מים ראשונים: כבר דנו בנושא זה באופן חלקי בדברינו ייכתב עווני בפרשת חוקת, אגב הדיון בחטא משה ואהרון במי מריבה. שם הבטחנו לשוב ולהרחיב בנושא, בהזדמנות נאותה, וערב יום כיפורים הוא זמן טוב לקיים הבטחות (הגם שעשינו התרת נדרים).
לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי־פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה (תהלים לב א).1
נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וכו': (שמות לד ז, פרשת כי תשא).2
רש"י על הפסוק
אשרי נשוי פשע – שהקב"ה נושא פשע ומכסה חטאיו.3
יומא דף פו עמוד ב
אמר רב יהודה: רב רמי,4 כתיב: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה" (תהלים לב א) וכתיב: "מכסה פשעיו לא יצליח" (משלי כח יג)!5 לא קשיא: הא בחטא מפורסם, הא – בחטא שאינו מפורסם.6 רב זוטרא בר טוביה אמר רב נחמן: כאן – בעבירות שבין אדם לחברו, כאן – בעבירות שבין אדם למקום.7
וצריך לפרוט את החטא, שנאמר: "אנא חטא העם הזה חטאה גדולה ויעשו להם אלוהי זהב", דברי רבי יהודה בן בבא. רבי עקיבא אומר: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה". אלא מהו שאמר משה "ויעשו להם אלוהי זהב"? – כדרבי ינאי. דאמר רבי ינאי: אמר משה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, כסף וזהב שהרבית להם לישראל עד שאמרו די – גרם להם שיעשו אלוהי זהב.8
שני פרנסים טובים עמדו להם לישראל, משה ודוד. משה אמר: יכתב סורחני, שנאמר: "יען לא האמנתם בי להקדישני". דוד אמר: אל יכתב סורחני, שנאמר: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה".9 משל דמשה ודוד למה הדבר דומה? לשתי נשים שלקו בבית דין, אחת קלקלה ואחת אכלה פגי שביעית.10 אמרה להן אותה שאכלה פגי שביעית: בבקשה מכם, הודיעו על מה היא לוקה,11 שלא יאמרו על מה שזו לוקה זו לוקה. הביאו פגי שביעית ותלו בצווארה, והיו מכריזין לפניה ואומרין: על עסקי שביעית היא לוקה.12
מפרסמין את החנפין מפני חילול השם, שנאמר: "וּבְשׁוּב צַדִּיק מִצִדְקוֹ וְעָשָׂה עָוֶל וְנָתַתִּי מִכְשׁוֹל לְפָנָיו הוּא יָמוּת" (יחזקאל ג כ).13
רמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה ה
ושבח גדול לשב שיתודה ברבים ויודיע פשעיו להם ומגלה עבירות שבינו לבין חבירו לאחרים ואומר להם: אמנם חטאתי לפלוני ועשיתי לו כך וכך והריני היום שב ומתנחם.14 וכל המתגאה ואינו מודיע אלא מכסה פשעיו, אין תשובתו גמורה, שנאמר: "מכסה פשעיו לא יצליח". במה דברים אמורים – בעבירות שבין אדם לחבירו, אבל בעבירות שבין אדם למקום אינו צריך לפרסם עצמו ועזות פנים היא לו אם גילם. אלא שב לפני האל ברוך הוא ופורט חטאיו לפניו, ומתודה עליהם לפני רבים סתם.15 וטובה היא לו שלא נתגלה עונו, שנאמר: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה".16
השגת הראב"ד: במה דברים אמורים בעבירות שבין אדם לחבירו – אמר אברהם: וכן עבירות המפורסמות ומגולות אף על פי שאינן עם חבירו, שכמו שנתפרסם החטא, כך צריך לפרסם התשובה ויתבייש ברבים.17
ספרי במדבר פרשת פינחס פיסקא קלז
… "על אשר לא קדשתם אותי" (דברים לב נא) – הא אם קדשתם אותי עדיין לא הגיע זמנכם ליפטר.
