מועדי ישראל

חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
פסח
ליל הסדר
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
פסח
ליל הסדר
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
פורים
מגילת אסתר
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
פסח
ליל הסדר
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
פורים
מגילת אסתר
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
סוכות
קהלת
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
שבועות
מגילת רות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
שבת וראש חודש
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
ליל הסדר
שיר השירים
פסח
שבת הגדול
שבת וראש חודש
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
שבת וראש חודש
שבועות
מגילת רות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת וראש חודש
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל
שבת וראש חודש
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב

פורים על שם הפור

מגילת אסתר, תשפ"ג

עדכון אחרון: 02/03/2023

מים ראשונים: כבר ליקטנו מעט משלוח מנות ממדרש אסתר רבה בשנה האחרת, והפעם נתמקד בחלק מפרשה ז במדרש זה אשר מתאר את המשא ומתן בין אחשורוש להמן ואופן הפלת הפור להשמיד את היהודים.1

 

בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא חֹדֶשׁ נִיסָן בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן מִיּוֹם לְיוֹם וּמֵחֹדֶשׁ לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר: וַיֹּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם וְאֶת דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים וְלַמֶּלֶךְ אֵין שֹׁוֶה לְהַנִּיחָם: אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יִכָּתֵב לְאַבְּדָם וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף אֶשְׁקוֹל עַל יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה לְהָבִיא אֶל גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ: וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ וַיִּתְּנָהּ לְהָמָן בֶּן הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי צֹרֵר הַיְּהוּדִים: וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהָמָן הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ וְהָעָם לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ: (אסתר ג ז-יא).2

 

אסתר רבה פרשה ז סימן יא3

"בחדש הראשון הוא חדש ניסן וגו' ".4 תני: כשאמר המן הרשע לאבד את ישראל אמר היאך אני שולט בהן? הריני מפיל גורלות. ורוח הקודש צווחת: ואל עמי ידו גורל (יואל ד)". אמר לו הקב"ה: רשע בן רשע, גורלך עולה להיצלב.5

"הפיל פור הוא הגורל" – עליו נפל הגורל, למה? "כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים" (תהלים קכה ג).6 בתחילה הפיל פור בימים, שנאמר: "מיום ליום".7 הפיל פור ביום אחד בשבת. עמד שָׂרוֹ8 לפני הקב"ה ואמר: ריבונו של עולם, בי נבראו שמים וארץ ואמרת: "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיה לג כה).9 יש ברית בבשרם, דכתיב: "ואתה את בריתי תשמר" (בראשית יז ט), וכתיב: "והיתה בריתי בבשרכם" (שם שם יג); ויש ברית בפיהם – זו תורה, דכתיב: "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה" (יהושע א ח).10 ואמרת: "אִם יִמַּדּוּ שָׁמַיִם מִלְמַעְלָה וְיֵחָקְרוּ מוֹסְדֵי אֶרֶץ לְמָטָּה גַּם אֲנִי אֶמְאַס בְּכָל זֶרַע יִשְׂרָאֵל" (ירמיה לא לו) וכתיב: "אִם יָמֻשׁוּ הַחֻקִּים הָאֵלֶּה מִלְּפָנַי נְאֻם ה' גַּם זֶרַע יִשְׂרָאֵל יִשְׁבְּתוּ מִהְיוֹת גּוֹי לְפָנַי כָּל הַיָּמִים" (שם שם לה).11 ורשע זה מבקש לאבדן?! עקור שמים וארץ תחילה ואח"כ אתה מכלה אותן.12

הפיל פור ביום שני ועמד שרו לפני הקב"ה ואמר: ריבונו של עולם, ביום שני הבדלת בין מים העליונים למים התחתונים וכן ישראל מובדלים הם מן האומות, הדא הוא דכתיב: "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי" (ויקרא כ כו).13 ורשע זה רוצה לאבדן! הפוך עליונים ותחתונים ואחר כלה אותם.14

יום שלישי הפיל פור ועמד שרו לפני הקב"ה ואמר: ריבונו של עולם, יום שלישי בו נבראו זרעים וישראל מפרישין מהם תרומות ומעשרות ובו נבראו אילנות וישראל מקלסין לפניך בהן, הדא הוא דכתיב: "ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר וגו' " (ויקרא כג מ),15 ובו נקוו המים לים ולישראל נגזר שנים עשר גזרים בים,16 ועכשיו אם ישראל בטלים אנו היאך קיימין?17

יום רביעי הפיל פור ועמד שרו לפני הקב"ה ואמר לפניו: ריבונו של עולם, יום רביעי בו נבראו המאורות להשתמש לאורן של ישראל, הדא הוא דכתיב: "והלכו גוים לאורך ומלכים לנגה זרחך" (ישעיה ס ג)18  ובו נבראו הכוכבים ובניך נמשלו לכוכבים,19 אם תאבדם היאך אנו קיימין?

