וְלָקְחוּ לַטָּמֵא מֵעֲפַר שְׂרֵפַת הַחַטָּאת וְנָתַן עָלָיו מַיִם חַיִּים אֶל כֶּלִי: (במדבר יט יז).1
וַיַּחְפְּרוּ עַבְדֵי־יִצְחָק בַּנָּחַל וַיִּמְצְאוּ־שָׁם בְּאֵר מַיִם חַיִּים: (בראשית כו יט).2
וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְשָׁחַט אֶת־הַצִּפּוֹר הָאֶחָת אֶל־כְּלִי־חֶרֶשׂ עַל־מַיִם חַיִּים: (ויקרא פרק יד ה).3
וְחִטֵּא אֶת־הַבַּיִת בְּדַם הַצִּפּוֹר וּבַמַּיִם הַחַיִּים וּבַצִּפֹּר הַחַיָּה וּבְעֵץ הָאֶרֶז וּבָאֵזֹב וּבִשְׁנִי הַתּוֹלָעַת: (ויקרא יד נב).4
וְכִי־יִטְהַר הַזָּב מִזּוֹבוֹ וְסָפַר לוֹ שִׁבְעַת יָמִים לְטָהֳרָתוֹ וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בְּשָׂרוֹ בְּמַיִם חַיִּים וְטָהֵר: (ויקרא טו יג).5
כִּי־שְׁתַּיִם רָעוֹת עָשָׂה עַמִּי אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם חַיִּים לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים אֲשֶׁר לֹא־יָכִלוּ הַמָּיִם: (ירמיהו ב יג).6
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יֵצְאוּ מַיִם־חַיִּים מִירוּשָׁלִַם חֶצְיָם אֶל־הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי וְחֶצְיָם אֶל־הַיָּם הָאַחֲרוֹן בַּקַּיִץ וּבָחֹרֶף יִהְיֶה: (זכריה יד ח).7
מַעְיַן גַּנִּים בְּאֵר מַיִם חַיִּים וְנֹזְלִים מִן־לְבָנוֹן: (שיר השירים ד טו).8
רמב"ם הלכות מקוואות פרק ט – המקווה המשובח מכולם9
שש מעלות במקוואות זו למעלה מזו.10 הראשון, מי גְבָאִים11 ומי בורות שִׁיחִין ומערות, וכיוצא בהן ממים המכונסין בקרקע … הרי הן בחזקת טהורין וכשירין לעשות מהן עיסה הטבולה לחלה וליטול מהן לַיָדַיִם … למעלה מהן, מי תמצית12 שלא פסקו, אלא עדיין הגשמים יורדין וההרים בוצצין והן נמשכין ונקווים … הרי הן כשרין לתרומה וליטול מהן לידים ומטביל בהן את המים שנטמאו … למעלה מהן, מקוה שיש בו מ' סאה מים שאינם שאובין שבו טובל כל אדם טמא13 … ובו מטבילין את כל הכלים הטמאים ואת הידים שמטביליו לקודש … למעלה מזה, המעיין שמימיו מועטין והרבו עליו מים שאובין, שוה למקוה שאין מטהרין במים הנמשכין ממנו אלא במים הנקוין ועומדין … למעלה מזה, המעיין שלא נתערב בו מים שאובין אבל מימיו מוּכִּים, כגון שהיו מימיו מרים או מלוחים …למעלה מזה, המעיין שמימיו מים חיים, שבהן בלבד טובלים בו הזבים הזכרים ולוקחין מהן לטהרת המצורע ולקדש מי חטאת.14
אבות דרבי נתן נוסח א פרק לא – המים החיים בגוף האדם שהוא עולם
רבי יוסי הגלילי אומר: כל מה שברא הקב"ה בארץ, ברא באדם. מָשְׁלוּ משל, למה הדבר דומה? לאחד שנטל את העץ ומבקש לצור צורות הרבה ואין לו מקום לצור ויש לו צער. אבל המצייר בארץ [מצייר] והולך ומבדיל הרבה הרבה.15 אבל הקב"ה … בחכמתו ובתבונתו ברא את כל העולם כולו וברא את השמים ואת הארץ עליונים ותחתונים ויצר באדם כל מה שברא בעולמו.16 … נחלים בעולם נחלים באדם – אלו דמעות [של אדם]. חומות בעולם חומות באדם – אלו שפתותיו של אדם. … אשכולות בעולם אשכולות באדם – זה דדיו של אדם. … בורות בעולם בורות באדם – זה טיבורו של אדם. מים חיים בעולם מים חיים באדם – זה דמו של אדם.17