שני פרנסים עמדו לישראל: אחד אמר: אל יכתב סורחני, ואחד אומר: יכתב סורחני. דוד אמר: אל יכתב סורחני, שנאמר: "לדוד משכיל אשרי נשוי פשע כסוי חטאה" (תהלים לב א). משה אמר: יכתב סורחני, שנאמר: על אשר מריתם פי במדבר סין במריבת העדה להקדישני.18 משל למה הדבר דומה? לשתי נשים שהיו לוקות בבית דין: אחת לוקה על שקלקלה ואחת לוקה על שגנבה פגי שביעית. זו שגנבה פגי שביעית אומרת: בבקשה מכם הודיעו סורחני, שלא יהיו העומדים סבורים לומר כשם שזו קלקלה אף זו קלקלה. תלו לה הפגים בצוארה והיה הכרוז מכריז לפניה: על הפגים זו לוקה.19
ר' אלעזר המודעי אומר: בוא וראה כמה צדיקים חביבים לפני הקב"ה. שבכל מקום שמזכיר מיתתם, שם מזכיר סורחונם.20 וכל כך למה? כדי שלא יהיה להם פתחון פה לבאי עולם לומר מעשים מקולקלים היו בהם בסתר לפיכך מתו. כך, בארבעה מקומות מזכיר מיתתן של בני אהרן, ובכל מקום שהוא מזכיר מיתתן שם מזכיר סרחונם. להודיעך, שלא היתה בהם אלא זו בלבד. והרי דברים קל וחומר: ומה אם כך חס המקום על הצדיקים בשעת הכעס, קל וחומר בשעת רצון, שנאמר: "כה אמר ה' בעת רצון עניתיך וביום ישועה עזרתיך" (ישעיה מט ח).21
ספרי דברים פיסקא כו
שני פרנסים טובים עמדו להם לישראל משה ודוד מלך ישראל. משה אמר לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, עבירה שעברתי תיכתב אחרי. שלא יהיו הבריות אומרים דומה שזייף משה בתורה או שאמר דבר שלא נצטווה ….22
דוד אמר לפני המקום: עבירה שעברתי, לא תיכתב אחרי. אמר לו המקום: לא שוה לך שיהו הבריות אומרים בשביל שאהבו מחל לו? משל לאחד שלוה מן המלך אלף כורים חטים בשנה. היו הכל אומרים: איפשר שזה יכול לעמוד באלף כורים חטים בשנה ואינו ממשכנו המלך, אלא כתב לו אפוכי? פעם אחת שייר ולא שקל לו כלום, נכנס המלך לביתו ונטל בניו ובנותיו והעמידם על אבן המכר. באותה שעה ידעו הכל שלא שייר בידו כלום. אף כל פורעניות שהיו באות על דוד היו מכופלות, שנאמר: "ואת הכבשה ישלם ארבעתים" (שמואל ב יב ו). רבי חנינה אומר: ארבעתים – ששה עשר. אף נתן הנביא בא והוכיחו על אותו מעשה שעשה.23
מסכת ברכות דף לד עמוד ב
ואמר רב כהנא: חציף עלי מאן דמפרש חטאיה, שנאמר: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה".24
בראשית רבה פרשת בראשית פרשה כב סימן ו
דבר אחר: "אם תטיב" – אני מוחל לך על עונותיך. "ואם לא" – חטאו של אותו האיש גדוש ומגודש.25 ר' ברכיה בשם ר' שמעון בר אמי אמר: "לדוד משכיל אשרי נשוי פשע כסוי חטאה"- אשריו לאדם שהוא גבוה מפשעו ולא פשעו גבוה ממנו.26
שנה טובה ותטיב לנו החתימה
מחלקי המים
מים אחרונים: ראה מדרש ויקרא רבה ויקרא רבה לב ו, פרשת אמור : "אמר ר' שמעון בן לקיש: במקום אשר תשחט העולה תשחט החטאת (ויקרא ו, יח). כל כך למה? כדי שלא יתפרסמו החטאים". באותה קרן צפונית של המזבח בה שחטו את העולות, הם קרבנות שבאים אם לקיום מצווה (כקרבן תמיד) ואם כנדר או נדבה של יחיד – באותה קרן צפונית מקריבים גם קרבנות חטאת שבאים לכפר על מעשה לא ראוי שנעשה. ערבוב זה, עד שאין לדעת איזה מהם הוא חטאת ואיזה מהם הוא עולה, מטרתו להצניע (להצפין? "דברים שהם צפונים") את קרבנות החטאת ולהבליעם בין קרבנות הנדר והנדבה. האם קבלנו סיוע נוסף לשיטת דוד?