הפיל פור יום חמישי, עמד שרו לפני הקב"ה ואמר לפניו: ריבונו של עולם, יום חמישי בו נבראו עופות ומהם ציווית להקריב קרבנות ובהם אתה מכפר ומתרצה לבריות, ואם הם בטלים מי מקריב קרבן?20

הפיל פור ביום ששי, עמד שרו לפני הקב"ה ואמר לפניו: ריבונו של עולם, יום ששי בו נברא אדם הראשון וקראת לבניך בשמו, הדא הוא דכתיב: "ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם" (יחזקאל לד לא),21 ואם אתה מבקש לעקרן, עקור כל האדם ואחר כך ישלוט בהם?22

ביום שבת הפיל פור, עמד שרו לפני הקב"ה ואמר לפניו: ריבונו של עולם, יום שבת בו נגמרו כל מעשיך ונשתכללו, הדא הוא דכתיב: "ויכל אלהים ביום השביעי" (בראשית ב ב), וכתיב: "ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם" (שמות לא יז). ואם אתה מבקש לעקור אותם, עקור את השבת ובטל אותה ואח"כ אתה מכלה אותם!23

כיון שראה אותו רשע שאין הגורל נופל בו בימים חזר לחודשים. התחיל בחדש ניסן ועלה בו זכות פסח. באייר – זכות פסח קטן וזכות המן שניתן להם לישראל בחמישה עשר בו. בסיון – זכות התורה. בתמוז – זכות הארץ.24 ועוד, למה לא עלה הגורל בתמוז ואב? שאמרו לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, דיינו פורענות שאירעו בנו לבניך: בתמוז חמישה ובאב חמישה.25 עלה אלול – זכות השלמת החומה של ירושלים שבו נשלמה, הדא הוא דכתיב: "ותשלם החומה בעשרים וחמשה לאלול" (נחמיה ו טו), וגם זכות מעשר בהמה, כההיא דתנינן תמן: "באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה". עלה בתשרי – זכות שופר וכפור ורגלים. עלה במרחשון – זכות שרה אמנו שבו מתה.26 כסלו – זכות חנוכה.27 עלה טבת – זכות עזרא, הדא הוא דכתיב: "וַיַּעֲשׂוּ כֵן בְּנֵי הַגּוֹלָה וַיִּבָּדְלוּ עֶזְרָא הַכֹּהֵן אֲנָשִׁים רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְבֵית אֲבֹתָם וְכֻלָּם בְּשֵׁמוֹת וַיֵּשְׁבוּ בְּיוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי לְדַרְיוֹשׁ הַדָּבָר: וַיְכַלּוּ בַכֹּל אֲנָשִׁים הַהֹשִׁיבוּ נָשִׁים נָכְרִיּוֹת עַד יוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן" (עזרא י טז-יז).28 עלה שבט – זכות אנשי כנסת הגדולה, בעשרים ושלשה בו נתקבצו בו כל ישראל על פילגש בגבעה ועל צלם מיכה.29

עלה ראש חדש אדר ולא מצא בו שום זכות התחיל הרשע לשמוח.30 חזר ובדק במזלות. טלה – זכות פסח, הדא הוא דכתיב: "איש שה לבית אבות שה לבית" (שמות יב ג). שור – נמצא זכות יוסף שנקרא שור, הדא הוא דכתיב: "בכור שורו הדר לו" (דברים לג יז), וזכות קרבן, שנאמר: "שור או כשב או עז כי יולד" (ויקרא כב כז). תאומים – נמצא בו זכות פרץ וזרח שנקראו תאומים, הדא הוא דכתיב: "והנה תאומים בבטנה" (בראשית לח כז).31 אריה – זכות דניאל שהיה משבט יהודה הנקרא אריה, שנאמר: "גור אריה יהודה" (בראשית מט ט). בתולה – זכות חנניה מישאל ועזריה שהן דומין כבתולה שלא ידעה איש זולתי בעלה, כך הם לא שינו אלהיהם ודתותיהם והחזיקו ביהודתן.32 מאזנים – זה איוב, שנאמר: "לו שקול ישקל כעסי" (איוב ו ב).33 עקרב – זה יחזקאל, שנאמר: "ואל עקרבים אתה יושב" (יחזקאל ב ו).34 קשת – זה יוסף שנאמר בו: "ותשב באיתן קשתו" (בראשית מט כד).  גדי – זה יעקב, שנאמר: "ואת עורות גדיי העזים" (בראשית כז טז). דלי – זה משה, שנאמר בו: "וגם דלה דלה לנו" (שמות ב יט).

