וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח תֶּרַח הוֹלִיד אֶת־אַבְרָם אֶת־נָחוֹר וְאֶת־הָרָן … וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת־אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת־לוֹט בֶּן־הָרָן בֶּן־בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד־חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם: (בראשית יא כו-לא).1
משנה מסכת אבות פרק ה משנה ב – אברהם מקבל שכר כולם
עשרה דורות מאדם עד נח להודיע כמה ארך אפים לפניו. שכל הדורות היו מכעיסין ובאין, עד שהביא עליהם את מי המבול. עשרה דורות מנח עד אברהם להודיע כמה ארך אפים לפניו. שכל הדורות היו מכעיסין ובאין, עד שבא אברהם וקבל עליו שכר כולם.2
בראשית רבה לח ב פרשת נח – דור הפלגה מיד לאחר המבול
רבי אבא פתח: "אִם תִּכְתּוֹשׁ־אֶת־הָאֱוִיל בַּמַּכְתֵּשׁ בְּתוֹךְ הָרִיפוֹת בַּעֱלִי לֹא־תָסוּר מֵעָלָיו אִוַּלְתּוֹ" (משלי כז כב) – אמר רבי אבא בר כהנא: כזה שהוא כותש את השעורים במלבן. סבור שהוא מביאן לידי מוטב, ועד שהוא עולה ועד שהוא יורד, "לא תסור מעליו אולתו".3 כך דור המבול ודור הַפְּלַגָּה "שנתיים אחר המבול" (בראשית יא י), "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים" (שם יא א).4
בראשית רבה לח ו – מתכוננים להרס הבא של העולם
"ודברים אחדים" – שאמרו דברים חדים, אמרו: אחת לאלף ותרנ"ו שנה הרקיע מתמוטט. בואו ונעשה סמוכות, אחד מן הצפון ואחד מן הדרום, ואחד מן המערב, וזה שכאן סומכו מן המזרח. זהו שכתוב: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים".5
סדר עולם רבה (ליינר) פרק א – אברהם היה (בסוף) בדור הפלגה
מאדם עד המבול אלף ותרנ"ו שנים: וזה פרטן, אדם ק"ל, שת ק"ה, אנוש צ', קינן ע', מהללאל ס"ה, ירד קס"ב, חנוך ס"ה, מתושלח קפ"ז, למך קפ"ב ונח בן שש מאות שנה וגו' (בראשית ז ו).6 חנוך קבר את אדם, וחיה אחריו נ"ז שנה. מתושלח מיצה ימיו עד המבול.7 מן המבול עד הפלגה ש"מ שנה.8 נמצא נח חיה אחר הפלגה עשר שנים.9 אבינו אברהם היה בפלגה בין מ"ח שנה.10
אמר רבי יוסי: נביא גדול היה עבר שקרא שם בנו פלג ברוח הקודש, שנאמר: "כי בימיו נפלגה הארץ" (בראשית י כה), אם בתחילת ימיו, והלא יקטן אחיו היה קטן ממנו והוליד י"ג משפחות ונתפלגו, ואם באמצע ימיו והלא לא בא לסתום אלא לפרש,11 הא אינו אומר כי בימיו נפלגה הארץ, אלא בסוף ימיו.12
בראשית רבה סד ד – מה הביא את אברהם לאמונה בבורא עולם
"עקב אשר שמע אברהם בקולי" (בראשית כו ה) – רבי יוחנן ורבי חנינא שניהם אומרים: בן ארבעים ושמונה שנה הכיר אברהם את בוראו. ריש לקיש אמר: בן שלוש שנים הכיר אברהם את בוראו מנין עק"ב.13
מסכת עבודה זרה דף יח עמוד ב – נמנע מלהצטרף לבוני המגדל
אמר רב שמואל בר נחמני א"ר יונתן: אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים – זה אברהם אבינו, שלא הלך בעצת אנשי דור הפלגה, שרשעים היו, שנאמר: הבה נבנה לנו עיר …14
המדרש הגדול פרשת נח, יא ג – מתעמת עם בוני המגדל
"ויאמרו איש אל רעהו" … מה עשו? היו מלבנים לבנים ושורפים אותן כיוצר חרס, והיו בונים את העיר והמגדל עד שבנו אותו גבוה כשבעה מילין ומעלותיו במזרח ובמערב. אלו שהיו יורדין, היו יורדין ברוח מערבית. ואלו שהיו מעלין את האבנים, היו מעלים אותם ברוח מזרחית. ואם היה אדם נופל ומת, אין משִׂימים לבם עליו. ואם הייתה לבינה נופלת, היו בוכין ואומרין: אוי לנו! אימתי תעלה אחרת תחתיה.15 ועבר אברהם אבינו והוא בן ארבעים ושמונה שנים באותה שעה, וראה אותן והלעיג בם וקיללן בשם אלוהיו, שנאמר: "בלע ה' פלג לשונם" (תהלים נה י). ומאסו דבריו כאבן שהיא מושלכת על פני השדה. ועליו הכתוב אומר: "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה" (תהלים קיח כב).16
