וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן: (שמות כח א).1
וַיֹּאמֶר אַל תִּקְרַב הֲלֹם שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא: (שמות ג ה).2
שמות רבה פרשה לז סימן א – משה סבור שהוא יהיה הכהן הגדול
"ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך" … משל למלך שהיה לו אוהב ובקש למנות קתליקוס3 ומנהו על כל בית גנזיו. לאחר ימים בקש לעשות אסטרטיגוס4 והיה אותו אוהבו סבור שמא יעשהו ולא עשאהו … כך ביקש הקדוש ברוך הוא למנות על מלאכת המשכן ועשאו למשה גזבר על הדיינין ועל הכל. וכשבקש לעשות הקב"ה כהן גדול, היה משה סבור שהוא נעשה כהן גדול.5 אמר לו הקב"ה: לך ומנה לי כהן גדול. אמר לפניו: ריבון העולם, מאיזה שבט אמנה לך? אמר לו: משבט לוי. אותה השעה שמח משה. אמר: כך שבטי חביב! אמר לו הקב"ה: אהרן אחיך הוא. לכך נאמר: "ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך".6
ויקרא רבה יא ו פרשת שמיני – עונש למשה
אמר ר' שמואל בן נחמן: כל שבעת ימי הסנה היה הקב"ה מפתה את משה שילך בשליחותו למצרים … בשביעי אמר לו: "שלח נא ביד תשלח". אמר לו הקב"ה: משה, אתה אומר לי "שלח נא ביד תשלח"? חייך שאני צוררה לך בכנפיך.7 אימתי פרעו לו? ר' ברכיה אמר: כל שבעת ימי אדר היה משה מבקש שיכנס לארץ ישראל ובשביעי אמר לו: "כי לא תעבור את הירדן הזה".8 ר' חלבו אמר: כל שבעת ימי המילואים היה משה משמש בכהונה גדולה וכסבור, שלו היא. בשביעי אמר לו: לא שלך היא, אלא של אהרון אחיך היא.9
ר' יודן בשם ר' יוסי ברבי יהודה ור' ברכיה בשם ר' יהושע בן קרחה: כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, לא נמנע משה מלשמש בכהונה גדולה.10
שמות רבה סוף פרשה ב – אל תקרב הלום בסנה
"ויאמר הנני" – הנני לכהונה ולמלכות. אמר לו הקב"ה: במקום עמודו של עולם אתה עומד? אברהם אמר: "הנני" ואתה אומר "הנני"?11 ביקש משה שיעמדו ממנו כוהנים ומלכים.12 אמר לו הקב"ה: "אל תקרב הלום" – כלומר, לא יהיו בניך מקריבים, שכבר מתוקנת הכהונה לאהרן אחיך … כבר מתוקנת המלוכה לדוד וכו'.13
שמות רבה לז ד – לך משה יש תפקיד אחר
זהו שכתוב: "לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי". כשאמר הקב"ה למשה: "ואתה הקרב אליך" הורע לו.14 אמר לו [הקב"ה למשה]: תורה הייתה לי ונתתיה לך, שאילולי היא, איבדתי עולמי.15 משל לחכם שנטל קרובתו ועשתה עמו י' שנים ולא ילדה, אמר לה: בקשי לי אישה. אמר לה: יכול אני ליטול חוץ מרשותך, אלא שהייתי מבקש ענותנותך.16 כך אמר הקב"ה למשה: יכול הייתי לעשות לאחיך כהן גדול חוץ מדעתך, אלא שהייתי מבקש שתהא גדול עליו.17
אבות דרבי נתן נוסח א פרק לד – אין למשה המשכיות ואוי לאותה המשכיות
"ויהונתן בן גרשום בן מנשה" (שופטים יח ל)18 – וכי בן מנשה היה? והלא בן משה היה. אלא לפי שלא נדמו מעשיו למשה אביו לפיכך תולין במנשה.19
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים 1: מי עוד ענה ב"הנני" לקריאה אליו (חוץ מאברהם ומשה שנזכרו בשמות רבה לעיל)? יצחק לאברהם בעקדה (בראשית כב), עשו ויעקב ליצחק אביהם (בראשית כז), יעקב למלאך הקורא לו לשוב לארץ (בראשית לא) ובירידתו למצרים (בראשית מו), יוסף ליעקב כששלח אותו לראות שלום אחיו (בראשית לז), שמואל מספר פעמים במענה לקריאת ה' ועלי (שמואל א ג), ישעיהו בקבלת השליחות (ישעיהו ו), ואולי עוד שהשמטנו.
מים אחרונים 2: כנגד מדרש שמות רבה סוף פרשה ב לעיל, אשר ממעיט בערכו של משה בהשוואה לאברהם, ניתן להעמיד לא מעט מדרשים בכיוון הנגדי. ראו למשל את מדרש שמות רבה ב ו שבכל הקריאות הכפולות: אברהם | אברהם, יעקב | יעקב, שמואל | שמואל, יש פָּסֵק (קו אנכי מפריד) על מנת לתת מרווח בקריאה, אבל לא אצל משה, בשל הדחיפות בשליחות להוציא את עם ישראל הנאנק תחת שעבוד מצרים. ראו דרשה זו בדברינו בין משה לאבות בפרשת וארא. וההמשך שם הוא שעם משה "לא הפסיק הדבור כל ימיו". וכשבני ישראל מבקשים ללמוד תורה מפי האבות, הם שולחים אותם למשה "שלמד את התורה מפי הקב"ה". עם כל מנהיגותו המעשית של משה את בני ישראל ארבעים שנה, וגם אם שימש בכהונה גדולה זמן מה והיה לו דין של מלך, גם אם היה גדול הנביאים, ייעודו המרכזי לדורות הוא מנהיגות רוחנית-דתית: הנחלת התורה לאורך כל הדורות. לשמש פה ומשען לכל תלמיד וותיק שעתיד לחדש ולהתחדש (ירושלמי פאה ב ו), להיכנס לבית המדרש ולא להבין על הם מדברים (מנחות כט ע"ב). לפיכך "אל תקרב הלום", לא לכהונה ולא למלוכה – ייעודך משה הוא להיות דגם וסמל לתלמידי החכמים שבכל דור.
מים אחרונים 3: עם 'סגירת הגיליון' צץ ועלה כנגדנו הסיפור על הנכרי שבא לפני שמאי והלל וביקש להתגייר "על מנת שתשימני כהן גדול". ראו שני הנוסחים של סיפור זה, איך שמאי דוחה אותו ("אל תקרב הלום") והלל מקרב אותו ("ואתה הקרב אליך"), בדברינו הגר שביקש להיות כהן גדול בפרשת במדבר. האם נוכל לומר שצאצאי משה לא זכו שמי מהם יהיה כהן גדול, אבל לגר מצא הלל דרך שנכדו יכול להיות כהן גדול.