מסכת ראש השנה דף יא עמוד א – מחנה לשרה ורחל
בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה. מנלן? אמר רבי אלעזר: אתיא "פקידה" "פקידה", אתיא "זכירה" "זכירה": כתיב ברחל: "ויזכור אלהים את רחל" (בראשית ל כב) וכתיב בחנה: "ויזכרה ה' " (שמואל א א), ואתיא "זכירה" "זכירה" מראש השנה, דכתיב: "שבתון זכרון תרועה" (ויקרא כג כד).1 "פקידה" "פקידה" – כתיב בחנה: "כי פקד ה' את חנה" (שמואל א ב כא), וכתיב בשרה: "וה' פקד את שרה" (בראשית כא א).2
וַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר עָלַץ לִבִּי בַּה' רָמָה קַרְנִי בַּה' רָחַב פִּי עַל אוֹיְבַי כִּי שָׂמַחְתִּי בִּישׁוּעָתֶךָ: אֵין קָדוֹשׁ כַּה' כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ: אַל תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה יֵצֵא עָתָק מִפִּיכֶם כִּי אֵל דֵּעוֹת ה' וְלוֹ נִתְכְּנוּ עֲלִלוֹת … ה' מֵמִית וּמְחַיֶּה מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל: ה' מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף מְרוֹמֵם:3 מֵקִים מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן לְהוֹשִׁיב עִם נְדִיבִים וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם כִּי לַה' מְצֻקֵי אֶרֶץ וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל4 … ה' יָדִין אַפְסֵי אָרֶץ וְיִתֶּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ: (שמואל א פרק ב פסוקים א-י).5
מסכת ברכות דף לא עמוד א – מקור תפילת לחש
אמר רבי חייא בר אבא: … יכול יתפלל אדם כל היום כולו – כבר מפורש על ידי דניאל: "וזמנין תלתא ביומא ברך על ברכוהי ומצלי" (דניאל ו יא) … יכול יתפלל אדם לכל רוח שירצה? – תלמוד לומר: "נגד ירושלים" (שם). יכול יהא כוללן בבת אחת? – כבר מפורש על ידי דוד, דכתיב: "עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרַיִם אָשִׂיחָה וְאֶהֱמֶה וַיִּשְׁמַע קוֹלִי" (תהלים נה יח). יכול ישמיע קולו בתפילתו? – כבר מפורש על ידי חנה, שנאמר: "וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ" (שמואל א א יג). יכול ישאל אדם צרכיו ואחר כך יתפלל? – כבר מפורש על ידי שלמה, שנאמר: "לשמוע אל הרינה ואל התפילה" (מלכים א ח כח), רינה – זו תפילה, תפילה – זו בקשה.6
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים ואתחנן דף ו עמוד א – מעין שמונה עשרה
וחכמי ישראל אמרו: מצאנו בתפילת חנה מעין י"ח. רמה קרני – מגן אברהם. ממית ומחיה – מחיה המתים. אין קדוש כה' – האל הקדוש. כי אל דעות ה' – חונן הדעת.7 ונכשלים אזרו חיל – הרוצה בתשובה. מוריד שאול ויעל – מרבה לסלוח. כי שמחתי בישועתך – גואל ישראל. מקים מעפר דל – רופא חולי עמו ישראל. שבעים בלחם נשכרו – מברך השנים. רגלי חסידיו ישמור – מקבץ נדחי עמו ישראל. ידין אפסי ארץ – אוהב צדקה ומשפט. ורשעים בחושך ידמו – מכניע זדים.8 קשת גבורים חתים – מבטח לצדיקים. וירם קרן משיחו – בונה ירושלים. אין צור כאלהינו – שומע תפילה. אל תרבו תדברו גבוהה גבוהה יצא עתק מפיכם – זו הודאה. ויתן עוז למלכו – זה שים שלום.9
