבים. מאי נינהו? – אמר רב חסדא: בורות שיחין ומערות.17
שבת שלום ומועדים לשמחה
מחלקי המים
מים אחרונים: נגענו בנושא רחב מיני ים ונאלצנו לקצר בשל "מלאכת דבר האבד" של חול המועד. ומה גם שנגענו בענייני הלכה שאינם מעיסוקנו בד"כ. ובע"ה נזכה להשלים, להרחיב ולשפר במועדים הבאים עלינו ועל כל ישראל לטובה.