לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ עַל כֵּן עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ: (שיר השירים פרק א פסוק ג).
כִּי זֶה אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ עוֹלָם וָעֶד הוּא יְנַהֲגֵנוּ עַל מוּת: (תהלים פרק מח פסוק טו, חתימת שיר של יום שני).1
מכילתא דרבי ישמעאל בשלח – מס' דשירה פרשה ג ד"ה זה אלי
"זה אלי ואנוהו" … ר' עקיבא אומר: אדבר בנאותיו ובשבחיו של מי שאמר והיה העולם בפני כל אומות העולם.2 שהרי אומות העולם שואלין את ישראל לומר: "מה דודך מדוד שככה השבעתנו" (שיר השירים ה ט), שכך אתם מתים עליו, וכך אתם נהרגין עליו, שנאמר: "על כן עלמות אהבוך" (שם א ג) – אהבוך עד מות, וכתיב: "כי עליך הורגנו כל היום" (תהלים מד כג)!3 הרי אתם נאים הרי אתם גיבורים, בואו והתערבו עמנו. וישראל אומרים להם לאומות העולם: מכירין אתם אותו? נאמר לכם מקצת שבחו: "דודי צח ואדום דגול מרבבה" (שיר השירים ה י). כיון ששומעין שכך שבחו, אומרים לישראל: נלכה עמכם, שנאמר: "אנה הולך דודך היפה בנשים אנה פנה דודך ונבקשנו עמך". וישראל אומרים להם: אין לכם חלק בו, אלא: "דודי לי ואני לו" (שיר השירים ב טז), "אני לדודי ודודי לי הרועה בשושנים" (שם ו ג).4
שיר השירים רבה פרשה ז סימן ב
"שובי שובי השולמית ונחזה בך" – אומות העולם אומרות לישראל: עד מתי אתם מתים על אלהיכם ומשלמין לו?5 זהו שכתוב: "על כן עלמות אהבוך". ועד מתי אתם נהרגין עליו? כדכתיב: "כי עליך הורגנו כל היום" (תהלים מד כג). ועד מתי אתם גומלין טובות עליו ולו לעצמו, והוא גומל לכם רעות? בואו לכם אצלנו ואנו ממנים אתכם דוכסין אפרכין ואיסטרטיליטין. "ונחזה בך" – ואתון תהון מחזיתיה דעלמא, זהו שכתוב (שמות יח) ואתה תחזה מכל העם.6 וישראל משיבין להם: "מה תחזו בשולמית – כמחולת המחנים"?7 שמעתם מימיכם אברהם יצחק ויעקב עבדו עבודת כוכבים שיעבדו בניהם אחריהם? ולא אבותינו עבדו עבודת כוכבים ולא אנו נעבוד עבודת כוכבים אחריהם …8
שיר השירים רבה פרשה א (סימן ג וילנא, סימן כג דונסקי)
"על כן עלמות אהבוך" – על שהעלמת מהם יום המיתה ויום הנחמה, אהבוך.9
"על כן עלמות אהבוך" – בעלמות ובזריזות.
"על כן עלמות אהבוך" – אלו בעלי תשובה.
"על כן עלמות אהבוך" – זו כת השלישית, שנאמר: "וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת הַכֶּסֶף וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת הַזָּהָב הוּא יִקְרָא בִשְׁמִי וַאֲנִי אֶעֱנֶה אֹתוֹ אָמַרְתִּי עַמִּי הוּא וְהוּא יֹאמַר ה' אֱלֹהָי" (זכריה יג ט).10
"על כן עלמות אהבוך" – אלו הגרים,11
"על כן עלמות אהבוך" – זה דורו של שמד שנאמר (תהלים מד) כי עליך הורגנו כל היום נחשבנו כצאן טבחה …12
ויקרא רבה פרשה יא סימן ט
רבי ברכיה ורבי חלבו ועולא מִבִּירָה13 ורבי אלעזר בשם רבי חנינא: עתיד הקב"ה להיות ראש חוֹלָה14 לצדיקים לעתיד לבא. זהו שכתוב: "שיתו לבכם לחילה" (תהלים מח יד) – לחוֹלָה. והם חלים לפניו בַּעֲלָמוּת ומראים עליו כאילו באצבע ואומרים: "כִּי זֶה אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ עוֹלָם וָעֶד הוּא יְנַהֲגֵנוּ עַל מוּת" (שם טו) – בַּעֲלָמוּת, בזריזות.15 "עלמות" – כאותן עלמות. כמו שאתה אומר: "בתוך עלמות תופפות" (תהלים סח כו).
"על מות" – תרגם עקילס: אֲתָנָסִיאָה; עולם שאין בו מות.16
"על מות" – בשני עולמות. ינהגנו בעולם הזה וינהגנו בעולם הבא.17
ויקרא רבה פרשה ג סימן ז18
… וכן הוא אומר: "לריח שמניך טובים שמן תורק שמך" (שיר השירים א, ג) – שכרינו שבאנו ללמוד תורתך, שפכת לנו תורה כשמן המורק מכלי לכלי ואין קולו נשמע. לכך נאמר: "שמן תורק שמך". "על כן עלמות אהבוך" (שם) – ואפילו אומות העולם מכירים בחכמה ובבינה ובדעה ובהשכל מגיעים לגופה של תורתך, היו אוהבים אותך אהבה גמורה. בין כשהוא טוב להם בין כשהוא רע להם. לכך נאמר: "עלמות אהבוך".19
שבת שלום
מחלקי המים