בא לו מזל דגים שהוא משמש בחדש אדר ולא נמצא לו זכות. ושמח מיד ואמר: אדר אין לו זכות ומזלו אין לו זכות. ולא עוד, אלא שבאדר מת משה רבן. והוא לא ידע שבאחד באדר מת משה ובאחד באדר נולד משה,35 ואמר: כשם שהדגים בולעין, כך אני בולע אותן. אמר לו הקב"ה: רשע, דגים פעמים נבלעין ופעמים בולעין.36 ועכשיו אותו האיש נבלע מן הבולעין. א"ר חנן: הדא הוא דכתיב: "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם". א"ר תנחומא: "ולא דבר ה' למחות את ישראל" (מלכים ב יד) אלא כך דבר: "כי מחה אמחה את זכר עמלק" (שמות יז).

שם סימן יב – דו שיח אחשורוש המן

"ויאמר המן למלך אחשורוש ישנו עם אחד" – אותו שנאמר בו "ה' אחד" (דברים ו ד) – יַשֵׁן לו מעמו. אמר לו הקב"ה: אני אין לפני שינה, הדא הוא דכתיב: "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל" (תהלים קכא ד), ואתה אמרת יש לפני שינה? חייך שמתוך שינה אני מתעורר על אותו האיש ומאבדו מן העולם. הדא הוא דכתיב: "וַיִּקַץ כְּיָשֵׁן אֲדֹנָי כְּגִבּוֹר מִתְרוֹנֵן מִיָּיִן: וַיַּךְ צָרָיו אָחוֹר חֶרְפַּת עוֹלָם נָתַן לָמוֹ" (תהלים עח סה-סו).37

דבר אחר: ישנו עם אחד – אמר ליה: שניהון רברבן,38 שאוכלין ושותין ואומרים עונג שבת עונג יום טוב, שהן מכניסין פחת בממונו של עולם.39 חדא לשבעה יומין שבתא, חד לתלתין יומין ריש ירחא, בניסן פיסחא, בסיון עצרת, בתשרי ריש שתא וצומא רבא וחגא דמטללתא.40

אמר לו אחשורוש: כך הם מצווין בתורתן.41 אמר לו המן: אילו היו משמרין את מועדיהם ומועדינו – יפה היו עושין. אלא שמבזים מועדיך: "ואת דתי המלך אינם עושים" – שאין משמרים לא קלנדס ולא סטרנליא.42 אמר לו הקב"ה: רשע, אתה מפיל עין רעה במועדיהם שלהם, הרי אני מפילך לפניהם ומוסיפים להם מועד אחד על מפלתך. זה ימי הפורים, הדא הוא דכתיב: "פִּי כְסִיל מְחִתָּה לוֹ וּשְׂפָתָיו מוֹקֵשׁ נַפְשׁוֹ" (משלי יח ז).43

"ולמלך אין שוה להניחם" – כל מה שהיה המן מקטרג את ישראל מלמטה, היה מיכאל מלמד עליהם סניגוריא מלמעלה. אמר לפניו: ריבונו של עולם, אין בניך מתקטרגין, לא על שעבדו עבודת כוכבים ולא על שגלו עריות ולא על שפיכות דמים.44 אלא אין מתקטרגין,45 אלא על שהן משמרין את דתותיך.46 אמר לו: חייך, לא שבקית ולא אשבק, הדא הוא דכתיב: "כי לא יטוש ה' את עמו בעבור שמו הגדול" (שמואל א יב כב)47 – בין חייבין בין זכאין. כך, אי אפשר להניחם,48 לפי שאי אפשר לעולם בלא ישראל. "אם יתן איש את כל הון ביתו" (שיר השירים ח ז)49 – זה המן הרשע שנתן עשרת אלפים ככר כסף להכחיד את ישראל – בוז יבוזו לו.

פורים שמח

מחלקי היין50

מים אחרונים: לאחרונה, יצאה לאור מהדורה ביקורתית ומוגהת של מדרש אסתר רבה בהוצאת מפעל המדרש שליד מכון שכטר בירושלים, תשע"ה. נעזרנו רבות בהוצאה מיוחדת זו ומומלץ מאד ללמוד את מדרש אסתר רבה מהוצאה זו.