מסכת ברכות דף לא עמוד א – עוד הלכות חשובות
אמר רב המנונא: כמה הלכתא גברוותא (הלכות גדולות) איכא למשמע מהני קראי דחנה: "וחנה היא מדברת על לבה" – מכאן למתפלל צריך שיכוין לבו. "רק שפתיה נעות" – מכאן למתפלל שיחתוך בשפתיו. "וקולה לא ישמע" – מכאן, שאסור להגביה קולו בתפילתו. "ויחשבה עלי לשיכורה" – מכאן, ששיכור אסור להתפלל .10
מצודת דוד שמואל א פרק ב פסוק א – הקדמת שבחו של מקום
ותתפלל חנה – עצם התפילה היא בסוף אָמָרֶיהָ, ובתחילה סדרה שבחו של מקום. ולזה נאמר: "ותאמר עלץ לבי בה' " – בתשועת ה' שמח לבי.11
פסיקתא רבתי פיסקא מג כי פקד ה' את חנה – חנה היא חן, תחינה וחנינה12
אמר הקב"ה: היו זהירים מברכים אותי על כל דבר. ואם הייתם זהירים בברכות, אף אני בא אצלכם ומברך אתכם, שנאמר: "בכל מקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך" (שמות כ כא).13 ואת מוצא אברהם, מה כתיב בו? "עקב אשר שמע אברהם בקולי" (בראשית כו ה), וברכתיו: "וה' ברך את אברהם בכל" (בראשית כד א). ולא עוד אלא שהיה רואה במזל שאינו מוליד, שנאמר: "ואנכי הולך ערירי" (שם טו ב). אמר הקב"ה: ויפה אתה מסתכל, אלא חייך, אברם אינו מוליד. ומה אני עושה לך? אני מחליף את שמך ואתה מוליד, שנאמר: "לא יקרא עוד שמך אברם והיה שמך אברהם" (שם יז ה).14 וכן שרי אינה יולדת, שנאמר: "ותהי שרי עקרה" (שם יא ל), אבל שרה יולדת, שנאמר: "וה' פקד את שרה" (שם כא א). ואף חנה על שהייתה תדירה להיות עולה ומתפללת בבית המקדש ומתחננת לפני הקב"ה, שמע תפילתה וּפְּקָדָהּ. מניין? ממה שקרינן בענין: "כי פקד ה' את חנה".15
מסכת ברכות דף לא עמוד ב – חנה הטיחה דברים
ואמר רבי אלעזר: חנה הטיחה דברים כלפי מעלה, שנאמר: ותתפלל על ה' – מלמד, שהטיחה דברים כלפי מעלה.16
מסכת ברכות דף לא עמוד ב – מהי הטחת הדברים של חנה
"ותדר נדר ותאמר ה' צבאות וכו' ", אמר רבי אלעזר: מיום שברא הקב"ה את עולמו, לא היה אדם שקראו להקב"ה "צבאות" עד שבאתה חנה וקראתו "צבאות".17
אמרה חנה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, מכל צבאי צבאות שבראת בעולמך קשה בעיניך שתתן לי בן אחד? משל למה הדבר דומה – למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו, בא עני אחד ועמד על הפתח, אמר להם: תנו לי פרוסה אחת! ולא השגיחו עליו; דחק ונכנס אצל המלך. אמר לו: אדוני המלך, מכל סעודה שעשית קשה בעיניך ליתן לי פרוסה אחת?18
"אם ראה תראה" – אמר רבי אלעזר: אמרה חנה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, אם ראה – מוטב, ואם לאו – תראה.19 אלך ואסתתר בפני אלקנה בעלי, וכיון דמסתתרנא משקו לי מי סוטה, ואי אתה עושה תורתך פלסתר, שנאמר: "ונקתה ונזרעה זרע" (במדבר ה).20 ….
