מים ראשונים: כבר נדרשנו לנושא רציחה ושפיכות דמים, הן בדברינו קין והבל הרצח הראשון בפרשת בראשית והן בדברינו לא תרצח בפרשת יתרו. בשניהם נדרשנו גם לפסוק שלנו שהרי הוא הציווי הברור הראשון של התורה, מלבד מה שאדם יכול להבין מעצמו, על רציחה או כלשון הרמב"ם: שמירת הנפש. ואם נכפול דברים ונחזור על מדרשים ומקורות שהבאנו שם, עם שואבי המים הסליחה ובע"ה יקוים בנו: אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש (חגיגה ג ע"א).
שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם: (בראשית ט ו).1
רס"ג ספר האמונות והדעות מאמר ג – בין איסור רציחה להענשה
… דן על קין בעבור הרגו הבל, נד ונע בלבד, ודן אחרי כן בהריגה כל רוצח. וזה ג"כ איננו ביטול,2 כי הקב"ה לא צוה להרוג את הרוצח, כי אם בדיין ועדים. וכיון שלא נמצא זה בעת הרוג קין את הבל, לא נתחייב ההרג, אך ענשו בזולתו. הלא תראה שאמר לנח (בראשית ט ו) "שופך דם האדם באדם דמו ישפך".3
בראשית רבה טז ו פרשת בראשית – מצוות אדם הראשון (באי בראשית)
"ויצו ה' אלהים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכל תאכל" (בראשית ב טז) – ר' לוי אמר: צווהו על שש מצות. "ויצו" – על עבודת כוכבים, כמו שאתה אומר: "כי הואיל הלך אחרי צו" (הושע ה יא). "ה' " – על ברכת השם, כמו שאתה אומר: "ונוקב שם ה' " (ויקרא כד טז). "אלהים" – אלו הדיינין, שנאמר: "אלהים לא תקלל" (שמות כב כז). "על האדם" – זו שפיכות דמים, שנאמר: "שופך דם האדם" (בראשית ט ו). "לאמר" – זה גילוי עריות, שנאמר (ירמיה ג) לאמר הן ישלח איש את אשתו וגו'. "מכל עץ הגן אכול תאכל" – צווהו על הגזל.4
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דבחדש יתרו פרשה ח – ממעט דמות המלך
כיצד נתנו עשרת הדברות? ה' על לוח זה וה' על לוח זה.5 – כתיב אנכי יי' אלהיך וכנגדו לא תרצח, מגיד הכתוב שכל מי ששופך דם, מעלה עליו הכתוב כאלו ממעט בדמות המלך.6 משל למלך בשר ודם שנכנס למדינה והעמיד לו איקונות ועשה לו צלמים וטבעו לו מטבעות; לאחר זמן כפו לו איקונותיו שברו לו צלמיו ובטלו לו מטבעותיו ומיעטו בדמותו של מלך. כך, כל מי שהוא שופך דמים, מעלה עליו הכתוב כאלו ממעט בדמות המלך, שנאמר: "שופך דם האדם וגו' כי בצלם אלהים עשה את האדם" (בראשית ט ו).7
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מס' דבחדש פרשה ח – אזהרה
לא תרצח למה נאמר? לפי שנאמר: "שופך דם האדם" (בראשית ט ו), עונש שמענו אזהרה לא שמענו! תלמוד לומר: לא תרצח.8
מסכת סנהדרין דף עב עמוד ב – בדין רודף
רודף שהיה רודף אחר חבירו להורגו, אומר לו: ראה שישראל הוא, ובן ברית הוא,9 והתורה אמרה: "שופך דם האדם באדם דמו ישפך" (בראשית ט ו), אמרה תורה: הצל דמו של זה בדמו של זה.10
שמות רבה טז ב פרשת בא – ייהרג ואל יהרוג