הערות שוליים

  1. לסקירה כללית על מדרש אסתר רבה וחבריו, ראו באתר מחלקי המים. ראו גם תבורי עצמון מדרש אסתר רבה בהוצאת מפעל המדרש שליד מכון שכטר בירושלים, תשע"ה, שהיה לנו לעזר רב בדף זה. ראו עוד במים האחרונים.
  2. וחוזרת המילה פור בסוף המגילה בפרק ט פסוקים כד, כו: "כִּי הָמָן בֶּן הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי צֹרֵר כָּל הַיְּהוּדִים חָשַׁב עַל הַיְּהוּדִים לְאַבְּדָם וְהִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לְהֻמָּם וּלְאַבְּדָם: ... עַל כֵּן קָרְאוּ לַיָּמִים הָאֵלֶּה פוּרִים עַל שֵׁם הַפּוּר עַל כֵּן עַל כָּל דִּבְרֵי הָאִגֶּרֶת הַזֹּאת וּמָה רָאוּ עַל כָּכָה וּמָה הִגִּיעַ אֲלֵיהֶם". המילה פור מקורה בשפה האכדית והיא מילה יחידאית בתנ"ך. במקרא המונח הוא גורל (ויקרא פרק טז שני השעירים ביום הכיפורים, במדבר פרק כו ופרקים לג-לד בחלוקת הארץ, הרבה בספר יהושע ועוד). ואילו בספרות חז"ל המונח הוא פַּיִּס (בעבודת המקדש - מסכת יומא, בחלוקת מנות האוכל בסעודה – גמרא שבת קמט).
  3. מדרש אסתר רבה מלווה את המגילה לכל אורכה (לא מתעכב על כל הפסוקים). פרשה ז מתמקדת בפרק ג של המגילה בה המן מצליח לקבל את הסכמת אחשורוש לתוכניתו הזדונית להשמדת היהודים. אנחנו בחרנו להתמקד בסימנים יא-יב של פרשה זו המתמקדים בפסוקים לעיל: הפלת הפור – מה שנותן לחג את שמו והמשא ומתן של המן עם עצמו ועם אחשורוש.
  4. מגילת אסתר מחדשת ארבעה שמות בבליים לחודשי השנה: ניסן, סיון, טבת ואדר, אבל עדיין מקפידה לציין: ראשון, שלישי, עשירי, שנים עשר בהתאמה, כסדר שבתורה על בסיס ניסן הוא "ראש חדשים לחודשי השנה". אך בהדרגה תפסו השמות "שעלו מבבל" לכל החדשים ונעלם מספרם. ראו דברינו החודש הזה לכם.
  5. נראה שהדרשן משליך מוות בצליבה שראה במחוזותיו תחת שלטון רומא, לממלכת פרס וימי המן. ראו במדרש אבא גוריון שזו הייתה עצת זרש להמן שיצלוב את מרדכי, משום שמכל שאר המיתות יוכל מרדכי להינצל.
  6. אלא יתהפך השבט היינו השוט על הרשע. כך נראה להשלים את הדרשה. אך בגמרא סוטה ב ע"א ובמדרש בראשית רבה פז ב נדרש פסוק זה באופן אחר (בפרט שיטת ר' יצחק שם שהשבט כן פוגע בצדיקים). ואנו נתרום לדרשן כאן את הפסוק בקהלת י ח: "חֹפֵר גּוּמָּץ בּוֹ יִפּוֹל וּפֹרֵץ גָּדֵר יִשְּׁכֶנּוּ נָחָשׁ" ונוסיף גם את הפסוק בתהלים ז טז: "בּוֹר כָּרָה וַיַּחְפְּרֵהוּ וַיִּפֹּל בְּשַׁחַת יִפְעָל".
  7. ראו פירוש רש"י על הפסוק: "מיום ליום - באיזה יום בחדש שיצליח".
  8. השר הממונה על יום הבריאה הראשון בו נבראו השמים והארץ. וכן הלאה בשאר הימים.
  9. בגמרא שבת קלז ע"ב ובנדרים לב ע"ב ועוד, נדרש פסוק זה על ברית המילה. אך בגמרא שבת לג ע"א, בפסחים סח ע"ב ועוד, נדרש פסוק זה על התורה. והדרשן להלן נוקט את שניהם.
  10. הדרשן נוקט את שניהם: את התורה וברית המילה, אבל הופך את המשמעות. הדרשות שבגמרות הנ"ל מציינות שחוקות השמים והארץ תלויות בקיום מילה ולימוד תורה. מה שמאד מחייב את עם ישראל לקיים אותן. וכאן משתמש הדרשן בדרשות אלה לסנגר על ישראל, שאם הם יכלו מהעולם – יכלו השמים והארץ (בהיפוך על פסוק בבראשית "ויכולו השמים והארץ וכו' ").