"בעני אמתך", "אל תשכח את אמתך", "ונתתה לאמתך". אמר רבי יוסי ברבי חנינא: שלש אמתות הללו למה – אמרה חנה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, שלשה בדקי מיתה בראת באשה, ואמרי לה: שלשה דבקי מיתה, ואלו הן: נדה וחלה והדלקת הנר, כלום עברתי על אחת מהן? …
וחנה היא מדברת על לבה – אמר רבי אלעזר משום רבי יוסי בן זמרא: על עסקי לבה. אמרה לפניו: ריבונו של עולם, כל מה שבראת באשה לא בראת דבר אחד לבטלה, עינים לראות, ואזנים לשמוע, חוטם להריח, פה לדבר, ידים לעשות בהם מלאכה, רגלים להלך בהן, דדים להניק בהן; דדים הללו שנתת על לבי למה, לא להניק בהן? תן לי בן ואניק בהן.21
תלמוד ירושלמי מסכת תענית פרק ד הלכה א – חנה הרבתה בתפילה
אמר רבי לוי: "גם כי תרבו תפילה אינני שומע" (ישעיהו א טו), מיכן שכל המרבה בתפילה נענה. מחלפה שיטתיה דרבי לוי. תמן אמר רבי אבא בריה דר' פפי רבי יהושע דסיכני בשם רבי לוי: "בכל עצב יהיה מותר ודבר שפתים אך למחסור" (משלי יד כג) – חנה על ידי שריבת בתפילתה, קיצרה בימיו של שמואל. שאמרה: "וישב שם עד עולם" (שמואל א א כב). והלא אין עולם של לוי אלא חמשים שנה, דכתיב: "ומבן חמשים שנה ישוב מצבא העבודה".22
מסכת מגילה דף יד עמוד א – חנה היא גם נביאה
שבע נביאות מאן נינהו? שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה, ואסתר … חנה – דכתיב: "ותתפלל חנה ותאמר עלץ לבי בה' רמה קרני בה'" – רמה קרני ולא רמה פכי. דוד ושלמה שנמשחו בקרן – נמשכה מלכותן, שאול ויהוא שנמשחו בפך – לא נמשכה מלכותן.23
תלמוד ירושלמי מסכת סנהדרין פרק י הלכה א – מעלה את עדת קרח
"וַיֵרְדוּ הם וכל אשר להם חיים שאולה" (במדבר טז לג, עדת קרח) … ומי נתפלל עליהם? רבי שמואל בר נחמן אמר: משה נתפלל עליהם: "יחי ראובן ואל ימות". רבי יהושע בן לוי אמר: חנה נתפללה עליהן … דאמר רבי יהושע בן לוי בשם רבי יוסי: כך היתה עדתו של קרח שוקעת ויורדת עד שעמדה חנה ונתפללה עליהם ואמרה: "ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל".24
אגדת בראשית (בובר) פרק כט – הריצוי ברבים
"כי פקד ה' את חנה". זה שאומר הכתוב: "זכרני ה' ברצון עמך פקדני בישועתך" (תהלים קו ד). אשרי אדם שנמצא לו שעה של רצון. כך דוד אומר: "ואני תפילתי לך ה' עת רצון (תהלים סט יד), א"ל דוד: רבש"ע, כל שעה שאני מתפלל לפניך, עשה אותו עת רצון. כך חנה, כיון שעלתה לרגלים עם כל ישראל … כיון שראתה חנה את כל ישראל אמרה לפני הקב"ה: ריבון כל העולמים הרי שעה שתתרצה לי, "זכרני ה' ברצון עמך פקדני בישועתך".25
מדרש משלי (בובר) פרשה לא – למדה אותנו טעמה של תפילה
"טעמה כי טוב סחרה" – זו חנה שטעמה טעם תפילה, שנאמר: "ותתפלל חנה ותאמר עלץ לבי בה' ".26
שנה טובה ומבורכת
תכתבו ותחתמו לאלתר לחיים טובים
מחלקי המים
מים אחרונים: ומחנה האם לשמואל הבן. ראו דברינו שמואל בפרשת קרח. ראו גם דברינו משכן שילה בפרשת תרומה.