תנינן: בכל מתרפאין חוץ מעבודת כוכבים, וגילוי עריות, ושפיכות דמים. כיצד? שאם יאמרו לו לאדם בוא והרוג את הנפש ואתה מתרפא, אל ישמע להן. שכן כתיב: (בראשית ט) שופך דם האדם באדם דמו ישפך, הואיל וכל מי שהוא שופך דם האדם באדם דמו ישפך, היאך יכול החולה להתרפאות בשפיכות דמים?!11
שמות רבה ל טז פרשת משפטים – הריגה בשוגג
לכך, אין מצוה שלא הזהיר עליה הקב"ה … "מכה איש ומת, מות יומת" (שמות כא יב) – מי גרם לו מיתה? שלא נסתכל בתורה, שכתוב בה: "שופך דם האדם באדם דמו ישפך" (בראשית ט ו). משל לאדם שקיפח איקונין של מלך ועלה לבימה.12 אמר המלך: לא קראת בַּדיוֹטַגְמָא שלי,13 שכל מי שנוגע באיקונין שלי הוא אָבֵד? למה לא חסת על עצמך? כך, אם הרג אדם נפש, כאילו הוא מעביר איקונין של מלך והוא נידון ואין לו חיים, שאדם נברא בדמות מלאכי השרת. ואם הרג בשגגה נתן לו האלהים מקום שיברח לשם.14 ואם הרג במזיד, אפילו כהן גדול הוא נהרג.15
דברים רבה (ליברמן) פרשת ואתחנן – קטיעת שרשרת הרציחות
"אורך ימים" – אמרו ישראל: היכן הוא אריכות ימים? אדם הורג נפש, ואף הוא נהרג, שנאמר: "שופך דם האדם באדם דמו ישפך" (בראשית ט ו), נמצאו הכל נהרגין ונרצחין בחייהם, ואיזו היא אריכות ימים?! אמר להם הקב"ה: איכפת לכם, חייכם שאני מתקין לכם רפואה שתתקנו לכם ערי מקלט, שאם יהרג אדם בשגגה, יהא בורח לערי מקלט ונמלט מגואל הדם.16
דברים רבה ב כה פרשת ואתחנן – הפסוק לא תמיד מתקיים
… על ששה דברים נצטווה אדם הראשון על עבודת כוכבים, ועל חלול השם, ועל הדינים, ועל שפיכת דמים, ועל גילוי עריות, ועל הגזל … ועל כןלן יש סליחה חוץ משפיכות דמים, שנאמר: "שופך דם האדם באדם דמו ישפך" (בראשית ט). א"ר לוי: והרי כמה בני אדם שהרגו ומתו על מטותיהן.17 השיבו אותו: מהו "באדם דמו ישפך" – כשיבואו כל בני אדם לעתיד לבוא, אותה שעה דמו ישפך.18
אמרו: מעשה בשני אחים שהרג אחד מהם את חבירו. מה עשתה אמן? נטלה כוס אחד ומלאתו מדמו והניחה אותו במגדל. והיתה נכנסת כל יום ויום ומצאה אותו הדם תוסס. פעם אחת נכנסה והביטה אותו ומצאו ששתק. אותה שעה ידעה שנהרג בנה האחר לקיים מה שנאמר: "שופך דם האדם באדם דמו ישפך". 19
פירוש חזקוני – הכח של בית הדין
"כי בצלם אלהים" – דוגמת אלהים לא תקלל. "עשה את האדם" – שיהא דיין ושופט לירא ממנו.20
שבת שלום וחודש טוב
וגשמים בעיתם וכתיקונם
מחלקי המים
מים אחרונים: תם הדף ולא נשלם העניין. ראה איכה רבה ב ד, ד טז וכן קהלת רבה י א על הדם התוסס של זכריה, עד שנבוזרדאן הרוצח הגדול, ששחט עליו שמונים אלף פרחי כהונה, חזר בתשובה בעקבות הפסוק שלנו. וראה עוד תנחומא לך לך יט על אברהם שחשש ששפך דמים במלחמת ארבעת המלכים, קטעי מדרשים – גניזה (מאן) עמוד סג על השטן שטען כנגד אברהם בעקידה שהוא שופך דמים, מדרש שכל טוב בראשית לז על ראובן שמזהיר את האחים על שפך דם על בסיס הפסוק שלנו ועוד.