  11. עם ישראל לא תמיד קיים את הברית (הבריתות) – ראו בגמרא מגילה שעם ישראל חטא בימי אחשורוש ובשל כך באו גזירות המן – לפיכך ממשיך הדרשן ונעזר בפסוקים אחרים מירמיהו שהולכים בכיוון הפוך: כמו שחוקות שמים וארץ לא ישתנו ולא ניתנים למדידה ולחקר עד סופם, כך גם בני ישראל לא ימאסו ולא יכלו. מתהפכת הטענה של השר של יום הראשון.
  12. נעיר פה הערה שנוגעת למדרש כולו (ורבים אחרים). מה פשר גישה זו שגזירות המן על יהודי ממלכת פרס יכלו את העם היהודי כולו? האם אין יהודים בארץ ישראל ובשאר פזורות בעולם (מצרים?)? אם לא נאמר שהמדרש מפליג ומעצים (כדרכו), נראה שהוא מפרש את הפסוק הראשון במגילה "מהודו ועד כוש" שאכן מלכות פרס שלטה ברחבי כל העולם (עכ"פ, בכל תפוצות ישראל), כולל ארץ ישראל, וגזירת המן אכן הייתה על כל היהודים באשר הם, כולל יהודי שיבת ציון! לא רק את בניית בית המקדש עצר אחשורוש (עפ"י המדרש, שמות רבה ט ט, אסתר רבה א א ועוד), אלא גם נתן להמן רשות להשמיד את כל היהודים באשר הם, כולל ארץ ישראל. אם אכן כך, אזי פורים איננו רק חג של חוץ לארץ. ראו בגמרא ערכין י ע"ב: "שאין אומרים שירה על נס שבחוצה לארץ". האם ייתכן שמדרש אסתר רבה מבקש לתת לנס פורים ולמגילת אסתר משמעות הרבה יותר רחבה?
  13. ראו דברינו ואבדיל אתכם להיות לי בפרשת קדושים. ושם מדגיש מדרש ספרא שכל זה בתנאי שעם ישראל מבדל עצמו מהגויים וכידוע יש ביקורת בחז"ל על היהודים בשושן שנהנו מסעודת אחשורוש בה השתמשו בין השאר בכלי המקדש.
  14. בדומה לסיום של יום ראשון לעיל: קודם תחזור ותהפוך את מעשי הבריאה, ואז תאפשר להמן לכלות את העם היהודי, כאשר אין כבר עולם ואין טעם לקיומו. ראו דברינו שלושה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים על ארבעה המינים בחג הסוכות.
  15. גם כאן אפשר שיש גם 'עקיצה' לעם ישראל שאיננו על אדמתו ואיננו מקיים תרומות ומעשרות וגם לא את מהות חג האסיף, סוכה וארבעת המינים שעיקר מצוותם בארץ.
  16. והיקוות המים והופעת היבשה הם שמאפשרים את הצמחייה. הרעיון לקשר את "יקוו המים אל מקום אחד" שבבריאה, עם נס קריעת ים סוף (שאינו נמנה במסכת אבות ה ו כאחד מהניסים שיסודם בבריאת העולם, אבל נזכר בבראשית רבה ה ה כאחד מתנאי הבריאה), לא מצאנו לו מקור מלבד בפירוש הדר זקנים בראשית א ט: "ותראה היבשה .. פשיטא, דכיון דנקוו המים אל מקום אחד פשיטא דנראית היבשה! אלא יש לומר דכאן רמז קריעת ים סוף והכי קאמר יקוו המים אל מקום אחד ויהיו לעולם לשם. אבל על מנת שתראה היבשה בקריעת ים סוף". היקוות זו של המים ונראות היבשה אכן נזכרים ביום השלישי כחלק מהשלמת הבריאה של היום השני. וקביעת נס קריעת ים סוף ביום שלישי בשבוע הוא עפ"י השיטה שביום רביעי יצאו בני ישראל ממצרים, שלא כשיטות השונות בגמרא שבת פז ע"ב ופרקי דרבי אליעזר ט. ולא ניכנס לנושא זה כאן.
  17. לשם מה אנחנו קיימים, או כפי שהערנו לעיל שאם תתבטל מלאכת היום השלישי ותיעלם היבשה, שוב אין צמחייה בעולם.
  18. מפרש את הפסוק שבאחרית הימים הגויים ילכו לאורם של ישראל שיזרח עליהם בגאולה העתידית. ראו הפסוק הפותח את הפרק שם: "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח", היא הפטרת הנחמה השישית שנקראת בפרשת כי תבא.
