וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם: (ישעיהו יא ו).1
לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים: (ישעיהו יא ט)
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) עמוד תקכו – כסאו של שלמה
ר' אלעזר אמר: אלו החיות והבהמות שהיו חקוקות בכסא, חציין היו בעלי קרנים וחציין בעלי טרפות.2 ולא חקקם הקב"ה בכסא של שלמה אלא להראות מהן דוגמא לישראל לעתיד לבוא, שעתידין אלו עם אלו להיות דרים כאחד, שנאמר: וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ ופרה ודוב תרעינה וגו'.3 אמר ר' יוחנן: היו כולם נותנים קולם והיה מרעיד כל העולם כולו: שור גועה, אריה שואג, איל צוהל, נמר צורח, כבש חונב, זאב זורד, צבי מפרט, דוב מגמגם, חמור מבריס, פיל נוהם, ראם מצלצל, גפרית מלבלב, אדם מרנן, שד מזמר. זיז היה קורא וקולו עולה לשמים, נשר צועק כקול מים רבים, יונה מהגה נץ מצפצף והיה מקולו מתעוררים כל ישני ירושלים. נחש בפיו היה שורק והיו חולי ירושלים מתרפאין מקולו.4
רמב"ם הלכות מלכים פרק יב הלכה א
אל יעלה על הלב שבימות המשיח יבטל דבר ממנהגו של עולם, או יהיה שם חידוש במעשה בראשית, אלא עולם כמנהגו נוהג. וזה שנאמר בישעיה: "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ" – משל וחידה. ענין הדבר, שיהיו ישראל יושבין לבטח עם רשעי עכו"ם המשולים כזאב ונמר, שנאמר: "זאב ערבות ישדדם ונמר שוקד על עריהם". ויחזרו כולם לדת האמת, ולא יגזלו ולא ישחיתו, אלא יאכלו דבר המותר בנחת עם ישראל, שנאמר: "ואריה כבקר יאכל תבן".5 וכן כל כיוצא באלו הדברים בעניין המשיח הם משלים, ובימות המלך המשיח יוודע לכל לאיזה דבר היה משל, ומה עניין רמזו בהן.6
מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי, שמות פרק יח
אין לי אלא בני אדם בלבד, מנין שהמשפט שלום אף לבהמות ולחיות ולכל בעלי חיים? תלמוד לומר: "ושפט בצדק דלים והוכיח במישור לענוי ארץ וגו' והיה צדק אזור מתניו". מה כתוב אחריו? "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ וגו' לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את ה' " (ישעיהו יא ה-ו, ט) – דעה זו היא המשפט.7
ספרא בחוקותי פרשה א ד"ה פרק ב
"ושכבתם ואין מחריד" – לא יראים מכל ברייה. "והשבתי חיה רעה מן הארץ" – ר' יהודה אומר: מעבירם מן העולם. ר' שמעון אומר: משביתן שלא יזוקו. אמר ר' שמעון: אימתי הוא שבחו של מקום? בזמן שאין מזיקים, או בזמן שיש מזיקים ואין מזיקים.8 אמור בזמן שיש מזיקים ואין מזיקים. וכן הוא אומר: "מזמור שיר ליום השבת" – למשבית מזיקים מן העולם – משביתן שלא יזיקו. וכן הוא אומר: "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ … ושעשע יונק על חור פתן ועל מאורת צפעוני גמול ידו" … וכן הוא אומר: "גמול ידו הדה", זו חיה ההורגת את הבריות.9
ספר מורה הנבוכים חלק שלישי פרק יא
