ויקרא רבה ב י פרשת ויקרא – בשבח האבות
"מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם" (ויקרא א ב) – ברוך המקום שֶׁסָּפַר עצמו עם הצדיקים הראשונים.1 אדם העלה שור על גבי המזבח, שנאמר: "וְתִיטַב לַה' מִשּׁוֹר פָּר מַקְרִן מַפְרִיס" (תהלים סט לב).2 נח קיים מה שכתוב בתורה, שנאמר: "וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ לַה' וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהוֹר וַיַּעַל עֹלֹת בַּמִּזְבֵּחַ" (בראשית ח כ).3 אברהם קיים את התורה כולה, שנאמר: "עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מִצְוֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי" (בראשית כו ה) – שהוא עשה קרבן והקריב איל.4 יצחק קיים מה שכתוב בתורה והשליך עצמו לפני אביו כשה זבוח.5 יעקב קיים מה שכתוב בתורה, שנאמר: "וַיִּתְּנוּ אֶל יַעֲקֹב אֵת כָּל אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּיָדָם … וַיִּטְמֹן אֹתָם יַעֲקֹב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר עִם שְׁכֶם" (בראשית לה ד).6 יהודה קיים מה שכתוב בתורה, שנאמר: "בֹּא אֶל אֵשֶׁת אָחִיךָ וְיַבֵּם אֹתָהּ וְהָקֵם זֶרַע לְאָחִיךָ" (בראשית לח ח).7 יוסף קיים מה שכתוב בתורה, שנאמר: "כבד את אביך וגו', לא תרצח לא תנאף לא תגנוב לא תענה לא תחמוד" (שמות כ).8
עד שלא נתנה תורה להם והם עשו אותה מאליהם. לפיכך אהבם הקב"ה אהבה גמורה והשווה את שמם לשמו הגדול. עליהם הוא אומר: "אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה' " (תהלים קיט א), ואומר: "הצור תמים פעלו" (דברים לב ד), ואומר: "האל תמים דרכו" (תהלים יח לא).9
מסכת ברכות דף ד עמוד ב – מעלת הפרק תהילה לדוד
אמר רבי אלעזר אמר רבי אבינא: כל האומר "תהילה לדוד" (תהלים פרק קמה) בכל יום שלוש פעמים – מובטח לו שהוא בן העולם הבא.10 מאי טעמא? אילימא משום דאתיא באל"ף בי"ת – נימא: "אשרי תמימי דרך" (תהלים קיט) דאתיא בתמניא אפין!11 אלא משום דאית ביה: "פותח את ידך" – נימא הלל הגדול דכתיב ביה: "נותן לחם לכל בשר" (תהלים קלו כה) – אלא: משום דאית ביה תרתי.12
תלמוד ירושלמי מסכת קידושין פרק א הלכה ט – תמימים במצוות
משנה:13 כל העושה מצוה אחת, מטיבין לו ומאריכין לו ימיו ונוחל את הארץ. וכל שאינו עושה מצוה אחת, אין מטיבין לו ואין מאריכין לו ימיו ואינו נוחל את הארץ. גמרא: כל העושה מצוה אחת מטיבין לו כו', הא כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה, ואת אמרת אכן!14 אלא כן אנן קיימין בְּמְחוּצֶה. עשה מצוה אחת מטיבין לו ומאריכין את ימיו ונוחל את הארץ, והעובר עבירה אחת אין מטיבין לו ואין מאריכין ימיו ואינו נוחל את הארץ.15
תמן תנינן: הא כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה.16 אמר רבי זעירה: מי שבאת לידו ספק עבירה ולא עשאה.17 אמר רבי יוסי בי רבי בון: מי שייחד לו מצוה ולא עבר עליה מימיו.18 מה אית לך?19 אמר רבי מר עוקבן: כגון כיבוד אב ואם.20 אמר רבי מנא: "אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה' " – כהולכים בתורת ה'.21 אמר רבי אבון: "אף לא פעלו עוולה בדרכיו הלכו" – כבדרכיו הלכו.22
מדרש תהלים (בובר) מזמור קיט – תמימות עם ה' 23
"אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה' ". אמר שלמה המלך ע"ה: "מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו" (משלי כ ז). … והקב"ה לא בקש מאברהם אלא שיהיה תמים, שנאמר: "התהלך לפני והיה תמים" (בראשית יז א).24 וכן אמר משה לישראל: "תמים תהיה עם ה' אלהיך" (דברים יח יג). לפני ה' אלהיך אין כתיב כאן, אלא עם ה' אלהיך – אם היית תמים, הרי אתה עם ה' אלהיך.25
דבר אחר: "אשרי תמימי דרך". דור המדבר חסידים היו, וכן היה ר' אליעזר אומר: "אִסְפוּ לִי חֲסִידָי" (תהלים נ ה), ולא קבלו ישראל עליהם את התורה עד שהלאה אותם … מאתים וארבעים מיל הלכו ישראל כשקבלו התורה, שנים עשר מיל לפניהם, ושנים עשר מיל לאחריהם, על כל דיבור ודיבור, לכך נאמר אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה', בתמימות קבלו את התורה. אמר להם: "לא תבשל גדי בחלב אמו" (שמות כג יט), ולא אמרו: למה לא נבשל? אלא קבלו עליהם. אמר להם: "כל חלב שור וכשב ועז לא תאכלו" (ויקרא ז כד), ולא אמרו לו: למה? אלא קבלו עליהם. ואף על פי שקבלו עליהם, לא אמרו: מה שכרן ונעשה אותן? לכך אמר: "אשרי תמימי דרך".26
דבר אחר: "אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה' ". זהו שאמר הכתוב: "יונתי בחגוי הסלע" (שיר השירים ב יד), אמר ר' יהודה הלוי בר שלום בשם ר' יהודה בר סימון: אין כתיב יונה אלא יונתי ומה יונתי? אמר הקב"ה: אצלי הם תמים כיונה, אבל אצל אומות העולם ערומים כנחשים, לכך נאמר: "יונתי".27
למה בסוף המזמורים אמר: "תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי", אמר ר' יהודה [הלוי] בר שלום בשם ר' חגיי בר אלעזר: בנוהג שבעולם, כבש שהוא אובד מן הצאן, וכן שור שהוא אבד מן המרעה, מי מבקש את מי? הכבש לרועה, או הרועה לכבש? הוי אומר: הרועה את הכבש, כך אמר דוד לפני הקב"ה: רבש"ע, בַּקֵּשׁ אותנו ככבש הזה, כמה שאמרת על ידי שמואל הנביא: בקש ה' לו איש כלבבו (שמואל א יג יד), בחנני ה' ונסני בתום שעשיתי, תעיתי כשה אובד בקש עבדך שאני תמים כשה, שנאמר: שה תמים.28
שבת שלום
מחלקי המים