  19. המשלת עם ישראל לכוכבים מצויה כבר בבראשית רבה סה כא בדרשה על הפסוק באיוב לח ז: "בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בֹקֶר וַיָּרִיעוּ כָּל בְּנֵי אֱלֹהִים". ראו גם דברי הפיוס של יוסף לאחיו (עם עקיצה קלה) בבראשית רבה ק ט: "נמשלתם כחית השדה ומי יכול לסייף את חית השדה? נמשלתם ככוכבים, מי יכול לסייף את הכוכבים? עשרה כוכבים בקשו לאבד כוכב אחד ולא יכלו לו, שנים עשר שבטים, מה אני יכול לשנות סדרו של עולם? מפני שהם כנגד שנים עשר שעות ביום וכנגד שנים עשר מזלות ברקיע".
  20. לא בכדי נזכרים כאן העופות ולא הבהמות שכן אלה נבראו ביום השישי. אולי כוונתו גם להדגיש את הקרבנות הפשוטים של העניים שאין ידם משגת להביא קרבן בהמה (ויקרא א יד). אבל מנגד, מוכיח הנביא מלאכי (א יא) את עם ישראל: "כִּי מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם אָמַר ה' צְבָאוֹת". האם מלאכי מאוחר למרדכי ונבנה על "רבים מעמי הארץ מתיהדים" ועליית קרנה של הדת היהודית ("קיימו וקבלו") בעקבות המגילה?
  21. כאן נכנסנו לנושא אם הגויים קרויים אדם או לא (בו משמש פסוק זה אסמכתא מרכזית, יבמות סא, בבא מציעא קיד, בראשית רבה לד ועוד רבים). ראו דברינו נעשה אדם בפרשת בראשית וכן אדם כי יקריב בפרשת ויקרא.
  22. תעקור תחילה את כל בני האדם ואז תן להמן לשלוט בעולם ריק. שימו לב לשימוש הכפול והסותר של "אדם" בדרשה זו.
  23. כנסת ישראל היא בן הזוג של השבת. ראו דברינו מקדש ישראל והשבת שזה נוסח הירושלמי, היינו ארץ ישראל. לפיכך, עקירת עם ישראל כמוה כעקירת השבת שהיא כמו עקירת שכלול וכיול הבריאה. ונראה ששוב יש כאן משחק "ויכולו" – כיליון.
  24. זכות הארץ בתמוז קשורה במסורת שנזכרת בסדר עולם רבה פרק יא שבג' בתמוז אירע נס "שמש בגבעון דום" בימי יהושע.
  25. ראו מסכת תענית פרק ד משנה ו: "חמישה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז וחמישה בתשעה באב. בשבעה עשר בתמוז: נשתברו הלוחות ובטל התמיד והובקעה העיר ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל. בתשעה באב: נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ וחרב הבית בראשונה ובשניה ונלכדה ביתר ונחרשה העיר". תמוז ואב נוקטים 'תכסיס' של גישה כפולה ('ממה נפשך') מדוע אי אפשר לקיים בהם את הגזירה. אך האם שם לב הדרשן לכך שהוא עומד בתקופה בה בית שני בתחילת דרכו ושבי ציון זקוקים מאד לסיוע בחידוש היישוב בארץ, ואילו הוא כבר לוקח בחשבון את חורבן ירושלים וביתר של סוף תקופת בית שני?!
  26. לחשבון זה ששרה נפטרה בחודש חשון אין מקור ידוע. פירוש יוסף תבורי וארנון עצמון למדרש אסתר רבה (ראו הפניה במים האחרונים) מציע את הקשר לשיטה שהעקידה הייתה בחודש תשרי (ראש השנה), וחודש לאחר מכן נפטרה שרה מצער. על סמיכות האירועים, ראו דברינו חיי שרה- מחיר העקידה, אך פרק הזמן של חודש (ויותר) עדיין קשה, כפי שתבורי ועצמון מעירים.
  27. שוב מקדים הדרשן את סדר האירועים שהרי פורים קדם שנים רבות לפני חנוכה.
  28. בזכות אותם אנשי בבל שטרחו ועלו לייסד את בית שני! ובזכות עזרא שהקפיד על נשים נכריות. שוב 'עקיצה' ליהודים תושבי ממלכת פרס ומדי שלא עלו ורבים התבוללו? ועכ"פ, בחודש טבת גם הומלכה אסתר.
