הֱבִיאַנִי אֶל־בֵּית הַיָּיִן וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה: (שיר השירים ב ד).1
מסכת שבת דף סג עמוד א – לימוד בחברותא
אמר רבי אבא אמר רבי שמעון בן לקיש: שני תלמידי חכמים המקשיבים זה לזה בהלכה – הקב"ה שומע לקולן, שנאמר: "היושבת בגנים חברים מקשיבים לקולך השמיעני" (שיר השירים ח יג). ואם אין עושין כן – גורמין לשכינה שמסתלקת מישראל, שנאמר: "ברח דודי ודמה לך לצבי … על הרי בשמים" (שם יד).2
אמר רבי אבא אמר רבי שמעון בן לקיש: שני תלמידי חכמים המדגילים זה לזה בהלכה – הקב"ה אוהבן, שנאמר: "ודגלו עלי אהבה". אמר רבא: והוא דידעי צורתא דשמעתא, והוא דלית להו רבה במתא למיגמר מיניה.3
שיר השירים רבה פרשה ב, וילנא סימן ג, דונסקי סימן יג – דגלים דילוגים ודיגולים באהבה
"הביאני אל בית היין" … ר' מאיר אומר: אמרה כנסת ישראל הושלט בי יצר הרע כיין ואמרתי לעגל: "אלה אלהיך ישראל" (שמות לב ד), הדין חמרא כד עלל בבר נש הוה מערבב ליה.4
אמר לו ר' יהודה: דייך מאיר, אין דורשין שיר השירים לגנאי אלא לשבח, שלא נתן שיר השירים אלא לשבחן של ישראל.5 ומהו "הביאני אל בית היין"? אמרה כנסת ישראל: הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין – זה סיני; ונתן לי שם דגלי תורה ומצות ומעשים טובים ובאהבה גדולה קבלתי אותם. רבי אבא בשם ר' יצחק אמר: אמרה כנסת ישראל: הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין – זה סיני; ונתן לי משם התורה שנדרשת מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים טמא. מנין? "ודגלו".6 ומאהבה גדולה קבלתיה, שנאמר: "ודגלו עלי אהבה".7 רבי יונה אמר: שני חברים שעוסקין בדבר הלכה, זה אומר בית אב של הלכה וזה אינו אומר בית אב של הלכה, אמר הקב"ה: "ודגלו עלי אהבה".8
אמר ר' אחא: עם הארץ שקורא לאהבה אֵיבָה, כגון ואהבת – ואייבת, אמר הקב"ה: ודילוגו עלי אהבה.9 אמר ר' יששכר: תינוק שקורא למֹשֶׁה מַשֶׁה, לאהרון אַהֲרָן, לעפרון עֶפְרָן,10 אמר הקב"ה: וליגלוגו עלי אהבה.11 אמר רבי חונייא לשעבר אדם מראה איקונין באצבעו והיה ניזוק, ועכשיו אדם מניח ידו על האזכרה כמה פעמים ואינו ניזוק, ולא עוד אלא שאמר הקב"ה וגודלו עלי אהבה, ורבנן אמרי: אפילו התינוק מדלג על האזכרה כמה פעמים ואינו ניזוק, ולא עוד, אלא אמר הקב"ה ודילוגו עלי אהבה.12
אמר ר' ברכיה: אפילו אותן הדיגולין שדיגל יעקב באביו13 – הא מה דאת אמרת:14 "ואת עורות גדיי העזים הלבישה על ידיו" (בראשית כז טז). אמר הקב"ה: בהן אני משרה שכינתי, זהו שכתוב: "ועשית יריעות עזים לאוהל על המשכן" (שמות כו ז). ולא עוד, אלא שאמר הקב"ה: ודגלו עלי אהבה – ודיגולו עלי אהבה.15
רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי: אמרה כנסת ישראל: הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין זה סיני, ושם ראיתי מיכאל ודגלו, גבריאל ודגלו. וראו עיני טקסים של מעלה ואהבתי אותם. באותה שעה אמר הקב"ה למשה: הואיל ורצונם של בני לחנות בדגלים, יחנו בדגלים, זהו שכתוב: "איש על דגלו באותות" (במדבר כ ב).16
מסכת סוטה דף מט עמוד א – כאשר תלמידי חכמים אינם נוחים זה לזה
וא"ר אילעא בר יברכיה: שני תלמידי חכמים הדרין בעיר אחת ואין נוחין זה לזה בהלכה – אחד מת ואחד גולה, שנאמר: "לנוס שמה רוצח אשר ירצח את רעהו בבלי דעת" (דברים ד מב), ואין דעת אלא תורה, שנאמר: "נדמו עמי מבלי הדעת" (הושע ד ו).17
שבת שלום ומועדים לשמחה
מחלקי המים