מים ראשונים: הקב"ה קורא לעם ישראל באמצעות הנביאים: "שובו אלי ואשובה אליכם" ובני ישראל אומרים: "השיבנו אליך ונשובה", האם אלה קריאות משלימות אשר במוקדם או במאוחר תיפגשנה, או שמא שתי קריאות נפרדות משני עברי המתרס כאשר כל צד מצפה שהצד האחר יעשה את הצעד הראשון? ומה חלקם של הנביאים העומדים בתווך? האם הם שליחי הקב"ה וקוראים לעם שהוא ישוב תחילה, כלשונו של הושע בהפטרת השבת: "שובה ישראל עד ה' אלוהיך כי כשלת בעוונך", או שהם שליחי העם אל הקב"ה וקוראים לו כבסוף מגילת איכה: "השיבנו אליך ונשובה"? האם תיתכן דרך אמצעית?
ישעיהו פרק מד פסוק כב – מחייה, תשובה, גאולה
מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְכֶעָנָן חַטֹּאותֶיךָ שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ:1
יחזקאל פרק יד פסוק ו – שובו והשיבו
לָכֵן אֱמֹר אֶל בֵּית יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' שׁוּבוּ וְהָשִׁיבוּ מֵעַל גִּלּוּלֵיכֶם וּמֵעַל כָּל תּוֹעֲבֹתֵיכֶם הָשִׁיבוּ פְנֵיכֶם:2
ירמיהו פרק לא פסוק יז – השיבני ואשובה
שָׁמוֹעַ שָׁמַעְתִּי אֶפְרַיִם מִתְנוֹדֵד יִסַּרְתַּנִי וָאִוָּסֵר כְּעֵגֶל לֹא לֻמָּד הֲשִׁיבֵנִי וְאָשׁוּבָה כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהָי:3
זכריה פרק א פסוקים ג-ד – שובו אלי ואשובה אליכם4
וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת שׁוּבוּ אֵלַי נְאֻם ה' צְבָאוֹת וְאָשׁוּב אֲלֵיכֶם אָמַר ה' צְבָאוֹת: אַל תִּהְיוּ כַאֲבֹתֵיכֶם אֲשֶׁר קָרְאוּ אֲלֵיהֶם הַנְּבִיאִים הָרִאשֹׁנִים לֵאמֹר כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת שׁוּבוּ נָא מִדַּרְכֵיכֶם הָרָעִים ומעליליכם וּמַעַלְלֵיכֶם הָרָעִים וְלֹא שָׁמְעוּ וְלֹא הִקְשִׁיבוּ אֵלַי נְאֻם ה':5
מגילת איכה פרק ה יט-כב – "השיבנו" בעקבות החורבן
אַתָּה ה' לְעוֹלָם תֵּשֵׁב כִּסְאֲךָ לְדֹר וָדוֹר: לָמָּה לָנֶצַח תִּשְׁכָּחֵנוּ תַּעַזְבֵנוּ לְאֹרֶךְ יָמִים: הֲשִׁיבֵנוּ ה' אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם: כִּי אִם מָאֹס מְאַסְתָּנוּ קָצַפְתָּ עָלֵינוּ עַד מְאֹד:6
איכה רבה פרשה ה סימן כא – בעקבות החורבן השני
"השיבנו ה' אליך ונשובה", אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה: רבש"ע, שלך הוא: "השיבנו". אמר להם: שלכם הוא, שנאמר: "שובו אלי ואשובה אליכם נאם ה' " (זכריה א ג). אמרה לפניו: רבש"ע, שלך הוא, שנאמר: "שובנו אלהי ישענו" (תהלים פה ה). לכך נאמר: "השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם", כאדם הראשון, כמה דאת אמרת: "ויגרש את האדם וישכן מקדם לגן עדן" (בראשית ג).7
איכה רבה (וילנא) פתיחתא כה – ערב החורבן
א"ר יונתן: שלוש שנים ומחצה עשתה השכינה יושבת על הר הזיתים, סבורה שמא ישראל יעשו תשובה ולא עשו. והיתה בת קול מכרזת ואומרת: "שובו בנים שובבים" (ירמיה ג),8 "שובו אלי ואשובה אליכם" (מלאכי ג ז). וכיון שלא עשו תשובה, אמרה: "אלך אשובה אל מקומי" (הושע ה טו).9 על אותה שעה הוא אומר: "תְּנוּ לַה' אֱלֹהֵיכֶם כָּבוֹד בְּטֶרֶם יַחְשִׁךְ" (ירמיה יג טז) – בטרם יחשיך לכם מדברי תורה, בטרם יחשיך לכם מדברי נבואה: "ובטרם יתנגפו רגליכם על הרי נשף" (המשך הפסוק שם).10