  29. עוד מאורע שלא ברור מקורותיו ותיארוכו לחודש שבט, וגם האירועים הקשים שמוזכרים בו: פילגש בגבעה ופסל מיכה (שאין ביניהם כל קשר הידוע לנו)
  30. ולהלן יוסיף המדרש גם את הסיבה שבחודש אדר נפטר משה ומה הייתה טעותו של המן.
  31. מובן מדוע הדרשן לא מזכיר את התאומים הראשונים במקרא, בניה של רבקה (בראשית כה כד), אבל מדוע לא מזל תאומים שבו ניתנה התורה? (פסיקתא רבתי פיסקא כ, פסיקתא דרב כהנא פיסקא יב).
  32. הדרשן התקשה כאן למצוא פסוק מתאים למה לא מזל בתולה, ואנחנו נסייע לו. ראו ירמיהו לא יב: "אָז תִּשְׂמַח בְּתוּלָה בְּמָחוֹל וּבַחֻרִים וּזְקֵנִים יַחְדָּו וְהָפַכְתִּי אֶבְלָם לְשָׂשׂוֹן וְנִחַמְתִּים וְשִׂמַּחְתִּים מִיגוֹנָם". האבל שאתה המן מתכנן ליהודים, יהפוך לשמחה ולששון והרי זה פסוקים מפורש במגילה (ט כב): " ... וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים".
  33. זה דרשה זו קשה, מה גם שע"פ הגמרא בבא בתרא יש בדברים האלה התרסה כלפי שמים: "אמר רב: עפרא לפומיה דאיוב, חברותא כלפי שמיא?". ומה גם שיכול הדרשן לחזור לזכות שופר וכפור ורגלים, שהרי תשרי הוא במזל מאזניים. או שמא נאמר שהכוונה לריבוי הצרות כתמוז ואב לעיל, שכבר ספג מזל מאזניים את צרותיו של איוב.
  34. גם דרשה זו קצת תמוהה. ראו הפסוק המלא שהוא תוכחה לבני ישראל, בפרט לאותם היושבים בבל שם ניבא יחזקאל: "וְאַתָּה בֶן אָדָם אַל תִּירָא מֵהֶם וּמִדִּבְרֵיהֶם אַל תִּירָא כִּי סָרָבִים וְסַלּוֹנִים אוֹתָךְ וְאֶל עַקְרַבִּים אַתָּה יוֹשֵׁב מִדִּבְרֵיהֶם אַל תִּירָא וּמִפְּנֵיהֶם אַל תֵּחָת כִּי בֵּית מְרִי הֵמָּה". ראו פירושי מצודות על הפסוק. אבל הדרשן בשלו, שהמן ראה את מזל עקרב וחשב שזה סימן (מזל) לא טוב.
  35. ראו קטע אחרון זה בגמרא מגילה יג ע"ב: "הפיל פור הוא הגורל, תנא: כיון שנפל פור בחדש אדר שמח שמחה גדולה, אמר: נפל לי פור בירח שמת בו משה. ולא היה יודע שבשבעה באדר מת ובשבעה באדר נולד".
  36. ראו בגמרא עבודה זרה ד ע"א: "מה דגים שבים - כל הגדול מחבירו בולע את חבירו, אף בני אדם - אלמלא מוראה של מלכות, כל הגדול מחבירו בולע את חבירו".
  37. אם נשלב את הדרשות השונות על פסוקים אלה: ירושלמי סוטה ט א: "כאילו שינה לפניו בשעה שישראל בצרה", מכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דשירה פרשה ה: "כשאין עושין רצונו של מקום כביכול שינה לפניו", בבלי מגילה טו ע"ב על הפסוק נדדה שנת המלך ופירוש רש"י שם, נקבל את הפירוש המשולב, שבשעה שעם ישראל חוטא הקב"ה כביכול ישן. אבל כאשר אומות העולם מנצלים זאת לרעה, הוא מתעורר ונוקם בהם. כך גם בפירוש רד"ק ומצודות על הפסוק.
  38. יש להם (ליהודים) שיניים גדולות ולפיכך הם אוכלים ושותים כל הזמן.
  39. ובגמרא מגילה יג ע"ב: "ואת דתי המלך אינם עשים - דמפקי לכולא שתא בשה"י פה"י". פרשני התלמוד מסבירים ששה"י פה"י הם ראשי תיבות: שבת היום, פסח היום, כמדרש לעיל שכל הזמן יש לעם ישראל חגים ושבתות. אבל שטיינזלץ מנקד שְׂהֵי פְּהֵי בלי ראשי תיבות ופרופ' זאב בן חיים טוען שזה ביטוי בפרסית שפירושו דחייה. בדומה למניאנה בספרדית (ראו הערך בויקיפדיה).