מסכת ברכות דף נו עמוד ב – הרואה באר בחלום
אמר רבי חנינא: הרואה באר בחלום – רואה שלום, שנאמר: "ויחפרו עבדי יצחק בנחל וימצאו שם באר מים חיים".18 רבי נתן אומר: מצא תורה, שנאמר: "כי מוצאִי מצא חיים" (משלי ח לה) וכתיב הכא: "באר מים חיים".19 רבא אמר: חיים ממש.20
ספרי במדבר פרשת חקת פיסקא קכח ונתן עליו – מי מעיין דווקא
"ונתן עליו מים חיים אל כלי", במי מעיין הכתוב מְדַבֵּר. אתה אומר במי מעיין הכתוב מדבר, או אינו מדבר אלא במים שהם חיים לעולם? אעפ"י שאין ראיה לדבר זכר לדבר, שנאמר: "ויחפרו עבדי יצחק בנחל וימצאו שם באר מים חיים" (בראשית כו יט), הא מה תלמוד לומר: "ונתן עליו מים חיים" – במי מעיין הכתוב מדבר.21
אבות דרבי נתן נוסח א פרק לג – מים חיים ומתוקים בקריעת ים סוף
בשעה שעמדו אבותינו על הים אמר להם משה: קומו עברו. אמרו לו: לא נעבור עד שנעשה הים נקבים נקבים. נטל משה מטהו והכה על הים ונעשה נקבים נקבים …22 אמר להם משה: קומו עברו. אמרו לו: לא נעבור עד שנעשה לפנינו נאדות. נטל משה את המטה והכה על הים ונעשה נאדות, שנאמר: "נצבו כמו נד נוזלים" (שם טו ח). … והיו הנודות מושכין שמן ודבש לתוך פיהן של תינוקות והן יונקין מהן, שנאמר: "ויניקהו דבש מסלע" (דברים לב יג). ויש אומרים: היה יוצא להם מים חיים מן הים ושותין בתוך הגזרים, לפי שמימי הים מלוחים הן, שנאמר: "נוזלים". ואין נוזלים אלא מתוקים, שנאמר: "באר מים חיים ונוזלים מן לבנון" (שיר השירים ד טו).23
בראשית רבה מח י פרשת וירא – הכל בזכות יוקח נא מעט מים של אברהם
"יוקח נא מעט מים" (בראשית יח ד)24, ר' אלעזר בשם ר' סימאי: אמר הקב"ה לאברהם: אתה אמרת: "יוקח נא מעט מים", חייך שאני פורע לבניך במדבר וביישוב ולעתיד לבוא. זהו שכתוב: "אז ישיר ישראל את השירה הזאת עלי באר ענו לה" (במדבר כא יז) – הרי במדבר. בארץ כנען מנין? "ארץ נחלי מים עינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר" (דברים ח ז). לעתיד לבוא מנין? תלמוד לומר: "והיה ביום ההוא יצאו מים חיים מירושלים" (זכריה יד ח).25
מדרש תהלים (בובר) מזמור כג – מי מנוחות
"על מי מנוחות ינהלני". אמר ר' שמואל: יש מים שנאים לשתות ואין נאים לרחוץ. ויש מים שנאים לרחוץ ואין נאים לשתות. אבל מי הבאר, נאים לשתות ונאים לרחוץ; נוח לעצם ומרפא לנפש, שנאמר: "על מי מנוחות ינהלני".26
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: נסיים בכבודה של פרשת פרה. ירושלמי מסכת מגילה פרק ג הלכה ה: "רבי לוי בשם רבי חמא בר חנינה: בדין הוא שתקדום החודש לפרה.27 שבאחד בניסן הוקם המשכן ובשני נשרפה הפרה. ולמה פרה קודמת? שהיא טהרתן של כל ישראל".