תהלים פרק פ –שלוש קריאות "השיבנו"
לִפְנֵי אֶפְרַיִם וּבִנְיָמִן וּמְנַשֶּׁה עוֹרְרָה אֶת גְּבוּרָתֶךָ וּלְכָה לִישֻׁעָתָה לָּנוּ: אֱלֹהִים הֲשִׁיבֵנוּ וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה: …
תְּשִׂימֵנוּ מָדוֹן לִשְׁכֵנֵינוּ וְאֹיְבֵינוּ יִלְעֲגוּ לָמוֹ: אֱלֹהִים צְבָאוֹת הֲשִׁיבֵנוּ וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה: …
וְלֹא נָסוֹג מִמֶּךָּ תְּחַיֵּנוּ וּבְשִׁמְךָ נִקְרָא: ה' אֱלֹהִים צְבָאוֹת הֲשִׁיבֵנוּ הָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה:11
תהלים פרק פה פסוק ה – שובנו אלוהי ישענו
שׁוּבֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ וְהָפֵר כַּעַסְךָ עִמָּנוּ:12
מדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור פה – שנינו כאחד
"אספת כל עברתך השיבות מחרון אפך". וכן יחזקאל אמר: "וְכָלָה אַפִּי וַהֲנִחוֹתִי חֲמָתִי בָּם וְהִנֶּחָמְתִּי" (יחזקאל ה יג), וכן הושע אמר: "ארפא משובתם וגו' " (הושע יד ה). אמרו בני קרח: עד מתי אתם אומרים: "שובו בנים שובבים" (ירמיה ג יד).13 ישראל אומרים לך: שוב אתה בתחילה, שנאמר: "שובה ה' עד מתי" (תהלים צ יג), ואתה אומר: לא, כי אלא "שובה ישראל" בתחילה.14 לא אתה תשוב לעצמך, ולא אנו נשוב לעצמנו, אלא שנינו כאחד, שנאמר: "שובנו אלהי ישענו". מה אתה אומר: "הלעולם תאנף בנו" – אם אנו עושין תשובה אין אתה מקבלנו? הלא אתה תשוב תחיינו, כשם שאמר יחזקאל: "הנה אני פותח את קברותיכם … ונתתי רוחי בכם וחייתם" (יחזקאל לז יב, יד).15
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא מד שובה ישראל – ניפגש באמצע הדרך
דבר אחר: "שובה ישראל עד ה' אלהיך". (משל) לבן מלך שהיה רחוק מאביו מהלך מאה יום, אמרו לו אוהביו: חזור אצל אביך. אמר להם: איני יכול. שלח אביו ואמר לו: הלך מה שאתה יכול לפי כוחך ואני בא אצלך בשאר הדרך. כך אמר להם הקב"ה: "שובו אלי ואשובה אליכם" (מלאכי ג ז).16
שיר השירים רבה ה ב – פתח כחודה של מחט
"קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק פִּתְחִי לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי" (שיר השירים ה ב). … – רבי יסא אמר: אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: בני, פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרניות נכנסות בו".17
שבת שלום
שנה טובה וגמר חתימה טובה18
מחלקי המים
מים אחרונים 1: בהערה 7 ציינו בקצרה שיש המשך לכל הנושא בסוגיה בגמרא סנהדרין צז ע"ב, במחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע אם הגאולה תלויה בתשובה (שיטת ר' אליעזר) או שאין הדבר תלוי אלא בקץ וברצון הקב"ה ומתי שתבוא תבוא. עפ"י ר' יהושע מנוטלת התשובה לגמרי בהקשר לגאולה.
מים אחרונים 2: בהמשך לתיקו במדרש איכה רבה ה כא, שגור בפי דרשנים ואנשי שיח שיש 'מדרש' אשר ממשיך את הדיון שם וחותם כך: "כנסת ישראל אומרת: השיבנו ה' אליך ונשובה, והקב"ה אומר: שובו אלי ואשובה אליכם – יחיד ורבים הלכה כרבים". ונראה שזו אמרה חסידית המיוחסת לאישיות זו או אחרת בעולם החסידות. ראו דיון כאן.