טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן־הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ־לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם: כִּי אִם־יִפֹּלוּ הָאֶחָד יָקִים אֶת־חֲבֵרוֹ וְאִילוֹ הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ: גַּם אִם־יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם וּלְאֶחָד אֵיךְ יֵחָם: וְאִם־יִתְקְפוֹ הָאֶחָד הַשְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק: (קהלת ד ט-יב).1
משנה מסכת קידושין פרק א משנה י
… כל שישנו במקרא ובמשנה ובדרך ארץ, לא במהרה הוא חוטא, שנאמר: "והחוט המשולש לא במהרה ינתק" (קהלת ד יב). וכל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ, אינו מן הישוב.2
מסכת מנחות דף מג עמוד ב – משולש המצוות
רבי אליעזר בן יעקב אומר: כל שיש לו תפילין בראשו ותפילין בזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו, הכל בחיזוק שלא יחטא, שנאמר: "והחוט המשולש לא במהרה ינתק".3
תלמוד ירושלמי מסכת קידושין פרק א הלכה ט
רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק: שומר את עצמו מן העבירה פעם ראשונה ושנייה ושלישית, מיכן והילך הקב"ה משמרו. מה טעמא: "הן כל אלה יפעל אל פעמיים שלש עם גבר" [איוב לג כט]. אמר רבי זעירא: ובלחוד דלא יתוב ליה.4 והחוט המשולש לא לעולם ינתק – אין כתיב כאן, אלא: "לא במהרה ינתק" – אִין אטרחת עלוי מיפסק הוא (אם הטרחת עליו, נפסק הוא).5
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) קהלת פרק ד
והחוט המשולש – כל מי שהוא עוסק בתורה ובמעשים טובים ובדרך ארץ: לא במהרה ינתק. ואעפ"י שהוא ניתק – חוזר: התורה חוזרת על בית אכסניה שלה.6
מסכת אבות פרק א משנה ב
שמעון הצדיק היה משירי כנסת הגדולה, הוא היה אומר: על שלשה דברים העולם עומד: על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים.7
ספרי דברים פרשת האזינו פיסקא שיב
"יעקב חבל נחלתו" … מה חבל זה משולש, כך היה יעקב שלישי לאבות וקבל שכר כולם.8 כשנולד אברהם מהו אומר? "ואח לצרה יולד" (משלי יז יז).9 וכשנולד יצחק מהו אומר? "טובים השנים מן האחד" (קהלת ד ט).10 וכשנולד יעקב מהו אומר? "והחוט המשולש לא במהרה ינתק" (שם ד יב).11
ספרי דברים פרשת נצבים פיסקא שה
… "קח לך"12 – אינו אלא בלקיחה, לפי שאין חבר נקנה אלא בקשי קשין.13 מכאן אמרו: יקנה אדם חבר לעצמו שיהא קורא עמו ושונה עמו אוכל עמו ושותה עמו וגולה לו סתריו. וכן הוא אומר: "טובים השנים מן האחד".14 "והחוט המשולש לא במהרה ינתק" – משיב הקב"ה ואומר לו למשה: תן לו תורגמן ליהושע ויהא שואל ודורש ומורה הוריות בחייך. שכשתפטר מן העולם לא יהו ישראל אומרים לו: בחיי רבך לא היית מדבר ועכשיו אתה מדבר?15
רש"י קהלת פרק ד פסוק יב
ואם יתקפו האחד – אם באו לסטים עליו לתקפו, אם שנים הם, יעמדו לנגדו. וכל שכן אם ג' הם "והחוט המשולש לא במהרה ינתק".16 דבר אחר: מי שהוא תלמיד חכם ובנו ובן בנו, שוב אין תורה פוסקת מזרעו, וכן הוא אומר: "לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך" (ישעיה נט). דבר אחר: חוט המשולש: במקרא ובמשנה ובדרך ארץ – לא במהרה הוא חוטא.17
