כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ: כִּי תַחְבֹּט זֵיתְךָ לֹא תְפַאֵר אַחֲרֶיךָ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה: כִּי תִבְצֹר כַּרְמְךָ לֹא תְעוֹלֵל אַחֲרֶיךָ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה: וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת הַדָּבָר הַזֶּה: (דברים כד יט-כב).1
מסכת חולין דף קלא עמוד א – בכרם, בתבואה ובאילן
ארבע מתנות עניים שבכרם: הַפֶּרֶט2 והעוללות3 והשכחה והפאה, ושלוש שבתבואה: הלקט4 והשכחה והפאה, שנים שבאילן: השכחה והפאה.5
משנה מסכת פאה פרק א משנה א – שיעור בפאה
אלו דברים שאין להם שיעור: הפאה והבכורים והראיון וגמילות חסדים ותלמוד תורה.6
תוספתא מסכת פאה (ליברמן) פרק א הלכה ו – אופן נתינת הפיאה
אמר ר' שמעון: מפני ארבעה דברים לא יתן אדם פיאה אלא בסוף: מפני גזל העניים ומפני בטול העניים ומפני מראית העין ומפני הרמאין.7 מפני גזל העניים כיצד? שלא יראה שעה שאין שם אדם ויאמר לעני מדעתו: בוא וטול לך פיאה זו.8 ומפני בטול עניים כיצד? שלא יהו עניים יושבין ומשמרין כל היום ואומרים: עכשיו הוא נותן פיאה עכשיו הוא נותן פאה. אלא מתוך שניתנה בסוף, הולך ועושה מלאכתו ובא ונוטלה באחרונה.9 ומפני מראית העין כיצד? שלא יהו עוברין ושבין אומרים: ראו היאך פלוני שקצר את שדהו ולא הניח ממנו פיאה, שכך כתוב בתורה לא תכלה פאת שדך וגו'. ומפני הרמאין כיצד? שלא יאמרו כבר נתננו. דבר אחר: שלא יניח את היפה ויתן מן הרע.10
מסכת פאה פרק ד משנה ד – באילו כלים
פאה אין קוצרין אותה במַגָּלוֹת ואין עוקרין אותה בקרדומות, כדי שלא יכו איש את רעהו.11
מסכת פאה פרק ז משנה א – דין שכחה בזית
כל זית שיש לו שֵׁם בשדה, כזית הנטופה בשעתו, ושכחו – אינו שכחה. במה דברים אמורים? בשמו ובמעשיו ובמקומו. בשמו – שהיה שִׁפְכוֹנִי או בֵישָׁנִי.12 במעשיו – שהוא עושה הרבה. במקומו – שהוא עומד בצד הגת או בצד הפרצה. ושאר כל הזיתים, שנים – שכחה ושלשה – אינן שכחה. רבי יוסי אומר אין שכחה לזיתים.13
מסכת פאה פרק ה משנה ד – עני בדרכים
בעל הבית שהיה עובר ממקום למקום וצריך ליטול לקט שכחה ופאה ומעשר עני, יטול. וכשיחזור לביתו ישלם, דברי ר' אליעזר. וחכמים אומרים עני היה באותה שעה.14
ספרא אמור פרשה י פרק יג – למה מתנות עניים בפרשת המועדים
"ובקוצרכם את קציר ארצכם לא תכלה פאת שדך בקוצרך ולקט קצירך לא תלקט" (ויקרא כג כב), אמר רבי אוורדימס ברבי יוסי:15 וכי מה ראה הכתוב ליתנה באמצע הרגלים, פסח ועצרת מיכן וראש השנה ויום הכיפורים מיכן? 16 אלא ללמד שכל מי שהוא מוציא לקט שכחה ופיאה ומעשר עני, מעלים עליו כאילו בית המקדש קיים, והוא מקריב קרבנותיו לתוכו.17 וכל מי שאינו מוציא לקט שכחה ופיאה ומעשר עני, מעלים עליו כאילו בית המקדש קיים ואינו מקרב קרבנותיו לתוכו, "לעני ולגר תעזוב אותם אני ה' אלהיכם".18
תוספתא פאה פרק ג הלכה ח – מצוה שלא לדעתנו
מעשה בחסיד אחד ששכח עומר בתוך שדהו ואמר לבנו: צא והקריב עלי פר לעולה ופר לשלמים. אמר לו: אבא, מה ראית לשמוח במצוה זו מכל מצות האמורות בתורה? אמר לו: כל מצות שבתורה, נתן לנו המקום לדעתנו.19 זו, שלא לדעתנו. שאילו עשינוה ברצון לפני המקום, לא באת מצוה זו לידינו.20 אמר לו: הרי הוא אומר: "כי תקצור קצירך וגו' " – קבע לו הכתוב ברכה.21 והלא דברים קל וחומר, מה אם מי שלא נתכוון לזכות וזכה, מעלין עליו כאילו זכה; המתכוין לזכות וזכה, על אחת כמה וכמה.22
מסכת יבמות דף מז עמוד א – כחלק מתהליך הגיור
… ומודיעין אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות, ומודיעין אותו עון לקט שכחה ופאה ומעשר עני. ומודיעין אותו עונשן של מצות, אומרים לו: הוי יודע, שעד שלא באת למידה זו, אכלת חֵלֶב אי אתה ענוש כרת, חיללת שבת אי אתה ענוש סקילה, ועכשיו, אכלת חלב – ענוש כרת, חיללת שבת – ענוש סקילה.23
רות רבה פרשה ה סימן ט – גלגל החוזר בעולם
"ותאמר לה חמותה איפה לקטת היום" (רות ב יט) – תני בשם ר' יהושע: יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני, העני עושה עם בעל הבית. שכן רות אמרה לנעמי: "שם האיש אשר עשיתי עמו היום" – "אשר עשה עמי" אין כתיב כאן, אלא: "אשר עשיתי עמו", הרבה פעולות והרבה טובות עשיתי עמו בשביל פרוסה שנתן לי.24 … א"ר נחמן: כתוב: "כי בגלל הדבר הזה" (דברים טו י)25 – גלגל הוא שחוזר בעולם. הדין עלמא דמי לגלגל אינטיליא, דמתמלי מתרוקן ודמתרוקן מתמלי.26 בר קפרא אמר: אין לך אדם שאינו בא למדה זאת. אם לא הוא בנו, ואם לא בנו בן בנו.27
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: הדין של בעל בית שנחשב לעני כשהוא בדרכים מזכיר סיפור שמספרים על החפץ חיים שחי בצניעות גדולה ופעם אחת בא לבקר אותו תלמיד שנעשה ברבות השנים אדם אמיד ונחרד לנוכח ביתו הדל והצנוע של החפץ חיים ותמה איך "רבן של ישראל" גר בבית כ"כ ירוד ואיפה הקהילה שתדאג לו (וגם הוא מוכן להשתתף). שאל אותו החפץ חיים: ואיפה הדירה שלך? ענה הגביר: אני כעת בדרך. ענה לו החפץ חיים: גם אני בדרך …