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וירא סימן כד – מתווכח ולבסוף נפרד מהם
"ויסע משם אברהם" (בראשית כ א)17 – זהו שאומר הכתוב: "לא ישבתי עם מתי שוא וגו', שנאתי קהל מרעים וגו' " (תהלים כו ד ה). לא ישבתי עם מתי שוא – אלו אנשי המגדל שהיו מתי שוא, הלכו ואמרו לאברהם: בוא ותשב אתנו שאתה גיבור. שאנו רואים להקב"ה שישב לו למעלן, והניח אותנו למטן … אמר להם אברהם: ומה אתם מבקשים מן הקב"ה שיושב למעלה, שמא אמר לכם לכו ויגעו ופרנסו אותי? הוא בורא והוא מפרנס, הוא עשה והוא סובל, מה אתם מבקשים ממנו? "ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל" (בראשית יא ד), ונשים עבודה זרה שלנו למעלה הימנו, ונעשה עמו מלחמה … אמר להם אברהם: למה כל אלה? אמרו לו: שלא יעשה לנו כמו שעשה לראשונים. אמר להם: הִנָחְתֶּם "מגדול עוז שם ה' " (משלי יח י), ואתם אומרים נעשה לנו שם? מה עשה להם הקב"ה? הפיצם .. ואברהם לא היה לו עסק עמהם … התחיל אברהם לומר "לא ישבתי עם מתי שוא וגו', שנאתי קהל מרעים". לכך נאמר: "ויסע משם אברהם".18
מדרש ילמדנו (מאן) ילקוט תלמוד תורה – בראשית אות מט (בראשית י יא) – ארבעה החסידים
ארבעה חסידים היו שם בדור הַפְּלַגָּה: שם, ועבר, ונח, ואברהם. שם ועבר ואברהם הטמינו עצמן. אשור פירש מהם, שנאמר: "מן הארץ ההיא יצא אשור", אל תקרי מן הארץ ההיא, אלא מן העצה ההיא. הלך ובנה נינוה, לפיכך חמל עליו בימי יונה ולא הפכה. אבל נח עמד ומסר עצמו על קדושת השם והיה מוחה בהם, ולא קבלו ממנו. ילמדנו.19
רד"ק בראשית פרק יא פסוק א – החכמים והצדיקים פורשים
ודברים אחדים – הסכמה אחת היה להם … ללכת בארץ ולבקש להם מקום רחב ידים וישכנו שם כולם ולא יפוצו הנה הנה בהיותם לעם רב. והיה זה שלש מאות וארבעים שנים אחר המבול. בהסכמתם זאת בנראה לא היו נח ובניו שם ועבר ויפת, כי חכמים וצדיקים היו. וכן היו באמת חכמים רבים בדור, כי החכמות כמו שכתבנו חוברו בזמנים ההם עם אורך שנות האנשים היחידים ההם. וספרי החכמות אשר חברו עד המבול היו ביד נח ובניו. גם נח שהאריך ימים וכן שם בנו אי אפשר שלא חברו ספרים בחכמות. גם אברהם אבינו היה אז בדור הפלגה בן ארבעים וחמש שנים, ובאמת חכם גדול היה ובן ארבעים שנים הכיר את בוראו כדברי קצת רז"ל …20
מדרש ילמדנו (מאן) ילקוט תלמוד תורה – בראשית אות פח (בראשית יח יז) – הקשר לסדום21
"וה' אמר המכסה אני מאברהם אשר אני עושה" (בראשית יחי ז). א"ר לוי: למה גילה הקב"ה לאברהם? מפני שהיה אברהם מהרהר על דור המבול ועל דור הפלגה, שאי אפשר שלא היה בהם עשרים צדיקים או עשרה צדיקים שיתלה להם בזכותם. לפיכך אמר הקב"ה: גולה אני לו, שלא יהא אומר אף בסדום היו צדיקים. לא הספיק לומר, מיד: "וה' אמר המכסה אני מאברהם אשר אני עושה".22
רש"י בראשית פרק יט כ – אנשי צוער שבאו משנער נצלו
העיר הזאת קרובה – קרובה ישיבתה נתיישבה מקרוב, לפיכך לא נתמלאה סאתה עדיין. ומה היא קריבתה? מדור הפלגה שנתפלגו האנשים והתחילו להתיישב איש איש במקומו, והיא הייתה בשנת מות פלג, ומשם ועד כאן חמשים ושתים שנה.23
בראשית רבה לח י פרשת נח – אב המון גויים מחדש משפחות שאבדו בדור הפלגה
"ויפץ ה' אותם משם על פני כל הארץ" (בראשית יא ח). ר' יהודה אמר: אמר הלכו להם בני צור לצידון ובני צידון לצור, מצרים תופס את ארצו.24 ר' נחמיה אמר: כל אחד ואחד תופס ארצו שהיה תחילת שבתו שם ולשם הוא חוזר. אלא מהו "ויפץ"? שנכנסו כל הארצות בראשי תורים, והיתה כל אחד ואחד בולעת אנשי מקומה.25 רבנן אמרי: אין "ויפץ" אלא "ויצף" – הציף עליהן הים, והציף שלושים משפחות מהן.26 רבי לוי אמר: אין לך צרה באה לאדם, שאין לאחרים בה ריוח. אותן שלושים משפחות מהיכן עמדו? מאברהם: שש עשרה מקטורה ושתים עשרה מישמעאל. ואילו הן שתיים האחרות? "ויאמר ה' לה שני גוים בבטנך" (בראשית כה כג).27
שבת שלום
וגשמים בעיתם וכתיקונם28
מחלקי המים