גמרא כתובות דף סב עמוד ב
רבי חמא בר ביסא אזיל יתיב תרי סרי שני בבי מדרשא. כי אתא, אמר: לא איעביד כדעביד בן חכינאי.18 הלך וישב בבית המדרש, שלח לביתו. בא ר' אושעיא בנו וישב לפניו.19 והיה שואל אותו (ר' הושעיה) שמעתא (הלכות). ראה ששמועותיו מחודדות, חלשה דעתו, אמר: אם הייתי כאן, היה לי זרע כמו זה. עלה לביתו, נכנס בנו. עמד האב (ר' חמא) לפניו. הוא סבר, לשאול אותו דבר הלכה הוא רוצה. אמרה לו אשתו: האם יש אב שעומד בפני בנו? קרא עליו רמי בר חמא: "החוט המשולש לא במהרה ינתק" (קהלת ד יב) – זה ר' אושעיא בנו של רבי חמא בר ביסא.20
גמרא בבא בתרא דף נט עמוד א
אמר רב יהודה אמר שמואל: צינור המקלח מים לחצר חברו, ובא בעל הגג לסותמו – בעל החצר מעכב עליו …21 איתמר, רבי אושעיא אמר: מעכב, ר' חמא אמר: אינו מעכב. אזל שייליה לרבי ביסא, אמר להו: מעכב. קרי עליה רמי בר חמא: והחוט המשולש לא במהרה ינתק – זה רבי אושעיא בנו של רבי חמא בנו של רבי ביסא.22
מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק יד
חמישה תלמידים היו לו לרבן יוחנן בן זכאי, לכולן קרא להן שמות. לאליעזר בן הורקנוס קרא: בור סיד שאינו מאבד טיפה, קנקן זפותה שמשמרת את יינה. ליהושע בן חנניה קרא לו: חוט המשולש לא במהרה ינתק.23
קהלת רבה (וילנא) פרשה ד סימן ט
"טובים השנים מן האחד" – טובים השנים שהם יגעין בתורה, "מן האחד" – שעוסק זה לעצמו וזה לעצמו. "כי אם יפולו האחד יקים את חברו" – שאם שכח הלכה אחד מהם, חבירו מחזיר ההלכה. "והחוט המשולש לא במהרה ינתק" – זה הרב שהוא מחזיר להם טעותן.24
דבר אחר: "טובים השנים מן האחד" – טובים השנים שהם נושאין ונותנין בפרקמטיא, "מן האחד" – זה לעצמו וזה לעצמו. "כי אם יפולו" – שאם יפול ויסתכן אחד מהן, חבירו מעמידו. "והחוט המשולש" – כד אינון תלת.25
רבי מאיר כאשר היה רואה אחד יוצא לדרך היה קורא אליו: שלום עליך בן מיתה.26 שניים – היה קורא אליהם: שלום לכם בעלי קטטה.27 שלושה – אמר להם: שלום לכם בעלי שלום.28
ר' יוחנן אמר: טובים השנים איש לאשתו, "מן האחד" – זה לעצמו וזו לעצמה.29 "והחוט המשולש" – זה הקב"ה שהוא פוקדן בבנים.30
א"ר יצחק: טובה פרשה שנאמרה על פי שנים מפרשה שנאמרה ביחיד. בשנים, שנאמר: "ויאמר ה' אל משה ואל אהרן בארץ מצרים לאמר החודש הזה לכם וגו' " (שמות יב), מפרשה שנאמרה ביחיד שנאמר: "וידבר ה' אל משה לאמר". והחוט המשולש: "ויאמר ה' אל משה ואל אהרן לאמר אליהם" (ויקרא יא א) – לבניו לאלעזר ולאיתמר.31
דברים רבה פרשת וזאת הברכה פרשה יא סימן ד
"וזאת הברכה", אמר רבי שמואל בר נחמן: כיון שבא משה לברך את ישראל, באה התורה והקב"ה לברך את ישראל.32 וזאת הברכה – זו התורה, שנאמר בה: "וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל" (דברים ד מד). אשר ברך משה – זה משה. איש האלהים – זה הקב"ה, שנאמר: "ה' איש מלחמה" (שמות טו).33 וכל כך למה? לקיים מה שנאמר: "והחוט המשולש לא במהרה ינתק".34
שבת שלום ומועדים לשמחה
מחלקי המים
זכר למנסכי המים: "ניסוך המים בחג כדי שיתברכו עליך מי גשמים" (תוספתא סוכה ג יח).35