אלו הרעות הנופלות בין בני אדם מקצתם אל קצתם לפי הכוונות והתאוות והדעות והאמונות, כולם ג"כ נמשכות אחר ההעדר. מפני שהם כולם מחויבים לסכלות רוצה לומר מהעדר החכמה. כמו שהסומא מפני שהוא חסר הראות נכשל תמיד, מחבל בעצמו ועושה חבורות לזולתו גם כן, מפני שאין אצלו מי שיורהו הדרך. כן כתות בני אדם כל איש כפי סכלותו יעשה בעצמו ובזולתו רעות גדולות בחוק אישי המין. ואילו היה שם חכמה אשר יחסה לצורה האנושית כיחס הכח הרואה אל העין, היו נפסקין נזקיו כולם לעצמו ולזולתו, כי בידיעת האמת תסור השנאה והקטטה ויבטל היזק בני אדם קצתם לקצתם. כבר יעד אותו ואמר: "וגר זאב עם כבש וגו' ופרה ודוב וגו' ושעשע יונק וגו' ", ואחר כן נתן סיבתו ואמר כי הסיבה בהסתלק השנאות והקטטות וההתגברות, הוא ידיעת בני אדם בעת ההיא באמיתת השם, אמר: "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". ודעהו.10
מורה הנבוכים שם פרק כז
כבר התבאר במופת שהאדם יש לו ב' שלמויות, שלמות ראשון והוא שלמות הגוף, ושלמות אחרון והוא שלמות הנפש. ושלמותו הראשון הוא שיהיה בריא על הטוב שבעניניו הגשמים … וזה לא ישלם לאיש אחר לבדו כלל. אי אפשר להגיע כל אדם אל זה השיעור אלא בקבוץ המדיני כמו שנודע שהאדם מדיני בטבע. ושלמותו האחרון הוא שיהיה משכיל בפועל, והוא שידע כל מה שיכולת האדם לדעתו מכל הנמצאות … ומבואר הוא ג"כ שזה השלמות האחרון הנכבד א"א להגיע אליו אלא אחר הגיע השלמות הראשון … רוצה לומר תיקון ענייני בני אדם קצתם עם קצתם … עד שתתכן עמידת אנשי הארץ והתמדתם על סדר אחד להגיע כל אחד מהם אל שלמותו הראשון, ותיקון האמונות ונתינת דעות אמיתיות כאשר יגיע השלמות האחרון. וכבר כתבה התורה שני השלמויות … "ויצונו ה' לעשות את כל החוקים האלה ליראה את ה' אלהינו לטוב לנו כל הימים לחיותנו כהיום הזה" … לטוב לנו כל הימים – הכונה הענין ההוא בעצמו … להגיע אל עולם שכולו טוב וארוך והיא העמידה המתמדת. ואמרו "לחיותנו כהיום הזה" – זאת העמידה הגשמית הראשונה הנמשכת קצת זמן, אשר לא תשלם מסודרת אלא בקבוץ המדיני כמו שבארנו.11
רד"ק ישעיהו פרק יא פסוק ו
יש מפרשים כי בימות המשיח יתחלפו טבעי החיות והבהמות וישוב למה שהיה בתחילת הבריאה ובתיבת נח12 … והנכון כי טבע החיות לא תתחלף ויטרפו ויאכלו בשר כמו שהם עושים עתה, אלא הבטיח את ישראל שהחיות הרעות לא יזיקו בכל ארץ ישראל. זהו שנאמר: "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי". והטעם "כי מלאה הארץ דעה את ה' ". כיון שהם טובים ושמרו דרך ה' לא תשלוט בהם חיה רעה ולא בבהמתם ובכל אשר להם כמו שהבטיח על ידי משה רבינו ע"ה, והשבתי חיה רעה מן הארץ, ואפילו אם יעברו בארץ לא יזיקו.13
ויקרא רבה כז ד
כל מה שהקב"ה עתיד לעשות בעולם הבא, כבר הראה להם בעולם הזה. שהוא מחיה מתים, כבר החיה מתים על ידי אליהו ועל ידי אלישע ועל ידי יחזקאל. שהוא מעביר במים ביבשה … כבר העביר את ישראל על ידי משה … שהוא ממתיק את המרים, כבר עשה על ידי משה … שהוא מברך את המועט, כבר עשה על ידי אליהו ואלישע … "זאב וטלה ירעו כאחד" (ישעיה סה, כה), כבר עשה על ידי חזקיהו: "וגר זאב עם כבש".14
חג עצמאות שמח
מחלקי המים