  40. כל שבעה ימים יש להם שבת, כל שלושים יום – ראש חודש. בניסן – פסח, בסיון – עצרת (חג השבועות), בתשרי – ראש השנה והצום הגדול (יום כיפור) וחג הסוכות. דרשה זו שמשמיצה את העם היהודי כעם עצל שלא עובד כל הזמן (ומפחית בכך את אוצר המלוכה), ובפרט שבת בשבוע של שבעה ימים שזה באמת חידוש של היהדות שהכעיס את השליטים – דרשה זו מתחברת לדרשות 'אנטישמיות' כמותן מצאנו באיכה רבה פתיחתא יז, מדרש אבא גוריון ג, מדרש פנים אחרות א, עבודה זרה יא ע"ב, מדרש תהלים (בובר) מזמור א ועוד. ובהזדמנות נכנס מדרשים אלה ונדון בהם.
  41. סניגוריה זו של אחשורוש על עם ישראל תמוהה וצריכה עיון. האם הוא מתמקח על המחיר?
  42. ראו מועדים אלה במסכת עבודה זרה, פרק א משנה ג: "וְאֵלּוּ אֵידֵיהֶן שֶׁל גּוֹיִם, קָלֶנְדָּא, וּסְטַרְנוּרָא, וּקְרָטֵסִים, וְיוֹם גְּנֻסְיָא שֶׁל מְלָכִים וכו' ". קָלֶנְדָּא או קָלֶנְדָּס הוא ראש השנה הרומאי היינו 1 בינואר וסטרנורא הוא 'יום האש' הפגאני שמתוארך ל 8 ימים לפני התקופה (הוא 21 בדצמבר היום הקצר), היינו 17 בדצמבר. האם שוב משליך הדרשן מסביבתו היוונית-רומית-נוצרית על אירועי המגילה בפרס כמה מאות שנים קודם?
  43. ראו דרשות על פסוק זה בראשית רבה לח ח על דור הפלגה (מגדל בבל), במדבר רבה יח ד על דתן ואבירם, ופירוש רבינו יונה על הפסוק: "כי הכסיל ... אין פיו ברשותו, כי למד שפתיו לדבר בלי עיון ומחשבה, על כן יקרנו הנזק והמכשול בדבריו תמיד". ונראה שאפשר לצרף פסוק זה לפסוקים שהצענו בהערה 6 לעיל.
  44. ראו חטאם של אנשי בית ראשון בגמרא יומא ט ע"ב: "מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, וגלוי עריות, ושפיכות דמים". יהודי שושן ופרס הם גולי בית ראשון (או צאצאיהם) וכאן מיכאל מסנגר עליהם ששוב אינם חוטאים בעבירות אלה.
  45. מוציאים עליהם קטרוג. הראשון הוא קטרוג משמים (שהביא לקטרוג היינו חורבן בידי אדם), והשני כולו קטרוג בידי בני אדם.
  46. ראו במדבר רבה כב ב: אמר משה לפני הקב"ה: ריבון העולמים! אם היינו ערלים או עובדי עבודת כוכבים או כופרים במצוות, לא היו שונאים אותנו. ואינן רודפים אחרינו אלא בשביל תורה ומצוות שנתת לנו". ובאגרת תימן לרמב"ם: "ומפני שייחד אותנו הבורא במצוותיו ובחוקותיו ..... קנאונו הגויים כולם על דתנו קנאה גדולה, וילחצו מלכיהם בשבילה לערער עלינו שטנה ואיבה". ראו דברינו שורשי האנטישמיות בפרשת מטות.
  47. דברי הפיוס של שמואל לעם בנאום בו הוכיח אותם על בחירתם בשלטון מלוכה. ראו במקור שם.
  48. לנטוש אותם. מתכתב עם הפסוק במגילה, דברי השטנה של המן שחלקם כבר הובאו לעיל: " ... וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם וְאֶת דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים וְלַמֶּלֶךְ אֵין שֹׁוֶה לְהַנִּיחָם".
  49. לא בכדי מקצר כאן הדרשן (או העורך) בציטוט הפסוק. הפסוק ממשיך שם "באהבה" ואילו כאן: בשנאה.
  50. את מדרשי היין והשיכורים שבאסתר רבה פרשה ה (שמקורם בויקרא רבה פרשת שמיני), כבר ריכזנו בדף לפורים בשם מדרשי שיכורים. את שאר המדרשים היפים רבים שבאסתר רבה, נביא בע"ה בדף נוסף.

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה